21.5 C
Athens
Τετάρτη, 1 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΜετρό και πράσινο πάνε μαζί;

Μετρό και πράσινο πάνε μαζί;


Της Κατερίνας Αϊβαλιώτη,

Συνεχίζονται οι εντάσεις και οι διαπληκτισμοί στην περιοχή των Εξαρχείων, με αφορμή την κοπή των δένδρων που απαιτείται για την εκπόνηση του έργου υποδομής. Τα επεισόδια έχουν ήδη ξεκινήσει από το πρωί της Δευτέρας (6/11), ενώ το πρωί της Τρίτης (7/11) σημειώθηκαν τέσσερις προσαγωγές, όπου τρεις άνδρες και μια γυναίκα έκατσαν μπροστά στην είσοδο του εργοταξίου του Μετρό, με αποτέλεσμα να μεταφερθούν στο τοπικό Αστυνομικό Τμήμα. Το ζήτημα της κατασκευής του σταθμού της Γραμμής 4 του Μετρό στην πλατεία Εξαρχείων, το οποίο έχει προκαλέσει έντονες διαμαρτυρίες και αντεγκλήσεις, έφθασε μέχρι το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Πιο συγκεκριμένα, πιστεύω πως όλοι γνωρίζουμε ποιοι είναι αυτοί οι «παραπονεμένοι» πολίτες που επιθυμούν την παρεμπόδιση, την καθυστέρηση ή ακόμα και τη ματαίωση του έργου, προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα δικά τους συμφέροντα, με το πρόσχημα της θανάτωσης της φυσικής ομορφιάς(!) των Εξαρχείων.

Όσοι διαμένουν στην Αθήνα ή όσοι έχουν περάσει από την περιοχή αυτή, έστω και μια φορά στη ζωή τους, είναι αμφίβολο το κατά πόσο θα χαρακτήριζαν τα Εξάρχεια ως μια πόλη με φυσική ομορφιά –τουλάχιστον όσον αφορά την περιβαλλοντική εικόνα και το «πράσινο» του τοπίου. Αντιθέτως, είναι πιο πιθανό να επέλεγαν να σκιαγραφήσουν την εικόνα της με πιο δυσώδη και τσιμεντένια επίθετα.

Πηγή εικόνας: cnn.gr / Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ / INTIME NEWS

Όταν, βέβαια, η πλατεία αυτή, στην οποία πραγματοποιούνται οι κοπές των δένδρων για το έργο του Μετρό, αποτελεί μια από τις λίγες πηγές πρασίνου στη γειτονιά των Εξαρχείων, θα έλεγε κανείς ότι οι αντιδράσεις που προκύπτουν είναι εύλογες και έχουν βάσιμο περιεχόμενο. Για να κατανοήσουμε, όμως, την εργαλειοποίηση που πραγματοποιείται επί του θέματος αυτού, μπορούμε να εξετάσουμε, όπως μας περιέγραψε και ο Δημοτικός Σύμβουλος Γεώργιος Αποστολόπουλος, το είδος των αντιδράσεων που αποτυπώθηκαν στις πρόσφατες διενέξεις:

Έχουμε, κατ’ αρχάς, τη μερίδα των ανθρώπων που επιθυμεί με τη δράση της να σώσει όσα περισσότερα δένδρα μπορεί. Θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε ότι αυτοί είναι που ενδιαφέρονται ουσιωδώς για την προστασία και τη διαφύλαξη του περιβάλλοντος της περιοχής, ωστόσο, σύμφωνα με τα επιστημονικά δεδομένα και την απόφαση ΣτΕ που θα δούμε στη συνέχεια, το αίτημα αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί.

Στη δεύτερη κατηγορία αντιδράσεων ανήκουν αυτοί που ξεσπάνε πιο έντονα λόγω της αύξησης των ενοικίων που θα έχει ως αποτέλεσμα το έργο υποδομής. Φυσικά, το φαινόμενο αυτό συναντάται σε όλη την Αθήνα, όχι μόνο στα Εξάρχεια, καθώς όπου υπάρχει σταθμός Μετρό, αυτόματα ανεβαίνει και η αξία της περιοχής. Άρα, ένα μέρος της επιθετικής αυτής αντίδρασης προκύπτει από την επιθυμία να μείνουν χαμηλά τα ενοίκια, ώστε να μην χρειαστεί να φύγουν αυτοί που προκαλούν τις εντάσεις. Αυτοί που ανήκουν στην τρίτη κατηγορία είναι εκείνοι που πιστεύουν ακράδαντα ότι το Μετρό θα αλλοιώσει κατά πολύ μεγάλο βαθμό τη φυσική ομορφιά των Εξαρχείων, γι’ αυτό και δεν το θέλουν καθόλου. Οφείλουμε να τονίσουμε ότι η πλειοψηφία των κατοίκων διαχρονικά ήταν υπέρ της πραγματοποίησης του έργου υποδομής στην περιοχή, διότι έκριναν ότι εξαιτίας αυτού θα έχουν μια πιο ποιοτική και άνετη ζωή.

Όσον αφορά τη στάση του ΣτΕ πάνω στο ζήτημα αυτό, το Δικαστήριο αποφάσισε την απόρριψη της αίτησης ακύρωσης που υποβλήθηκε από 50 κατοίκους των Εξαρχείων. Είναι, άλλωστε, αυτονόητο ότι οποιοδήποτε έργο παρόμοιας φύσης υποχρεώνει το Δημόσιο σε αντικατάσταση του πρασίνου, είτε στον ίδιο περιβάλλοντα χώρο που θα έχει δημιουργηθεί μετά την εκπόνησή του είτε σε κάποιο άλλο χώρο το ίδιου Δήμου. Με άλλα λόγια, είναι δεδομένη η εμφύτευση νέων δένδρων, διότι το ισοζύγιο των δένδρων που έχουν κοπεί θα πρέπει να είναι ίσο με αυτό των νεοφυτευθέντων.

Την ίδια στιγμή, ο νεοεκλεγείς Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας αναφέρει, εν ολίγοις, ότι: «Για εμάς δίλημμα δεν υπάρχει: Και με το μετρό και με το πράσινο», διατηρώντας μια πιο σφαιρική οπτική για τα πράγματα, ενώ ο Κώστας Μπακογιάννης σημειώνει με σχετική ανάρτηση πως: «Το δίλημμα ″μετρό ή δέντρα” είναι τεχνητό, είναι ψευδές κι επιπλέον πάλιωσε», ακολουθώντας μια πιο κατηγορηματική και αμετάκλητη στάση.

Πηγή εικόνας: hellasjournal.com / Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ / ΑΠΕ-ΜΠΕ

Έχοντας αναλύσει, εντούτοις, το φλέγον ζήτημα του αστικού σιδηροδρόμου στη γειτονιά των Εξαρχείων, μπορούμε εύκολα να κατανοήσουμε ποιόν συμφέρει η μέρα με τη μέρα κωλυσιεργία του έργου υποδομής, και ποιόν στην πραγματικότητα επιβαρύνει. Τα Εξάρχεια έχουν πράγματι Ιστορία, όπως λέει και το γνωστό σύνθημα «Τα Εξάρχεια έχουν ιστορία. Έξω το μετρό από την πλατεία», όμως αυτό δεν μπορεί να αποτελέσει άλλο δικαιολογία για την παρεμπόδιση της ανασυγκρότησης της περιοχής και την κατασκευή μακροπρόθεσμων έργων, που μοναδικό σκοπό έχουν την αναβάθμιση της πόλης και της ζωής των ανθρώπων. Κατά τη γνώμη μου, πολύ εύστοχη ήταν η παρατήρηση του Συλλόγου Κατοίκων και Επαγγελματιών Εξαρχείων «ΤΑ ΕΞΑΡΧΕΙΑ», που επισήμανε ότι η περιοχή αυτή είναι μια αθηναϊκή γειτονιά και όχι ένα «αυτόνομο γαλατικό χωριό». Και πολύ δίκιο είχαν.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Εξάρχεια: Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση κατοίκων για το μετρό, naftemporiki.gr, διαθέσιμο εδώ 
  • Εξάρχεια: Στο ΣτΕ κάνει «στάση» ο σταθμός Μετρό – Νέα ένταση για τις κοπές δέντρων (Εικόνες), huffingtonpost.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Εξάρχεια: Κάτοικοι και επαγγελματίες διαφωνούν με όσους αντιδρούν για το Μετρό – «Δεν είμαστε αυτόνομο γαλατικό χωριό», protothema.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κατερίνα Αϊβαλιώτη
Κατερίνα Αϊβαλιώτη
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα το 2003. Είναι προπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιστρέφονται γύρω από την πολιτική επικαιρότητα, το νομικό κόσμο και την έρευνα του κοινωνικού-ιστορικού παρελθόντος. Είναι λάτρης της κλασικής, και κυρίως, ξένης λογοτεχνίας και τέχνης.