21.6 C
Athens
Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΤροχαία ατυχήματα και κυκλοφοριακή αγωγή

Τροχαία ατυχήματα και κυκλοφοριακή αγωγή


Tης Κωνσταντίνας Δημάκα,

Τα τροχαία ατυχήματα, είναι ένα σοβαρό κοινωνικό θέμα, διότι κάθε χρόνο όλο και περισσότεροι οδηγοί χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο. Δυστυχώς η Ελλάδα είναι η χώρα με τα περισσότερα τροχαία στην Ευρώπη και αυτό αποδεικνύεται μέσα από στατιστικά στοιχεία, όπου σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ. το 2022 καταγράφηκαν 11.199 σε ολόκληρη τη χώρα και οι νεκροί έφτασαν τους 635. Αυτά τα στοιχεία, θα πρέπει να μας βάλουν σε σκέψη για το πόσο υπεύθυνοι είναι οι οδηγοί και που οφείλεται αυτή η δραματική αύξηση των ατυχημάτων.

Το πρόβλημα αυτό οφείλεται σε πολλά και σύνθετα αίτια. Αρχικά, πολλοί οδηγοί οδηγούν ανεύθυνα. Δεν γίνεται χρήση ζώνης ή κράνους που σε πολλές περιπτώσεις έχουν σώσει ζωές. Η κατανάλωση αλκοόλ αποτελεί, επίσης, έναν εξαιρετικά σημαντικό παράγοντα. Σύμφωνα με έρευνα του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Ε.Μ.Π, τα τροχαία ατυχήματα αυξάνονται τους καλοκαιρινούς μήνες και ιδιαίτερα στις τουριστικές περιοχές. Χαρακτηριστικό είναι ότι σε αυτές τις περιοχές τα περισσότερα ατυχήματα αφορούν δίκυκλα (52%), ενώ σε μη τουριστικές περιοχές τα υψηλότερα ποσοστά τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα αφορούν επιβατικά αυτοκίνητα (54%). Μία από τις πιο βασικές αιτίες τροχαίων ατυχημάτων από ξένους οδηγούς είναι η κατάχρηση αλκοόλ (22%). Η χρήση κινητού τηλεφώνου αποσπά, συνήθως, την προσοχή του οδηγού και κατά συνέπεια μπορεί να επηρεάσει  την συναισθηματική κατάσταση που βρίσκεται. Αν υπάρχει έντονος θυμός, λύπη  ή γενικότερα μια υπερδιέγερση το πόδι ασυναίσθητα πατάει το γκάζι, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε τροχαίο. Τέλος, η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας ακόμα και σε δρόμους γειτονιών έχει αποδειχθεί να προκαλεί ατυχήματα με θύματα τόσο πεζούς όσο και τους ίδιους τους οδηγούς των εμπλεκόμενων Ι.Χ.

Επιπροσθέτως, η παραβίαση της πινακίδας STOP ή του κόκκινου σηματοδότη, αποτελούν επικίνδυνες οδικές συμπεριφορές. Πολλοί είναι εκείνοι που ρισκάρουν να περάσουν με κόκκινο φανάρι, βάζοντας σε μεγάλο κίνδυνο τόσο τη δική τους ζωή όσο και των άλλων. Η αναμονή αξίζει περισσότερο από το να γίνει μια προσπέραση ώστε να εξοικονομηθούν μόλις 30 δευτερόλεπτα! Παράλληλα, όταν βρέχει η επικινδυνότητα αυξάνεται καθώς το οπτικό πεδίο μικραίνει σημαντικά. Επιπλέον, όταν ένα αυτοκίνητο δεν έχει συντηρηθεί σωστά, δηλαδή έχει φθαρμένα λάστιχα, μη αποτελεσματικά φρένα, αρρύθμιστο κινητήρα και κακές αναρτήσεις είναι πιο εύκολο όχι μόνο να εμπλακεί σε ατύχημα αλλά και να το προκαλέσει.

Πηγή εικόνας: kindpng.com. Δικαιώματα Χρήσης Εικόνας: pixy.org

Το πρόβλημα αυτό θα αντιμετωπιστεί ριζικά, αν ληφθούν μέτρα προστασίας. Ειδικότερα, στους δρόμους αυξημένης επικινδυνότητας, η πολιτεία θα πρέπει να μεριμνήσει για την ύπαρξη τροχονόμων για διεξαγωγή ελέγχων κάθε είδους και κυρίως ταχύτητας. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει γνωστή σχολή οδηγών, ανάμεσα στις 25 ψηλότερες αιτίες οδικών ατυχημάτων συγκαταλέγονται οι θανάσιμες καμπύλες-στροφές. Πολλοί οδηγοί έχουν χάσει τον έλεγχο του οχήματός τους σε τέτοια κατάσταση και δυστυχώς έχασαν και τη ζωή τους. Έτσι, όταν κάποιος πλησιάζει τις αντίστοιχες πινακίδες, πρέπει αμέσως να μειώσει ταχύτητα και να συμμορφωθεί με τα όρια που ορίζει ο Κ.Ο.Κ. στην εκάστοτε περίπτωση. Επιπλέον, η οδήγηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας πρέπει να αποφεύγεται καθώς όταν το άτομο βρίσκεται πίσω από το τιμόνι, κάτι τέτοιο μπορεί να είναι θανάσιμο. Όλοι οι οδηγοί στην Ελλάδα γνωρίζουν καλά τους κινδύνους που εγκυμονούν από τις λακκούβες στους δρόμους.

Οι οδηγοί διατρέχουν τον κίνδυνο να χάσουν τον έλεγχο του οχήματός τους είτε πέφτοντας μέσα σε μια από αυτές είτε προσπαθώντας να τις αποφύγουν. Η προσοχή πρέπει να είναι στραμμένη μόνο στο δρόμο ώστε βλέποντας στο βάθος του δρόμου να είναι πιο πιθανό να αποφευχθούν τέτοια λάθη. Η πολιτεία από τη δική της πλευρά θα πρέπει να φροντίζει αδιαλείπτως για τη σωστή συντήρηση των δρόμων και ειδικά των ορεινών και επαρχιακών οδών. Εξίσου σημαντικό ρόλο παίζει και η διαγωγή των οδηγών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Γαλλία, όπου τα παιδιά μαθαίνουν τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας και μάλιστα δίνουν εξετάσεις!. Τέλος, θα αποτελούσε σοβαρή παράλειψη να μην τονιστεί ότι η οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών ή αλκοόλ και η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη θα πρέπει να τιμωρούνται αυστηρότατα από το ποινικό κώδικα.

Πηγή εικόνας: newmoney.gr. Δικαιώματα Χρήσης Εικόνας: Pixabay

Αβίαστα, λοιπόν, συνάγεται το συμπέρασμα ότι ένας σωστός οδηγός που σέβεται τον εαυτό τους, τους συνεπιβάτες του και τους πεζούς πρέπει να ακολουθεί τους παρακάτω 10 κανόνες οδικής κυκλοφορίας :

  1. Χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους ακόμα και σε μικρές αποστάσεις
  2. Αποφυγή υπερβολικής ταχύτητας
  3. Όχι κατανάλωση αλκοόλ πριν ή κατά τη διάρκεια της οδήγησης
  4. Αποφυγή χρήσης κινητού τηλεφώνου
  5. Δημιουργία καλού και ήρεμου κλίματος μέσα στο αυτοκίνητο. Αποφυγή καυγάδων και θυμού με τους συνεπιβάτες
  6. Ευγένεια προς τους άλλους οδηγούς αλλά και τους πεζούς
  7. Παιδιά μικρότερα από 12 ετών, δεν πρέπει να κάθονται στη θέση του συνοδηγού εφόσον δεν προστατεύονται με εγκεκριμένο σύστημα συγκράτησης κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους
  8. Υπακοή στις ενδείξεις των τροχονόμων
  9. Τακτικός έλεγχος της κατάστασης του οχήματος
  10. Αποφυγή οδήγησης με ανοιχτά παπούτσια ή παντόφλες

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Ο δεκάλογος του καλού οδηγού, 4troxoi.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Οι 25 ψηλότερες αιτίες οδικών ατυχημάτων, Isamaras.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Οδικά τροχαία ατυχήματα, mednet.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κωνσταντίνα Δημάκα
Κωνσταντίνα Δημάκα
Είναι τριτοετής φοιτήτρια στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου.