18.2 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΗλεκτρονική Διακυβέρνηση: Όταν το κράτος και η τεχνολογία συνεργάζονται

Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση: Όταν το κράτος και η τεχνολογία συνεργάζονται


Της Μαρίας Φυτίλη, 

Η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, αφορά τη χρήση της τεχνολογίας των πληροφοριών, ήτοι ΤΠΕ, στη δημόσια διοίκηση, για τη βελτίωση της ποιότητας των δημόσιων υπηρεσιών και των δημοκρατικών διαδικασιών που παρέχουν οι κυβερνήσεις στους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Προσδοκάται ότι θα ενισχύσει ακόμη τη σύνδεση μεταξύ των δημοσίων υπαλλήλων και των κοινοτήτων, οδηγώντας έτσι σε μια ισχυρότερη δημοκρατία.

Η άμεση και εύκολη πρόσβαση και επαφή των πολιτών και των επιχειρήσεων με τις ΤΠΕ, είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί με την βοήθεια της αναβάθμισης των υπηρεσιών στους τομείς της δημόσιας διοίκησης, της υγείας και την εκπαίδευσης. Οι τρεις, αυτοί, πυλώνες είναι ικανοί να βοηθήσουν τους πολίτες, να βελτιώσουν την καθημερινότητά τους και να τους «λύσουν τα χέρια» από χρονοβόρες και δαπανηρές διαδικασίες.

Στην Ελλάδα, το 2011, ψηφίστηκε ο νόμος 3979/2011, για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Στον νόμο αυτό, εκτιμώνται η τήρηση ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου από όλους τους φορείς του Δημοσίου, και η νομική και αποδεικτική ισχύ των ηλεκτρονικών εγγράφων. Παράλληλα, καθιερώθηκε η ηλεκτρονική επικοινωνία ανάμεσα στους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης, τόσο των φυσικών όσο και των νομικών προσώπων, και ανάμεσα στους φορείς του Δημοσίου.

Ωστόσο, αυτό για την Ελλάδα σήμερα, αποτελεί ακόμα ένα όνειρο, καθώς μία από τις μεγαλύτερες δυσχέρειες που αντιμετωπίζει το ελληνικό κράτος είναι η διαχρονική δυσλειτουργικότητα της δημόσιας διοίκησης. Η χώρα μας, συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, είναι αρκετά βήματα πίσω. Η νέα έρευνα της διαΝΕΟσις, εξακριβώνει την ανεπάρκεια στρατηγικού σχεδιασμού και την απουσία διαχρονικού οράματος για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα στα κείμενα στρατηγικής και στην πραγματοποίηση των δράσεων αυτών, την περιορισμένη χρήση των ψηφιακών συστημάτων στη δημόσια διοίκηση, τις δυσκολίες στο νομικό και θεσμικό πλαίσιο, και σαφώς τα προβλήματα που υπάρχουν στην εκπαίδευση, στην κουλτούρα και στην ανεπάρκεια του ανθρώπινου δυναμικού.

Πηγή Εικόνας: athnews.gr/government.gov.gr

Οι ερευνητές της διαΝΕΟσις, μετά από μία εκτεταμένη έρευνα των προβλημάτων της χώρας, αποβαίνουν σε μία σειρά από 23 προτάσεις-στόχους, για την βελτίωση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα. Παρακάτω θα τοποθετηθούν οι δέκα πιο σημαντικές, όπως αναφέρονται στην έρευνα:

  1. Η συνέχεια στη Δημόσια Διοίκηση και η πολιτική βούληση για την υλοποίηση των στρατηγικών σχεδίων
  2. Η ορθή αποτύπωση διαδικασιών και ο ανασχεδιασμός διεργασιών
  3. Η προσεκτική και σταδιακή υιοθέτηση προτύπων της λεγόμενης «Νέας Δημόσιας Διοίκησης», με σύγχρονες μεθόδους παρόμοιες με αυτές που χρησιμοποιεί ο ιδιωτικός τομέας
  4.  Η διαφάνεια και η εμπιστοσύνη με αποτελεσματική προστασία των προσωπικών δεδομένων και πλήρες νομικό πλαίσιο
  5.  Η απλοποίηση της νομοθεσίας
  6.  Η διαχείριση και ουσιαστική αξιολόγηση του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης
  7.  Η διασφάλιση της συντήρησης και περαιτέρω ανάπτυξης των πληροφοριακών συστημάτων
  8.  Τα πρότυπα δεδομένων και διεπαφών για την καλύτερη διαλειτουργικότητα των διαφόρων συστημάτων του Δημοσίου
  9.  Η δημιουργία ενός πιο ευέλικτου και αποτελεσματικού συστήματος δημόσιων προμηθειών
  10.  Η αξιολόγηση της χρήσης και οι κατάλληλες προσαρμογές

Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, εισήχθη λίγο περισσότερο στην ελληνική καθημερινότητα, με την πρόσφατη πανδημία του COVID-19, όπου διαμορφώθηκαν οι συνθήκες ανάληψης άμεσων δράσεων, για την ενδυνάμωση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Τα μέτρα που έλαβε η πολιτεία για την καταπολέμηση της πανδημίας, αποδεικνύουν την σημασία της εκμετάλλευσης των ψηφιακών πόρων της δημόσιας διοίκησης, των δικτύων, της συνδεσιμότητας και των ψηφιακών δεξιοτήτων.

Εν κατακλείδι, το ελληνικό κράτος, αρκετά χρόνια τώρα «νοσεί» και για τον λόγο αυτό βρίσκεται πολύ πίσω στην εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Ωστόσο, τα δύο-τρία τελευταία χρόνια, με την πανδημία του κορονοϊού, έχει παρατηρηθεί μία πρόοδος προς αυτό το κομμάτι. Μέσω του gov.gr, με δύο απλά βήματα και χωρίς προσπάθεια, ο ενδιαφερόμενος πολίτης, μπορεί να γλιτώσει χρόνο και κόπο πηγαίνοντας στις δημόσιες υπηρεσίες, με ένα απλό «κλικ». Παρόλα αυτά, για να διατηρηθούν και να προοδεύουν, οι  ψηφιακές υπηρεσίες είναι αναγκαίο να αξιολογούνται διαρκώς.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, opengov.minedu.gov.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση στην Ελλάδα-Μια Μελέτη, dianeosis.org, διαθέσιμο εδώ
  • E-governance, coe.int, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Φυτίλη
Μαρία Φυτίλη
Γεννήθηκε στην Λειβαδιά το 2001. Είναι τεταρτοετής φοιτήτρια στο τμήμα Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου Πανεπιστημίου με κατεύθυνση Δημοσίων Θεσμών. Την ενδιαφέρει η παρακολούθηση ημερίδων και σεμιναρίων πάνω στο αντικείμενό της αλλά και η έρευνα σε διάφορους επιστημονικούς κλάδους. Στον ελεύθερο της χρόνο ασχολείται με την άθληση και την ανάγνωση βιβλίων. Παράλληλα της αρέσει να περπατά στους δρόμους της Αθήνας και αγαπά τα ταξίδια.