Του Γιώργου Σαλπιγγίδη,
Η όπερα αποτελούσε ανέκαθεν ένα μαγευτικό είδος που συνδύαζε την υποκριτική δεινότητα με την άψογη φωνή και όλα αυτά να περιβάλλονται με πλούσια κοστούμια και περίτεχνα σκηνικά. Πρόκειται για ένα είδος τέχνης που πριν από μερικούς αιώνες είχαν την τύχη να απολαμβάνουν μόνο οι τάξεις των ευγενών και οικονομικά ισχυρών, αλλά σήμερα έχει -ευτυχώς- καταστεί αρκετά προσβάσιμη. Μέσα, λοιπόν, από τις όπερες που έχουν γραφτεί όλα αυτά τα χρόνια έχουν προκύψει μερικές από τις ωραιότερες άριες που πολλοί θα ήθελαν να έχουν την τύχη -και τη φωνή- να τις ερμηνεύσουν. Εδώ θα δούμε μερικές από τις δημοφιλέστερες άριες όλων των εποχών, που ακόμα και εάν δεν έχετε επαφή με το συγκεκριμένο είδος σίγουρα θα έχετε ακούσει κάποια.
1.“Habanera” – Carmen του Georges Bizet’s
Η άρια αυτή εμφανίζεται στην πέμπτη σκηνή της πρώτης πράξης του έργου Carmen του Georges Bizet, που παίχτηκε για πρώτη φορά το 1875. Θα μπορούσε να πει κανείς πως πρόκειται για έναν ύμνο προς την αγάπη, τον οποίο ερμηνεύει η πρωταγωνίστρια (Carmen) και αναφέρει σχετικά πως είναι δύσκολο να πιαστεί όπως ένα ατίθασο και επαναστατικό πουλί («Η αγάπη είναι ένα επαναστατικό πουλί που κανείς δεν μπορεί να δαμάσει και μάταια το φωνάζουμε») [μια εξαιρετική ερμηνεία από την Anna Caterina Antonacci είναι εδώ]

2.“Casta Diva” – Norma του Vincenzo Bellini
Περνάμε τώρα στον Ιταλό Vincenzo Bellini και την όπερά του Norma που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Σκάλα του Μιλάνου το 1831 και αποτελεί ένα από τα καλύτερα παράδειγμα του είδους μπελ κάντο. Έτσι, λοιπόν, η Norma που είναι η Αρχιέρεια των Δρυίδων απευθύνει προς το φεγγάρι (“Casta diva” – «Αγνή θεά») μια παράκληση-προσευχή ώστε να έρθει η ειρήνη στη γη [νομίζω η ερμηνεία της αξεπέραστης Μαρίας Κάλλας είναι η καλύτερη εδώ].
3.“The Queen of the Night” – The Magic Flute του Wolfgang Amadeus Mozart
Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τις σοπράνο όλου του κόσμου είναι αυτή της Βασίλισσας της Νύχτας από την δεύτερη πράξη του Μαγικού αυλού που απαιτεί μια καλοδουλεμένη φωνή και αρκετή αντοχή στα πνευμόνια καθώς το Ντο και το Φα φτάνουν σε πολύ υψηλά επίπεδα. Εδώ η Βασίλισσα της Νύχτας παρακινεί την κόρη της Παμίνα δίνοντάς της ένα μαχαίρι στο χέρι να σκοτώσει τον Ζαράστρο, τον αντίπαλο της Βασίλισσας, αλλιώς θα την αποκηρύξει και θα την καταραστεί [η σκηνική παρουσία και ερμηνεία της Diana Damrau νομίζω θα σας αφήσει άφωνους εδώ].

4.“Largo al factotum” – The Barber of Seville του Gioachino Antonio Rossini
Προχωρώντας τώρα σε κάτι πιο ανάλαφρο συναντάμε το “Largo al factotum” του Ιταλού συνθέτη Rossini από την όπερα The Barber of Seville που ανέβηκε πρώτη φορά το 1816 στο Teatro Argentina της Ρώμης. Εδώ ο κουρέας της Σεβίλλης και πρωταγωνιστής μας, Φίγκαρο, εισέρχεται στην σκηνή καυχόμενος πως μπορεί να κάνει τα πάντα λόγω των πολλών ταλέντων του («Κάντε χώρο για τον υπηρέτη που κάνει τα πάντα»), εξού και το “factotum” που σημαίνει κυριολεκτικά «κάνω τα πάντα», ενώ παράλληλα επικροτεί και τον εαυτό του για τις δεξιότητές του («μπράβο Φίγκαρο, μπράβο, μπράβισιμο!») [Αυτή τη φορά θα ξεχωρίσω δύο ερμηνείες του αξεπέραστου Luciano Pavarotti εδώ και του νεότερου αλλά επίσης μοναδικού Michael Spyres εδώ]
5.“Sempre libera” – La Traviata του Giuseppe Verdi
Κλείνοντας δεν θα μπορούσε να λείπει ο Verdi από τη λίστα αυτή. Μέσα από την όπερα La Traviata (που βασίζεται στο έργο « Η Κυρία με τις καμέλιες» του Αλέξανδρου Δούμα) συναντάμε μία από τις εμβληματικότερες άριες, που εξυψώνουν την έννοια της ελευθερίας κάτι που ενσαρκώνεται στο πρόσωπο της εταίρας Βιολέτας, όπου στο τέλος της πρώτης πράξης αφού έχουν φύγει οι καλεσμένοι από ένα πλούσιο πάρτι που είχε διοργανώσει στο σαλόνι της στο Παρίσι για να γιορτάσει την ανάρρωσή της από μια ασθένεια, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι χρειάζεται ελευθερία για να ζήσει τη ζωή της, παρόλο που αμφιταλαντεύεται για το αν ο Αλφρέντο θα μπορούσε όντως να είναι ο ένας στη ζωή της [και σε αυτή την περίπτωση η Μαρία Κάλλας δίνει τη δική της μοναδική ερμηνεία εδώ]
Αυτά ήταν μόνο πέντε από τις αμέτρητες υπέροχες άριες, που μας έχουν δώσει κατά καιρούς σπουδαίοι συνθέτες. Εσείς έχετε ακούσει κάποια από τις παραπάνω ή έχετε να προτείνετε κάποια άλλη που σας συγκινεί;
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- The 20 greatest opera arias of all time, classicfm.com, Διαθέσιμο εδώ
- 15 Most Famous Opera Songs of All Time, eno.org, Διαθέσιμο εδώ
- Ranked: opera’s 15 greatest arias, classical-music.com, Διαθέσιμο εδώ