17.4 C
Athens
Δευτέρα, 29 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΠόση τοξικότητα αντέχουν οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης;

Πόση τοξικότητα αντέχουν οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης;


 Της Γεωργίας Σκαμπελτζή,

Όλοι εμείς, λίγο ή πολύ, αφιερώνουμε καθημερινά χρόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία έχουν κατακλύσει τα τελευταία χρόνια την καθημερινότητά μας. Αναμφίβολα βοηθούν σε ορισμένους τομείς της ζωής μας, όπως στην επικοινωνία με ανθρώπους που βρίσκονται χιλιόμετρα μακριά, εντούτοις δημιουργούν προβλήματα.

Σε ορισμένες περιπτώσεις ο χρόνος που αφιερώνει κανείς σε μια οθόνη, «σκρολάροντας» στο Instagram ή στο Facebook, είναι πολύς και δεν αξιοποιείται δημιουργικά. Ο κάθε χρήστης περιηγούμενος στις ζωές των άλλων, καθώς πολλοί ανεβάζουν πολλές στιγμές της ζωής τους σε στόρι, έχει πρόσβαση σε αυτά, τα οποία συνήθως προβάλλουν τη «τέλεια φωτογραφία» και τη «τέλεια ζωή». Είναι, όμως, αυτή η πραγματικότητα; Για κάποιους μπορεί να είναι έτσι, όμως, για την πλειοψηφία του κόσμου όχι. Όσοι αισθάνονται ενός είδους «αδικία» ή διαφωνούν με την άποψη κάποιου άλλου, καταφεύγουν συχνά σε επιθέσεις, πολλές φορές ανώνυμες, καθώς κρύβονται πίσω από μια οθόνη.

Πηγή Eικόνας και Δικαιώματα χρήσης: freepik.com

Φυσικά, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τροφοδοτούνται από ζητήματα που κατακλύζουν την επικαιρότητα, με αποτέλεσμα για πολλά από αυτά να δημιουργούνται τα γνωστά σε όλους hashtags, τα οποία έχουν συνήθως αρνητικό πρόσημο και όπου εκφράζονται οι απόψεις τους χωρίς ευγένεια και μπορεί να αποβούν μέχρι και επικίνδυνες.

Έτσι, δημιουργείται ένα κλίμα τοξικότητας, η αφορμή για το οποίο μπορεί να είναι είτε μια φωτογραφία είτε μια τοποθέτηση σε ένα ζήτημα επικαιρότητας, που ίσως δεν είναι αρεστή σε αυτόν που παρακολουθεί τον εκάστοτε λογαριασμό. Φυσικά, τα αρνητικά σχόλια δεν ήρθαν στη ζωή μας μέσω του διαδικτύου, εντούτοις έδωσαν μία ώθηση και πλέον έχουν καταστεί καθημερινό φαινόμενο.

Συχνά βλέπουμε προφίλ ψεύτικα, τα οποία αποτελούν την αρχή του «κακού», χωρίς στοιχεία, οι χρήστες των οποίων είτε σχολιάζουν αρνητικά είτε επιτίθενται σε άλλους χρήστες. Έχει το δικαίωμα ο καθένας από εμάς να προβεί σε υβριστικά σχόλια, επειδή κάποιος εξέφρασε την άποψή του; Όχι. Θα αντιμετωπίσει τις συνέπειες της πράξης του αυτός που επιτέθηκε; Όχι. Κανείς δεν θα κυνηγήσει στο τέλος της ημέρας ένα ανώνυμο προφίλ. Κι όμως, τα σχόλια των συγκεκριμένων ατόμων «στάζουν χολή» συνεχώς.

Η χρήση των διάφορων πλατφορμών πρέπει να γίνεται σε λογικά πλαίσια και ο κάθε χρήστης να φιλτράρει οποιαδήποτε πληροφορία λαμβάνει. Ο διάλογος για τη χρησιμότητα των social media και το πώς μπορεί αυτή να αποβεί ωφέλιμη είναι το πρώτο βήμα για τον περιορισμό των αρνητικών σχολίων.


TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γεωργία Σκαμπελτζή, Διευθύντρια Έκδοσης
Γεωργία Σκαμπελτζή, Διευθύντρια Έκδοσης
Γεννήθηκε στις Σέρρες το 1995. Απόφοιτη του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και κάτοχος του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Νεοελληνική Φιλολογία: Ερμηνεία, Κριτική και Κειμενικές Σπουδές του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Στον ελεύθερό της χρόνο ασχολείται με την ανάγνωση βιβλίων, με τη μουσική και τα παζλ.