33.2 C
Athens
Πέμπτη, 25 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαN.E.E.T.'s: Το φαινόμενο που μαστίζει την εποχή μας

N.E.E.T.’s: Το φαινόμενο που μαστίζει την εποχή μας


Της Μαρίας Φυτίλη,

Η Ελίζα μετά την ολοκλήρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πήρε την απόφαση να κάνει ένα διάλειμμα. Στην αρχή, η ίδια δούλεψε σε ένα καφέ και αργότερα πήγε ταξίδι με την φίλη της στη Χιλή. Λίγους μήνες μετά αγόρασε ένα εισιτήριο Interrail για να ταξιδέψει στην Ευρώπη. Και τελικώς, δύο χρόνια πέρασαν έτσι. «Απολαμβάνεις να μην έχεις την καθημερινότητα και την πίεση», λέει η νεαρή κοπέλα.

Η Ελίζα ανήκει σε μια κατηγορία, για την οποία γίνεται ένας τεράστιος ντόρος τα τελευταία χρόνια, τους λεγόμενους N.E.E.T.’s. Ήτοι, μια κατασκευασμένη λέξη για τους νέους που δεν πηγαίνουν σχολείο, αλλά ούτε και εργάζονται.

O N.E.E.T. είναι ένα αρκτικόλεξο του όρου «Not in Education, Employment, or Training», και αναφέρεται στην κατάσταση πολλών νέων, ηλικίας μεταξύ 15 και 29 ετών, στην Ευρώπη. Ο στόχος της ιδέας N.E.E.T. είναι να διευρύνει την κατανόηση της ευάλωτης κατάστασης των νέων και να παρακολουθεί καλύτερα την προβληματική πρόσβασή τους στην αγορά εργασίας.

Η Eurostat20, η I.L.O. (Διεθνής Οργάνωση Εργασίας) και ορισμένοι άλλοι οργανισμοί έχουν ενστερνιστεί τον ακόλουθο ορισμό για τους N.E.E.T.’s, ο οποίος εκφράζει το ποσοστό του πληθυσμού μιας συγκεκριμένης ηλικιακής ομάδας και φύλου που δεν απασχολείται και δεν συμμετέχει σε επιπλέον εκπαίδευση ή κατάρτιση.

N.E.E.T. rate (%)

(Number of youth – number of youth in employment + number of youth not in employment who are in education or training) / Total number of youth

Ο αριθμητής του δείκτη αναφέρεται σε πρόσωπα που πληρούν δύο προϋποθέσεις: α) δεν απασχολούνται (δηλαδή είναι άνεργοι ή ανενεργοί) και β) δεν έχουν λάβει εκπαίδευση ή κατάρτιση κατά τις τέσσερις εβδομάδες που προηγούνται της έρευνας. Ο παρονομαστής, σύμφωνα με την Eurostat, είναι ο συνολικός πληθυσμός της ίδιας ηλικίας και του ίδιου φύλου.

Πηγή Εικόνας: istockphoto.com / Δικαιώματα χρήσης: HideyukiSuzuki

Στο σημείο αυτό, εύλογο θα ήταν να αναπτύξουμε τους τρεις σημαντικούς όρους, των αρχικών «N.E.E.T.». Αναλυτικότερα, όρος «Εκπαίδευση (Education)», αποτελεί το κλειδί για την επιτυχία, την πρόοδο του ανθρώπου και την ανάπτυξη των ανθρώπινων ικανοτήτων. Ενδυναμώνει την εμπιστοσύνη, αυξάνει το ανθρώπινο κεφάλαιο και τα άτομα νιώθουν πιο υγιή και σίγουρα. Ο όρος «Απασχόληση (Employment)», αναφέρεται στον αριθμό των ατόμων που παίρνουν μέρος σε παραγωγικές δραστηριότητες σε μία οικονομία και αποτελείται, τόσο από τους εργαζομένους, όσο και από τους αυτοαπασχολούμενους. Ο όρος «Κατάρτιση (Training)», επικεντρώνεται στη συνεχή προετοιμασία και εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού. Γενικότερα, αποτελείται από όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων, είτε αυτά οδηγούν στην καταχώριση αναγνωρισμένων προσόντων, είτε όχι, όπου προσφέρουν στα άτομα ικανότητες σημαντικές για την εκτέλεση μιας εργασίας.

Το φαινόμενο αυτό προκαλεί προβληματισμούς, κυρίως σε καιρούς που αναρίθμητες επιχειρήσεις αναζητούν προσωπικό. Εκτιμήσεις δείχνουν ότι το φαινόμενο αυτό επιδεινώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοιού. Οι νέοι με χαμηλό ή μεσαίο μορφωτικό επίπεδο διασχίζουν αυξημένο κίνδυνο να καταλήξουν σε κατάσταση N.E.E.T. καθώς επίσης και οι νεαροί μετανάστες, τα άτομα με αναπηρία και οι νέοι με πολύ σοβαρά προβλήματα ψυχικής ή σωματικής υγείας.

Σύμφωνα με τον ειδικό σε θέματα εκπαίδευσης Κλέμενς Βίλαντ, από το ίδρυμα Bertelsmann, οι νέοι είναι μία αρκετά ανομοιογενής ομάδα, καθώς πολλοί από αυτούς, απογοητεύονται, δεν έχουν ικανές δεξιότητες, άλλοι έχουν γλωσσικές δυσκαμψίες ή εν γένει προβλήματα, και άλλα άτομα είναι όπως η Ελίζα, που μετά την περάτωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, χρειάζονται ένα διάλλειμα για να σκεφθούν και να πάρουν τις αποφάσεις τους.

Εν κατακλείδι, είναι απαραίτητο το κράτος να στηρίξει τους νέους προς την επαγγελματική τους πορεία, για να αμβλυνθεί ο κίνδυνος να μείνουν άνεργοι. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με ένα αξιόλογο σύστημα εκπαίδευσης ή και προσθήκη αντίστοιχου μαθήματος στα σχολεία, αλλά και από τους ίδιους τους καθηγητές.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • NEET’s, eurofound.europa.eu. Διαθέσιμο εδώ
  • Τι κρύβεται πίσω από «τη γενιά που δεν κάνει τίποτα» – Γιατί ονομάζονται NEETs, msn.com. Διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Φυτίλη
Μαρία Φυτίλη
Γεννήθηκε στην Λειβαδιά το 2001. Είναι τεταρτοετής φοιτήτρια στο τμήμα Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου Πανεπιστημίου με κατεύθυνση Δημοσίων Θεσμών. Την ενδιαφέρει η παρακολούθηση ημερίδων και σεμιναρίων πάνω στο αντικείμενό της αλλά και η έρευνα σε διάφορους επιστημονικούς κλάδους. Στον ελεύθερο της χρόνο ασχολείται με την άθληση και την ανάγνωση βιβλίων. Παράλληλα της αρέσει να περπατά στους δρόμους της Αθήνας και αγαπά τα ταξίδια.