17.4 C
Athens
Δευτέρα, 29 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΨηφιακός μετασχηματισμός των τραπεζών και της οικονομίας

Ψηφιακός μετασχηματισμός των τραπεζών και της οικονομίας


Του Βασίλη Μυρλίδη, 

Η τραπεζική και οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, όπως και πολλοί άλλοι κλάδοι σήμερα, επηρεάζονται άρδην από την τεχνολογία και εξελίσσονται ραγδαία και διαρκώς. Τα τελευταία χρόνια, εταιρείες που παρέχουν χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες μέσω της τεχνολογίας –οι λεγόμενες “fintech companies”– έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους. Πιο συγκεκριμένα, οι εταιρείες χρηματοοικονομικής τεχνολογίας αξιοποιούν την τεχνολογία για να προσφέρουν καινοτόμες λύσεις σε παραδοσιακές χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, όπως πληρωμές, εμβάσματα, δανεισμό, αγορά επενδυτικών και χρηματοοικονομικών προϊόντων, διαχείριση επενδύσεων και ασφάλιση.

Μέχρι και την εμφάνιση αυτών των εταιρειών, οι παραδοσιακές τράπεζες κυριαρχούσαν στον χώρο, χρησιμοποιώντας φυσικά καταστήματα και τις διαπροσωπικές σχέσεις για την εξυπηρέτηση των πελατών. Από τη στιγμή, όμως, που δημιουργήθηκαν οι κατάλληλες τεχνολογίες, που επιτρέπουν τη διενέργεια πολλών διαδικασιών που μέχρι πρότινος έπρεπε να διεκπεραιωθούν δια μέσω των τραπεζών, άρχισαν και οι πρώτες ενναλακτικές λύσεις να εμφανίζονται.

Σε αυτό το σημείο, αξίζει να σημειωθούν μερικές από αυτές τις εταιρείες:

  1. PayPal: Μια εταιρεία ψηφιακών πληρωμών που επιτρέπει στους χρήστες να στέλνουν και να λαμβάνουν χρήματα online και μέσω κινητών συσκευών, παρέχοντας πλήρη ασφάλεια και διαφάνεια στους χρήστες της.
  2. TransferWise: Μια εταιρεία πληρωμών που προσφέρει διεθνείς μεταφορές χρημάτων χαμηλού κόστους.
  3. Revolut: Μια ψηφιακή τράπεζα που επιτρέπει τη διενέργεια πληρωμών σε πολλά διαφορετικά νομίσματα (με μικρό spread), την αγορά μετοχών και κρυπτονομισμάτων, αλλά και την αποταμίευση, προσφέροντας ασφάλεια στις καταθέσεις μέχρι € 100.000.
  4. Coinbase: Ένα ανταλλακτήριο κρυπτονομισμάτων που επιτρέπει στους χρήστες να αγοράζουν, να πωλούν και να αποθηκεύουν κρυπτονομίσματα.

Σε αυτό το πνεύμα έπρεπε και ο τραπεζικός κλάδος να προσαρμοστεί, να εξελιχθεί και να προσφέρει παρόμοιες υπηρεσίες. Είναι αλήθεια πως, ακόμα και στη χώρα μας, ο κλάδος έχει δει σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις και καινοτομίες τα τελευταία χρόνια, μεταμορφώνοντας τον τρόπο λειτουργίας των τραπεζών και τον τρόπο με τον οποίο οι πελάτες αλληλεπιδρούν με τις υπηρεσίες τους. Μία υπηρεσία που η πλειονότητα χρησιμοποιεί σήμερα είναι η ψηφιακή τραπεζική (web banking). Επίσης, οι τράπεζες πλέον προσφέρουν υπηρεσίες μέσω του διαδικτύου που παλαιότερα μπορούσαν να συμβούν μόνο δια μέσω των φυσικών καταστημάτων, όπως δάνεια, πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες που εκδίδονται ηλεκτρονικά, ανέπαφες πληρωμές, συστήματα διαχείρισης των κεφαλαίων για ιδιώτες και επιχειρήσεις κ.ά.

Πηγή εικόνας: freepik.com

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν επηρεάζει μόνο τις τράπεζες, αλλά και τις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες, ξεφεύγει από τα στενά όρια που προαναφέρθηκαν και επεκτείνεται και στην τεχνητή νοημοσύνη, στην ανάλυση δεδομένων, στο διαδίκτυο των πραγμάτων (internet of things), στις υπηρεσίες κινητής τεχνολογίας, στις τεχνολογίες cloud, στην Κυβερνοασφάλεια κ.ά. Οι επιχειρήσεις στο σύντομο μέλλον θα είναι σε θέση να κατέχουν τέτοιο όγκο δεδομένων που η διαδικασία λήψης αποφάσεων θα αλλάξει ριζικά πρόσωπο. Τα διαθέσιμα δεδομένα, οι μέθοδοι ανάλυσης και αξιοποίησής τους (μηχανική μάθηση, τεχνητή νοημοσύνη, ανάλυση δεδομένων,  Internet of Things), καθώς και οι τεχνολογίες fintech θα είναι απαραίτητοι παράμετροι στην οικονομική ζωή και θα αλλάξουν τον τρόπο που λειτουργούν τα πράγματα.

Αυτό που μπορεί να ειπωθεί είναι πως με την αλλαγή των διαδικασιών, θα πρέπει να αλλάξει η προσέγγιση και το επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων όλων των οικονομικών «παικτών». Φυσικά, αυτό δε μπορεί να συμβεί από τη μία στιγμή στην άλλη, αλλά η συνεχής εξέλιξη, η εκπαίδευση και η υιοθέτηση των τεχνολογιών είναι δεδομένη συνθήκη επιβίωσης σε έναν ταχέως μεταλλασσόμενο κόσμο. Βέβαια, ανεξαρτήτως με ποιο ρυθμό προχωράνε οι διαδικασίες, ο ψηφιακός μετασχηματισμός απαιτεί και τη σωστή εφαρμογή και υιοθέτησή του από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Δε θα πρέπει σε καμία περίπτωση αυτό που η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει γρήγορα και πολύ φθηνά –πρόσβαση σε δεδομένα, υπηρεσίες fintech, χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, αυτοματοποίηση– να προσφερθεί πολύ ακριβά και με αγκυλώσεις στους χρήστες (μειωμένη ασφάλεια). Και για αυτό, μόνο οι θεσμοί μπορούν να κάνουν κάτι, εποπτεύοντας τη μετάβαση και φροντίζοντας να είναι δίκαιη και ορθή.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Τι είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός, eurobank.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Βασίλης Μυρλίδης
Βασίλης Μυρλίδης
Γεννήθηκε το 1999 στο Διδυμότειχο, όπου και μεγάλωσε. Είναι τεταρτοετής φοιτητής στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και, συγκεκριμένα, στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον για τα εφαρμοσμένα οικονομικά, τη στατιστική, τις διεθνείς αγορές, τη διεθνή πολιτική, την κατανομή ισχύος και την πολιτική φιλοσοφία. Στον ελεύθερό του χρόνο ασχολείται με τη μουσική, καθώς παίζει κιθάρα, γιουκαλίλι, σάζι και τζουρά αλλά και την παραγωγή μουσικής, την ηχοληψία, όπως επίσης και τη ζωγραφική.