15.9 C
Athens
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαStart-ups: Ποιες είναι οι κύριες εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησής τους;

Start-ups: Ποιες είναι οι κύριες εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησής τους;


Του Θάνου Αβαρικιώτη, 

Τον τελευταίο καιρό, ακούμε όλο και πιο συχνά τον όρο start-up για ορισμένες εταιρείες. Καταρχάς, ας δούμε τη σημασία του όρου αυτού. Start-up είναι μια επιχείρηση, η οποία βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης, έχοντας ξεκινήσει από μια καινούργια ιδέα ή ένα προϊόν και προσπαθεί να το αναπτύξει και να το φέρει στην αγορά με τη βοήθεια των επενδυτών και της κοινότητας. Ο στόχος της είναι να αναπτυχθεί γρήγορα και να κερδίσει μερίδιο στην αγορά. Οι start-ups συχνά δραστηριοποιούνται σε καινοτόμες αγορές ή τομείς και χρησιμοποιούν τεχνολογίες που είναι ακόμη σε εξέλιξη. Ουσιαστικά, αυτές οι start-ups αντιπροσωπεύουν μια δυναμική και αναπτυσσόμενη κατηγορία επιχειρήσεων, που επικεντρώνονται στην καινοτομία και την ανάπτυξη νέων ιδεών και τεχνολογιών. Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και της παγκόσμιας οικονομίας, οι start-ups έχουν καταφέρει να επιτύχουν την εξέλιξη και την αλλαγή σε πολλούς τομείς.

Στην εξήγηση του όρου αυτού αναφέρθηκε η βοήθεια των επενδυτών. Είναι πολύ σημαντικό για μια start-up εταιρεία να βρει την κατάλληλη χρηματοδότηση στο ξεκίνημά της, ώστε να καλύψει τις βασικές πρώτες ανάγκες της επιχείρησης, να δημιουργήσει το προϊόν ή την υπηρεσία που θα προσφέρει με τον βέλτιστο τρόπο, αλλά και να μπει στην αγορά μέσω της σωστής διαφήμισης. Λόγω του πρώιμου σταδίου ανάπτυξης που βρίσκεται και της αδυναμίας πολλές φορές να παράγει σε οικονομίες κλίμακας, έχει υψηλά (λειτουργικά) κόστη και περιορισμένα έσοδα. Αυτά τα πρώτα στάδια μπορεί να θεωρηθούν κομβικά για τη βιωσιμότητα της επιχείρησης. Συνεπώς, η χρηματοδότηση τη σωστή χρονική στιγμή και με τον κατάλληλο τρόπο μπορεί να αποτελέσει το κλειδί για την επιτυχία της start-up επιχείρησης.

Υπάρχουν αρκετοί τρόποι χρηματοδότησης, μέσω των οποίων ο ιδρυτής της εταιρείας μπορεί να λάβει τα απαραίτητα χρήματα. Ο πιο παραδοσιακός τρόπος είναι ο δανεισμός ενός κεφαλαίου μέσω κάποιας εμπορικής τράπεζας. Είναι ένας ιδιαίτερα συνηθισμένος τρόπος που, βέβαια, τη συγκεκριμένη περίοδο δεν είναι τόσο φιλικός προς τον δανειολήπτη, καθώς τα επιτόκια έχουν αυξηθεί υπερβολικά, λόγω της προσπάθειας των Κεντρικών Τραπεζών για περιορισμό του πληθωρισμού. Επίσης, για να λάβεις δάνειο από μια τράπεζα, θα πρέπει να πληροίς κάποια κριτήρια, ώστε να γίνει δεκτό το αίτημα, γεγονός που δεν βοηθά τις νέες εταιρείες. Έτσι στις μέρες μας δεν αποτελεί την καλύτερη λύση, καθώς θα καταλήξουμε να πληρώσουμε ένα υπέρογκο ποσό, αν και πολύ πιθανόν να απορριφθεί το αίτημα για δάνειο, διότι και οι όροι με τις προϋποθέσεις από την πλευρά των τραπεζών γίνονται αυστηρότεροι.

Η λειτουργία του peer to peer δανεισμού. Πηγή εικόνας: businessinsider.com

Ένας άλλος τρόπος χρηματοδότησης μια τέτοιας εταιρείας, που τα τελευταία χρόνια έχει γίνει αρκετά διάσημος, είναι το ‘’peer to peer (P2P) lending’’. Αποτελεί μια μέθοδο χρηματοδότησης που επιτρέπει σε ιδιώτες να δανείζονται χρήματα από άλλους ιδιώτες μέσω ενός διαμεσολαβητή στο διαδίκτυο, χωρίς τη συμμετοχή κλασικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Στο P2P lending, οι δανειστές προσφέρουν κεφάλαια στους δανειζόμενους (μεταφορά ρευστότητας από τις πλεονασματικές στις ελλειμματικές μονάδες), οι οποίοι επιθυμούν να χρηματοδοτήσουν ένα έργο ή να πληρώσουν ένα υφιστάμενο χρέος. Οι δανειστές κερδίζουν επιτόκιο στα χρήματά τους, ενώ οι δανειζόμενοι λαμβάνουν πρόσβαση σε κεφάλαια που δεν θα μπορούσαν να αποκτήσουν από άλλες πηγές χρηματοδότησης. Η διαδικασία του P2P lending είναι συνήθως απλή και γίνεται σε αρκετά βήματα. Ο δανειζόμενος υποβάλλει μια αίτηση για δάνειο και καθορίζει το ποσό που χρειάζεται και τη διάρκεια του δανείου. Έπειτα, ο δανειστής επιλέγει το ποσό που θα δανειστεί και το επιτόκιο που θέλει για να δανείσει τα χρήματά του.

Η διαφορά του παραδοσιακού τρόπου δανεισμού με το crowdfunding. Πηγή εικόνας: single-market-economy.ec.europa.eu

Τέλος, ένας ακόμα τρόπος για να λάβει μια start-up επιχείρηση τα κεφάλαια που θέλει, είναι να ακολουθήσει την εναλλακτική του γνωστού ‘’crowdfunding’’. Ειδικότερα, είναι η συγχρηματοδότηση από το κοινό, ένας τρόπος που επιτρέπει σε επιχειρήσεις να συγκεντρώσουν χρήματα από μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων μέσω του διαδικτύου. Στη συγκεκριμένη μέθοδο χρηματοδότησης, οι άνθρωποι που επιθυμούν να λάβουν μια χρηματοδότηση για ένα έργο συνήθως δημιουργούν μια σελίδα σε μια πλατφόρμα crowdfunding και παρουσιάζουν το έργο ή το προϊόν στο κοινό. Τα μέλη του κοινού μπορούν να συνεισφέρουν χρήματα για το έργο ή το προϊόν και να λάβουν αντάλλαγμα κάποια ανταμοιβή, όπως προϊόντα ή υπηρεσίες, ανάλογα με το ποσό που συνεισφέρουν. Η διαδικασία του crowdfunding δίνει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να συγκεντρώσουν μικρές ποσότητες χρημάτων από πολλά άτομα, αντί να εξαρτώνται από ένα μικρό αριθμό επενδυτών. Αυτό μπορεί να καταστήσει τη χρηματοδότηση πιο εύκολη και προσιτή για πολλούς.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Τι είναι οι startup (νεοφυείς ) επιχειρήσεις, zoom-out.gr, διαθέσιμο εδώ
  • What Is Peer-to-Peer (P2P) Lending? Definition and How It Works, investopedia.com, διαθέσιμο εδώ
  • Τι είναι το crowdfunding και ποια τα οφέλη του;, epixeiro.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Θάνος Αβαρικιώτης
Θάνος Αβαρικιώτης
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 2000, όπου και μεγάλωσε. Είναι φοιτητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Tμήμα της Λογιστικής και τον Χρηματοοικονομικών, έχοντας επιλέξει την κατεύθυνση της Χρηματοοικονομικής. Ως λάτρης των αθλημάτων, στον ελεύθερό του χρόνο παίζει ποδόσφαιρο και μπάσκετ.