21.2 C
Athens
Παρασκευή, 30 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΟ Φαμπερζέ έκανε τα αυγά ή τα αυγά τον Φαμπερζέ;

Ο Φαμπερζέ έκανε τα αυγά ή τα αυγά τον Φαμπερζέ;


Του Γιώργου Σαλπιγγίδη,

Ο χώρος της τέχνης έχει να επιδείξει πολλά έργα τέχνης ήδη από αρχαιοτάτων χρόνων. Αγάλματα θεών και ανθρώπων, πίνακες ζωγραφικής, πλούσια κοσμήματα είναι μόνο μερικά από τα είδη που έχουν αφήσει τη δική τους ιστορία στην τέχνη. Ένα ιδιαίτερο αντικείμενο, όμως, που άφησε απροσδόκητα το δικό του στίγμα είναι μια σειρά από αυγά. Ο λόγος φυσικά για τα διάσημα σήμερα αυγά Φαμπερζέ που έφεραν τη δική τους επανάσταση στην καλλιτεχνική ζωή.

Η αρχή της δημιουργίας τους τοποθετείται κατά το 1885 όταν ο Τσάρος Αλέξανδρος Γ΄ ανέθεσε στον Ρώσο χρυσοχόο και κοσμηματοπώλη Πίτερ Καρλ Φαμπερζέ την κατασκευή πολυτελών και κομψών αυγών με σκοπό να τα δώσει ως πασχαλινό δώρο στη σύζυγό του, Μαρία Φεοντόροβνα. Τον ίδιο δρόμο ακολούθησε και ο γιος του Αλεξάνδρου, Νικόλαος, που παρήγγειλε τα δικά του αυγά για τη μητέρα του και τη γυναίκα του, Αλεξάνδρα. Η παραγγελία αυτή ανέδειξε τον οίκο κοσμημάτων του Φαμπερζέ που είχε δημιουργηθεί από τον Γκούσταβ Φαμπερζέ (πατέρα του Πίτερ Καρλ) στην Αγία Πετρούπολη.

Το πρώτο αυγό που δημιούργησε ήταν λιτό μεν στην εμφάνισή του αλλά παραστατικό με τη δική του αφήγηση. Έτσι, λοιπόν, συναντάμε το κέλυφος του αυγού, σμιλεμένο από λευκό σμάλτο που άνοιγε και μέσα του βρισκόταν ο «κρόκος», φτιαγμένος από χρυσό , και ο χρυσός κρόκος άνοιγε και στο εσωτερικό του συναντούσαμε μια μικρή ολόχρυση κότα που είχε δύο ρουμπίνια για μάτια. Αλλά, ακόμα μια έκπληξη περίμενε τον παραλήπτη του καθώς στο εσωτερικό της κότας είχε τοποθετηθεί ένα χρυσό και διαμαντένιο αντίγραφο του αυτοκρατορικού στέμματος και ένα μικροσκοπικό ρουμπινί μενταγιόν, που κρεμόταν μέσα σε αυτό σε μια αλυσίδα. Η διαδικασία αυτή της τοποθέτησης ενός αντικειμένου μέσα σε ένα άλλο θύμιζε πάρα πολύ τις λεγόμενες ματριόσκες ή μπάμπουσκες, ξύλινες κατά κύριο λόγο κουκλίτσες μέσα στις οποίες βρισκόταν μια μικρότερη κ.ο.κ.

Πηγή εικόνας: wikimedia.org

Η ιδιαιτερότητα και καλλιτεχνική αρτιότητα έδωσε στον Φαμπερζέ και το εργαστήριό του μεγάλη δημοφιλία καθώς μάγεψε την αυτοκρατορική αυλή της Ρωσίας, ανοίγοντας τον δρόμο και για άλλες παραγγελίες, θεσπίζοντας μια νέα παράδοση στη βασιλική οικογένεια. Με το πέρασμα των ετών τα αυγά αυτά γίνονταν όλο και πιο πλούσια καθώς διακοσμούνταν με πολύτιμους λίθους και πάντα περιείχαν μια μικρή έκπληξη μέσα τους. Ωστόσο, παρόλο που τα αυγά έμειναν γνωστά ως αυγά Φαμπερζέ, ο ίδιος δεν ασχολήθηκε ποτέ με την κατασκευή τους, αλλά παρόλα αυτά έμεινε στην ιστορία.

Το 1901 παράχθηκε ένα ακόμα έργο τέχνης από τα πιο εμβληματικά του είδους του, το λεγόμενο αυγό της Γκάτσινα. Το εξωτερικό του είναι φτιαγμένο από λευκό σμάλτο, το οποίο ζωγραφίστηκε με λουλούδια και φύλλα, ενώ έχει χρυσές λεπτομέρειες, μαργαριτάρια και διαμαντάκια. Ανοίγοντάς το βλέπουμε ένα εντυπωσιακό ομοίωμα από χρυσό του παλατιού της Γκάτσινα, που το παρήγγειλε ο Νικόλαος Β´ για την μητέρα του, Μαρία Φεοντόροβνα.

Πηγή εικόνας: wikimedia.org / Δικαιώματα χρήσης: Walters Art Museum

Συνολικά το διάστημα 1885 έως 1917 κατασκευάστηκαν περίπου 50 αυγά που προορίζονταν για την οικογένεια των Ρομανόφ, με το μέγεθός τους να κυμαίνεται μεταξύ 8-15 εκατοστά. Έτσι, λοιπόν, ο Πίτερ Καρλ Φαμπερζέ καθιερώθηκε στον χώρο και έμεινε στην ιστορία για τα πολυτελή και πολύτιμα αυγά του. Τελικά, τι λέτε ο Φαμπερζέ έκανε τα αυγά ή τα αυγά τον Φαμπερζέ;


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Imperial Napoleonic Egg, metmuseum.org, Διαθέσιμο εδώ
  • A Gallery of Fabergé Eggs, worldhistory.org, Διαθέσιμο εδώ
  • Fabergé egg, britannica.com, Διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώργος Σαλπιγγίδης, Σύμβουλος Διοίκησης
Γιώργος Σαλπιγγίδης, Σύμβουλος Διοίκησης
Γεννημένος στην Αθήνα το 1999. Φοιτητής του Τμήματος Ιστορία, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών, της Καλαμάτας. Λάτρης της Βυζαντινής και Νεότερης Ιστορίας, του αρχαίου θεάτρου, του βιβλίου και της μαγειρικής.