23.1 C
Athens
Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΟι κρυμμένες πληγές των δύσκολων σχολικών αναμνήσεων

Οι κρυμμένες πληγές των δύσκολων σχολικών αναμνήσεων


Της Μαρίας Πολίτου,

Ένα πολύ συχνό φαινόμενο, το οποίο αντιμετωπίζουν αρκετοί γονείς ανήλικων μαθητών είναι η δύσκολη προσαρμογή των παιδιών τους στο σχολικό περιβάλλον. Πολλά παιδιά, αμέσως μετά την επιστροφή τους από το σχολείο, εκφράζουν έντονα τη δυσαρέσκεια τους στους γονείς τους και την επιθυμία τους να μην παρευρίσκονται στον σχολικό χώρο.

Ένας λόγος για τον οποίο τα παιδιά μπορεί να έχουν κάποιες σκοτεινές αναμνήσεις από το σχολείο αφορά το κομμάτι του εκφοβισμού. Ο εκφοβισμός από τους συμμαθητές μπορεί να προκαλέσει σοβαρές επιπτώσεις και τραύματα στα παιδιά, τα οποία να τα ακολουθούν σε όλη τη μετέπειτα ζωή τους. Ο εκφοβισμός των παιδιών στα σχολεία μπορεί να προκαλέσει πολύ σοβαρά προβλήματα στην ψυχοσύνθεση του ατόμου. Το στρες, η κατάθλιψη και το άγχος αποτελούν μόνο λίγα από τα ψυχολογικά προβλήματα που μπορούν να εμφανίσουν οι ανήλικοι μαθητές. Τα συγκεκριμένα παιδιά μπορεί να απομονώνονται και να αποφεύγουν τις κοινωνικές δραστηριότητες, προκειμένου να αποφύγουν τον εκφοβισμό. Οι εκφοβισμένοι μαθητές μπορεί να έχουν δυσκολίες στην ενσωμάτωσή τους σε μια σχολική τάξη, καθώς ο εκφοβισμός μπορεί να επηρεάσει τη συγκέντρωση και την εκπαιδευτική επίδοση. Μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε σωματικές επιπτώσεις, όπως είναι η εμφάνιση πονοκεφάλων, προβλημάτων ύπνου και άλλων σωματικών προβλημάτων.

Μία άλλη αιτία κακών αναμνήσεων αφορά την ακαδημαϊκή πίεση. Η υπερβολική πίεση για την επίτευξη καλών επιδόσεων στο σχολείο μπορεί να οδηγήσει σε κακές αναμνήσεις. Σε αρκετές περιπτώσεις τα παιδιά αντιμετωπίζουν υψηλό ανταγωνισμό για να επιτύχουν καλές βαθμολογίες, προκειμένου να ικανοποιήσουν τους γονείς τους ή να εισαχθούν σε σχολές υψηλού ενδιαφέροντος. Πρόκειται για ένα φαινόμενο βαθμοθηρίας, το οποίο προκαλεί πολύ έντονο άγχος στα παιδιά και δεν τα βοηθά καθόλου σε κανέναν τομέα της ζωής τους. Ορισμένα παιδιά έχουν πολύ απαιτητικό πρόγραμμα με πολλές ώρες μαθημάτων φροντιστηρίου και εξωσχολικών δραστηριοτήτων, πράγμα που μπορεί να επηρεάσει την ψυχολογική τους ευεξία. Σε ορισμένες περιπτώσεις, επιβαρύνονται με υπερβολικό φόρτο εργασίας και με μαθήματα για το σπίτι, πράγμα που μπορεί να τα καταπονήσει και να τα κάνει να νιώθουν υπερβολικό άγχος.

Πηγή Εικόνας: Pexels.com/ Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: Yan Krukau.

Μια δυσάρεστη ανάμνηση των παιδιών από τα σχολικά τους χρόνια μπορεί να επηρεάσει τις κοινωνικές σχέσεις των ατόμων με διάφορους τρόπους και να έχει επιπτώσεις τόσο στο ίδιο το άτομο όσο και στην κοινωνία. Αρχικά, οι συγκεκριμένες αναμνήσεις μπορούν να καταστήσουν τους μαθητές λιγότερο κοινωνικά προσαρμοσμένους, χωρίς αυτοπεποίθηση, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται στις κοινωνικές τους σχέσεις. Αυτό οδηγεί στη δημιουργία συμπεριφορικών προβλημάτων. Δηλαδή, κάποια παιδιά μπορεί να αντιδρούν στις άσχημες σχολικές τους αναμνήσεις με αντικοινωνική συμπεριφορά και ενδεχομένως να εκδηλώνουν ακατάλληλη συμπεριφορά προς τους άλλους στη μετέπειτα ζωή τους. Αυτές οι επιπτώσεις μπορούν να επηρεάσουν τη συνολική δυναμική της κοινωνίας. Παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσάρεστες σχολικές εμπειρίες μπορεί να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στη μελλοντική τους επαγγελματική εξέλιξη και αυτό μπορεί να έχει ακόμα και οικονομικές επιπτώσεις στην κοινωνία. Είναι σημαντικό να παρέχουμε στήριξη και πόρους στα παιδιά που έχουν αρνητικές σχολικές αναμνήσεις, προκειμένου να τα βοηθήσουμε στην αντιμετώπιση αυτών των συνεπειών και να διασφαλίσουμε τη θετική τους εξέλιξη.

Είναι σημαντικό τόσο για τους γονείς όσο και για τους εκπαιδευτικούς να υποστηρίξουν τα παιδιά και να τους προσφέρουν ένα ασφαλές περιβάλλον στο σχολείο, προκειμένου να προωθήσουν την ανάπτυξή τους. Ένα ευχάριστο σχολικό περιβάλλον βοηθά τα παιδιά να νιώθουν άνετα και ευχάριστα στο σχολείο και με αυτόν τον τρόπο είναι πιο πιθανό να επικεντρώνονται στη μάθηση και να επιτυγχάνουν καλύτερα ακαδημαϊκά αποτελέσματα. Τους δίνεται η δυνατότητα να αναπτύξουν καλύτερες κοινωνικές δεξιότητες και να μάθουν πώς να αλληλεπιδρούν με άλλα παιδιά και ενήλικες. Άλλωστε, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί έχουν κρίσιμο ρόλο στη δημιουργία ενός τέτοιου περιβάλλοντος, προωθώντας τον σεβασμό, την κατανόηση και την ανοικτή επικοινωνία. Ένα θετικό σχολικό περιβάλλον δημιουργεί τις βάσεις για την ανάπτυξη ευτυχισμένων, προσαρμοσμένων και επιτυχημένων ατόμων στην κοινωνία.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Κωλίκη, Η. (2022), Πώς να καταλάβετε αν το παιδί σας περνάει ωραία στο σχολείο; Wikihealth.gr. Διαθέσιμο εδώ
  • Κάλφας, Ε. (2022), Ποια είναι η χειρότερη σχολική σας ανάμνηση; Mikropragmata.lifo.gr. Διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Πολίτου
Μαρία Πολίτου
Είναι φοιτήτρια στην Φιλοσοφική Σχολή, στο τμήμα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Είναι 20 χρονών, γεννημένη το 2001 και έχει μεγαλώσει στην Αθήνα. Γνωρίζει Αγγλικά και Γαλλικά. Παρακολουθεί σεμινάρια που σχετίζονται με την εκπαίδευση. Στον ελεύθερο της χρόνο διαβάζει κάποια βιβλία και απολαμβάνει βόλτες με φίλους.