19.6 C
Athens
Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΒιώσιμες Κρουαζιέρες: Ο ρόλος του Fit for 55 και τα εναλλακτικά καύσιμα

Βιώσιμες Κρουαζιέρες: Ο ρόλος του Fit for 55 και τα εναλλακτικά καύσιμα


Του Σταμάτη Τσινίδη, 

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τομέας της Ναυτιλίας είναι η μείωση των εκπομπών αερίων, καθώς αυτές οι εκπομπές προκαλούν σημαντικές καταστροφές στο περιβάλλον. Σε μια πρόσφατη έρευνα, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τις ναυτιλιακές δραστηριότητες αυξήθηκαν κατά 1.056 εκατομμύρια τόνους.

Το “Fit for 55” είναι μια σειρά νομοθεσιών από την Ευρωπαϊκή Ένωση που επικεντρώνεται στο περιβάλλον και στις εκπομπές αερίου. Σκοπός αυτής της δέσμης είναι να μειώσει τις καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εξέτασε και συζήτησε τις προτάσεις με τα μέλη της Ε.Ε. και τους Υπουργούς των κρατών-μελών, προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία και η υλοποίηση του σχεδίου. Ένα από τα μέτρα αυτής της δέσμης είναι η μείωση των εκπομπών στις θαλάσσιες μεταφορές. Επιπλέον, το σύστημα εμπορίας εκπομπών της Ε.Ε. είναι κρίσιμο εργαλείο για την επίτευξη αυτών των μειώσεων. Το Σ.Ε.Δ.Ε. (Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών) και η Ε.Ε. έχουν θέσει ανώτατα όρια για τις εκπομπές αερίων που επιτρέπονται κάθε χρόνο, με αυτό το ποσοστό να μειώνεται με την πάροδο του χρόνου. Σύμφωνα με το Συμβούλιο της Ε.Ε., η ρύθμιση του “Fit for 55” περιλαμβάνει:

  • Την εφαρμογή μέτρων για τη μείωση των εκπομπών στις διεθνείς αεροπορικές εταιρίες.
  • Αύξηση της χρηματοδότησης από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού και το Ταμείο Καινοτομίας.
  • Μείωση των εκπομπών στις θαλάσσιες μεταφορές.
  • Κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων σε ορισμένους τομείς.
  • Αναθεώρηση του αποθεματικού για τη σταθερότητα της αγοράς.
Πηγή εικόνας: commission.europa.eu

Παρά τους φιλόδοξους στόχους του 55%, οι επιστήμονες εξακολουθούν να έχουν αντιρρήσεις. Θεωρούν πως αυτό το ποσοστό δεν είναι εφικτό για την αντιμετώπιση των εκπομπών, καθώς δεν είναι εύκολο να περιοριστεί η αύξηση της θερμοκρασίας στους 1,5οC. Η θεωρία τους φαίνεται ότι επιβεβαιώνεται, διότι η αύξηση των εκπομπών αερίων αναμένεται να φθάσει μόλις στο 52,8%, ενώ το υπόλοιπο 2,2% αναμένεται να απορροφηθεί από φυσικές καταβόθρες. Επιπροσθέτως, το W.W.F. αναφέρει ότι ο στόχος πρέπει να αυξηθεί στο 60% έως το 2030.

Στον τομέα της Επιβατηγού Ναυτιλίας, η έκθεση της C.L.I.A. (Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας) για το 2023 έκανε αναφορά στις νέες τεχνολογικές επενδύσεις, οι οποίες αφορούν την ηλεκτροδότηση από την ξηρά για τη μείωση των εκπομπών κατά τον ελλιμενισμό των πλοίων. Συγχρόνως, τόνισε και τη ναυπήγηση 44 νεόκτιστων κρουαζιερόπλοιων, συνολικού κόστους $ 62 δις. Κύριος στόχος αυτών των επενδύσεων είναι να εντάξουν στα νέα «πράσινα» πλοία εναλλακτικά καύσιμα, όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο (L.N.G.) και τη μεθανόλη στον στόλο τους. Αυτά τα μέτρα συνδέονται με τις προσπάθειες της Ε.Ε. για την επίτευξη των στόχων του “Fit for 55” και τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.

Επιπροσθέτως, μια από τις πιο επιτυχημένες εταιρείες κρουαζιέρας, η Royal Caribbean International, υιοθέτησε πρωτοποριακά τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων στο κρουαζιερόπλοιο Symphony of the Seas. Ο στόχος αυτής της κίνησης ήταν η μείωση των εκπομπών αερίων και η προώθηση της «πράσινης» Ναυτιλίας. Επιπλέον, μια άλλη εταιρεία κρουαζιέρας, η Carnival, από το 2022 αντικατέστησε τα ορυκτά καύσιμα δύο κρουαζιερόπλοιων με βιοκαύσιμα και ηγείται στη βιομηχανία της κρουαζιέρας στη χρήση του L.N.G.

Τέλος, τα E.G.C.S. (Exhaust Gas Cleaning Systems), τα οποία έχουν σχεδιαστεί για την αφαίρεση θείου και οργανικού άνθρακα από τις εκπομπές των πλοίων, έχουν εγκατασταθεί σε πάνω από 111 κρουαζιερόπλοια. Αμφότερος σκοπός αυτής της τεχνολογίας είναι να μειώσει το θείο κατά 99%, ενώ 30 κρουαζιερόπλοια ακόμα αναμένεται να αναβαθμίσουν το συγκεκριμένο σύστημα.

Η πρωτοβουλία “Fit for 55”, αλλά και η χρήση εναλλακτικών καυσίμων στα κρουαζιερόπλοια αντικατοπτρίζουν τη σημαντική πρόοδο που σημειώνεται στην προσπάθεια μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου. Αυτές οι εξελίξεις ανοίγουν τον δρόμο για ένα πιο βιώσιμο και φιλικό περιβάλλον προς το μέλλον.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν επενδύσει $62 δισ. σε τεχνολογίες και εναλλακτικά καύσιμα από το 2019, newmoney.com, διαθέσιμο εδώ
  • Επενδύσεις για “πράσινα” κρουαζιερόπλοια το 2023 – Τι αναφέρει η Έκθεση Περιβαλλοντικών Τεχνολογιών της CLIA, capital.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Δέσμη Fit for 55, consilium.europa.eu, διαθέσιμο εδώ
  • “Fit for 55” – EU Proposals to Regulate Shipping GHG EMISSIONS, ukpandi.com, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Σταμάτης Τσινίδης
Σταμάτης Τσινίδης
Γεννήθηκε το 2001 στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος του τμήματος Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου. Μελλοντικά του σχέδια είναι οι μεταπτυχιακές σπουδές, ενώ στον ελεύθερό του χρόνο ασχολείται με τον αθλητισμό και του αρέσει να ενημερώνεται για θέματα της επικαιρότητας.