19.6 C
Athens
Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΚαμπάνια Εμβολιασμού: Αντανακλαστικά ευαισθησίας των influencers

Καμπάνια Εμβολιασμού: Αντανακλαστικά ευαισθησίας των influencers


Της Νικολέτας Κουγεντάκη,

Ιούλιος 2021. Βρισκόμαστε ενώπιον μίας δύσκολης και σχεδόν αδιέξοδης πραγματικότητας. Η επιστροφή στην κανονικότητα επιβάλλει τον εμβολιασμό ως αναγκαίο και απαραίτητο μέσο για τη διαφύλαξη κυρίως όχι μόνο της προσωπικής μας υγείας, αλλά και της δημόσιας. Αν οι ρυθμοί των εμβολιασμών ακολουθήσουν την έως τώρα πορεία, μέχρι το τέλος του μήνα θα έχει επιτευχθεί επιπλέον ένα 10% του συνολικού εμβολιασμού της χώρας μας, ποσοστό, όμως, καθόλου αρκετό. Σε αντίθεση με τις χώρες με την υψηλότερη εμβολιαστική πληρότητα (60% και άνω), η χώρα μας με χαμηλότερη θέση στην παγκόσμια κλίμακα ανοσίας και με τον τουρισμό στη φάση αιχμής του απειλείται από την έκρηξη ενός τετάρτου κύματος και τις επακόλουθες επώδυνες συνέπειες του. Αυτό συμβαίνει επειδή τα νέα παραλλαγμένα στελέχη του ιού είναι μεν υπερμεταδοτικά, αλλά χάρη στο «τείχος ανοσίας» δεν οδηγούν σε νοσηλείες και θανάτους.

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για τον εμβολιασμό πρέπει να βρεθούν οι νέοι και κυρίως οι νέοι κάτω των 35 ετών, που αποτελούν λόγω της αυξημένης κινητικότητας τους και του χαμηλού δείκτη εμβολιασμού τους, τους πιο ευάλωτους στόχους του κορωνοϊού. Τα νεότερα στοιχεία τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε πανελλήνιο επίπεδο αποδεικνύουν ότι η μέση ηλικία των κρουσμάτων έχει φτάσει έως και τα 23 έτη. Επιπρόσθετα, το ποσοστό των εμβολιασμένων της συγκεκριμένης ηλικιακής ομάδας πλησιάζει μονάχα το 15%. Λαμβάνοντας, μάλιστα, υπόψη ότι οι ηλικίες αυτές αποτελούν το 20% του συνολικού πληθυσμού μας, συνειδητοποιούμε αμέσως πόσο μεγάλης σημασίας είναι να κινητοποιήσουμε αυτή την μερίδα του πληθυσμού μας να εμβολιαστεί το συντομότερο.

Πηγή εικόνας: skai.gr

Η κινητοποίηση, όμως, του νέου προϋποθέτει κίνητρο και έμπνευση. Έρευνες στις Η.Π.Α αποδεικνύουν ότι οι νέοι εμφανίζουν 59% περισσότερες πιθανότητες να εμβολιαστούν, αν κοινωνός της παρότρυνσής τους είναι κάποιος προσωπικός φίλος, συγγενής, ομοϊδεάτης, κάποιος  της εμπιστοσύνης τους ή κάποιος με τον οποίο ταυτίζονται, ένας είδος προτύπου. Σε αυτό το σημείο λοιπόν, κάνουν την εμφάνιση τους και οι influencers. Συγκεκριμένα, μέσα από την κοινωνική δύναμη που απέκτησαν από τα social media διαθέτουν πλέον ένα ευρύ και πιστό σε αυτούς κοινό, με το οποίο όχι μόνο αλληλοεπιδρούν καθημερινά αλλά και επιδρούν στη διαμόρφωση της βούλησής του.

Από την έναρξη του εμβολιασμού μέχρι και σήμερα που ο εμβολιασμός καθίσταται αδήριτη πια ανάγκη, πολλοί influencers, μη αρνητές του εμβολίου, προέβαλαν και προβάλλουν ένα ορθό πρότυπο πολίτη με αυξημένο αίσθημα κοινωνικής ευθύνης που σπεύδει να κλείσει το ραντεβού του για την ελευθερία, την προστασία και την ανοσία όλων μας. Ενημερώνουν, δηλαδή, τα άτομα που τους παρακολουθούν είτε ότι έκλεισαν τον ραντεβού τους για εμβολιασμό, είτε ότι εμβολιάστηκαν και μάλιστα τους το αποδεικνύουν με μία φωτογραφία ή βίντεο τους κατά τη στιγμή εκείνη, τονίζοντας την αξία της συγκεκριμένης πράξης για το κοινωνικό σύνολο και για ένα καλύτερο μέλλον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο τραγουδιστής Χρήστος Μάστορας, ο οποίος μέσα από μία ανάρτησή του στο Instagram, έχοντας ολοκληρώσει μόλις τον εμβολιασμό του με Astra Zeneca, αν και είχε κολλήσει covid παλαιότερα, προσπάθησε να ευαισθητοποιήσει το κοινό του ότι ο εμβολιασμός είναι ένα ζήτημα ζωής και θανάτου, δεν πρέπει να συσχετίζεται με καμία μορφή εξουσίας και πολιτικής, αποτελεί πράξη αγάπης προς τον συνάνθρωπο και την δημόσια υγεία και είναι άκρως απαραίτητος.

Ωστόσο, πέρα από τον Χρήστο Μάστορα, ο οποίος ασκεί επιρροή σε ένα μεγάλο και ευρύ κοινό, πρέπει να αναφερθούν και influencers οι οποίοι απευθύνονται επίσης και σε μία ιδιαίτερη κατηγορία κοινού, την οποία και οι ίδιοι εκπροσωπούν λόγω της θέσης τους. Τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η Χριστίνα Μπόμπα, η οποία ως μητέρα πια και μάλιστα θηλάζουσα απευθύνεται σε όλες τις μητέρες και τις παροτρύνει να εμβολιαστούν παρά τις διχογνωμίες που επικρατούσαν για το πόσο ασφαλής είναι ο εμβολιασμός για εκείνες και το παιδί τους. Τόνισε όχι μόνο ότι πρόκειται για ένα ζήτημα αποκλειστικά δημόσιας υγείας, όπου τον πρώτο λόγο πρέπει να τον έχουν οι επιστήμονες και οι γιατροί, αλλά και ότι πλέον είναι περισσότερο τρομακτικό το να νοσήσεις παρά το να εμβολιαστείς.

Πηγή εικόνας: i1.prth.gr

Διαπιστώνουμε επομένως, ότι πρόσωπα με κοινωνική επιρροή και δύναμη έχουν ένα ιδιαίτερο ηθικό χρέος να ενεργοποιήσουν το νεαρό κοινό τους προς την κατεύθυνση του εμβολιασμού. Διαφορετικά, οι νέοι θα συνεχίσουν να αισθάνονται δυσπιστία απέναντι στις πολιτικές πρακτικές επιχειρηματολογίας, τις οποίες ως επί το πλείστο θεωρούν προπαγανδιστικές. Οι νέοι και κάθε ηλιακή ομάδα οφείλει να κατανοήσει μέσω από το παράδειγμα υγειών προτύπων ότι αν για ορισμένους λόγους διακυβεύονται οι διακοπές τους σε κάποιο νησί, για μία μερίδα πολιτών διακυβεύεται η ίδια τους η ζωή. Η χρεία να συμπαρασταθούμε στον αγώνα του υγειονομικού προσωπικού προτού συμβεί η βιολογική του εξόντωση είναι επιτακτικότερη από ποτέ. Και σ’ αυτόν τον αγώνα, μάλιστα, συστρατεύονται άτομα που έχουν ορισμένο κοινωνικό status, αλλά και έντονα αντανακλαστικά κοινωνικής ευαισθησίας.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Είναι πλέον η ώρα της έμπνευσης και όχι της υπόδειξης, kathimerini.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Νικολέτα Κουγεντάκη
Νικολέτα Κουγεντάκη
Είναι πρωτοετής φοιτήτρια του τμήματος Νομικής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Γεννήθηκε στις 14 Ιουλίου του 2002 και μεγάλωσε στο Ρέθυμνο της Κρήτης. Τα νομικά της ενδιαφέροντα κλίνουν προς τον τομέα των ποινικών επιστημών και της εισαγγελίας.