26.1 C
Athens
Κυριακή, 16 Ιουνίου, 2024
ΑρχικήΕυρώπηΔιαγωνισμός Eurovision: Πιο πολιτικός από ποτέ;

Διαγωνισμός Eurovision: Πιο πολιτικός από ποτέ;


Της Ανθής Ντόλα,

Ο φετινός διαγωνισμός της Eurovision αποτέλεσε πεδίο εντάσεων και πολιτικών αντιπαραθέσεων. Ο απόηχος της διοργάνωσης παραμένει ακόμη και μετά τη λήξη της,  με την Ευρώπη να διαμαρτύρεται, τις τελευταίες μέρες, για τη στάση και τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ραδιοτηλεοπτικής Ένωσης (EBU).

Πολλά ήταν τα απρόοπτα στον φετινό διαγωνισμό και, όσο και αν προσπάθησε η EBU να συγκρατήσει τις πολιτικές αντιπαραθέσεις, όχι απλά δεν τα κατάφερε αλλά, αντίθετα, σε κάποιες περιπτώσεις τις ενίσχυσε. Αρχής γενομένης τα προβλήματα ξεκίνησαν με την ανακοίνωση της συμμετοχής του Ισραήλ στον διαγωνισμό τραγουδιού. Ο πόλεμος στη Γάζα είναι σε εξέλιξη και η συμμετοχή του Ισραήλ αποτέλεσε μία προκλητική απόφαση, η οποία δεν πέρασε απαρατήρητη από όσους βρέθηκαν στο Μάλμε για τον διαγωνισμό, αλλά και από μερίδα καλλιτεχνών που συμμετείχαν. Ήδη από τον πρώτο ημιτελικό, διαδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν στην πόλη του Μάλμε, με ηχηρά συνθήματα όπως «Eurovision ντροπή σου! Το αίμα είναι και στα χέρια σας!» και «Ελευθερία στην Παλαιστίνη!», τα οποία επισκίασαν την ευρωπαϊκή «γιορτή» τραγουδιού.

Εδώ και μήνες, καλλιτέχνες και ακτιβιστές ζητούσαν από τη Eurovision να απαγορεύσει την συμμετοχή του Ισραήλ, καθώς δεν σταματούν οι στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Γάζα. Το κακό κλίμα φάνηκε και στο στάδιο, τόσο κατά την διάρκεια του δεύτερου ημιτελικού όσο και του τελικού. Το κοινό «γιούχαρε» την εκπρόσωπο του Ισραήλ ενώ η περσινή νικήτρια, Λορίν, πληροφόρησε τους διοργανωτές πως, σε περίπτωση νίκης του Ισραήλ, δεν θα απένειμε το βραβείο στην ισραηλινή εκπρόσωπο, Eden Golan, «σπάζοντας», έτσι, την παράδοση του διαγωνισμού.

Η EBU απαγόρευσε, επίσης, στους θεατές να φέρουν σημαίες χωρών που δεν συμμετέχουν στον διαγωνισμό, με σκοπό να αποφευχθεί η εμφάνιση κάποιου παλαιστινιακού συμβόλου, κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού. Επιπλέον, μέσα σε αυτή την απαγόρευση εντάχθηκε και η σημαία της Ε.Ε., προκαλώντας αντιδράσεις από εκπροσώπους των ευρωπαϊκών οργάνων. Ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργαρίτης Σχοινάς, έστειλε επιστολή διαμαρτυρίας προς την EBU, ζητώντας εξηγήσεις για την απουσία του ευρωπαϊκού συμβόλου. Στην επιστολή του, μεταξύ άλλων, αναφέρει πως «Η Eurovision είναι πρώτα και κύρια μια γιορτή του ευρωπαϊκού πνεύματος, της ευρωπαϊκής διαφορετικότητας και ταλέντου μας. Η σημαία της Ε.Ε. είναι σύμβολο αυτού. Λιγότερο από ένας μήνας μένει για τις Ευρωεκλογές, δεν πρέπει να υπάρχουν μικρά ή μεγάλα εμπόδια για να γιορτάσουμε αυτό που ενώνει όλους τους Ευρωπαίους».

Πηγή Εικόνας: Politico / Φωτογράφος και Δικαιώματα Χρήσης: Lieven Creemer / European Commission Audiovisual Service

Πρόσθεσε ότι «Τέτοιες ενέργειες έχουν ρίξει μια σκιά σε αυτό που προορίζεται να είναι μια χαρούμενη ευκαιρία για τους λαούς σε όλη την Ευρώπη και τον κόσμο να συναντηθούν σε εορτασμό. Λιγότερο από έναν μήνα πριν από τις ευρωπαϊκές εκλογές και δύο περιόδους γεωπολιτικών αναταράξεων, με την Ε.Ε. να στοχοποιείται από κακόβουλους και αυταρχικούς παράγοντες, η απόφαση της EBU συνέβαλε στην απαξίωση ενός συμβόλου που συγκεντρώνει όλους τους Ευρωπαίους». Εν κατακλείδι, τόνισε πως «Η ασυνέπεια στη στάση της EBU άφησε εμένα και πολλά εκατομμύρια θεατές σας να αναρωτιόμαστε για το τι και για ποιον είναι ο Διαγωνισμός Τραγουδιού της Eurovision», ζητώντας εξηγήσεις για το σκεπτικό της απόφασης της EBU .

Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν πως, όση και αν ήταν η προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ραδιοτηλεοπτικής Τηλεόρασης να κρατήσει τις πολιτικές αντιπαραθέσεις εκτός του διαγωνισμού, κατάφερε το ακριβώς αντίθετο. Ο φετινός διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε κάτω από το «πέπλο» δύο πολεμικών συγκρούσεων (Ρωσο-ουκρανικός πόλεμος & στρατιωτική επέμβαση στη Γάζα), κάτι που τον κατέστησε πιο πολιτικό από ποτέ. Οι διαμάχες και οι αντιδράσεις απέδειξαν τελικά πως ακόμα και ένα μουσικό «πάρτι», όπως έχει χαρακτηριστεί κατά καιρούς η Eurovision, πρέπει να συμμορφώνεται και να εντάσσεται μέσα στα πλαίσια, τις ανάγκες και τα προβλήματα της εποχής, πόσο μάλλον αν αυτά είναι τόσο σημαντικά όσο ο πόλεμος και η παγκόσμια πολιτική αστάθεια.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Eurovision 2024: Ο Μαργαρίτης Σχοινάς έστειλε και επίσημα επιστολή στην EBU, LiFO, διαθέσιμο εδώ
  • Μαργαρίτης Σχοινάς: Δεν επέτρεψαν στη Eurovision τη σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, LiFO, διαθέσιμο εδώ
  • Eurovision 2024: Διέλυσε η αστυνομία τη συγκέντρωση φιλοπαλαιστίνιων έξω από το Malmö Arena, LiFO, διαθέσιμο εδώ
  • Το «χάος» της Eurovision: Ο αποκλεισμός της Ολλανδίας, οι ανακοινώσεις της EBU και οι διαδηλωτές που «πολιορκούν» το Μάλμε λόγω Ισραήλ, ΣΚΑΪ, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ανθή Ντόλα
Ανθή Ντόλα
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Πτυχιούχος του τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με επιλογή γλώσσας την τουρκική, εργάστηκε στην Μονάδα Ερευνών Κοινής Γνώμης και Αγοράς του πανεπιστημίου της ενώ παράλληλα συμμετείχε σε πολιτικά συνέδρια και σεμινάρια. Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση στην ΔΕΘ ενώ ταυτόχρονα ολοκλήρωσε την πτυχιακή της εργασία με θέμα «Ο Ζ. Ζάεφ και τα ελληνικά ΜΜΕ». Βασικά της ενδιαφέροντα τα ταξίδια, καθώς έχει ταξιδέψει σε όλες τις βαλκανικές χώρες και στην Τουρκία, το θέατρο και η μουσική, συμμετέχοντας σε θεατρικές παραστάσεις και ραδιοφωνικές εκπομπές.