34 C
Athens
Κυριακή, 23 Ιουνίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΣε τροχιά επαναλειτουργίας τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Σε τροχιά επαναλειτουργίας τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά


Του Θοδωρή Μπουλούμπαση, 

Η πρόσφατη βράβευση του εφοπλιστή Γεώργιου Προκοπίου στην εκδήλωση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (Ε.Β.Ε.Π.) για το νέο έτος έφερε ξανά στη δημόσια συζήτηση το θέμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τελευταίες λεπτομέρειες της διαδικασίας μεταβίβασης αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του Φεβρουαρίου, με την περίοδο μέχρι τον μήνα Απρίλιο να μοιάζει πλέον εφικτός χρονικός ορίζοντας για την επαναλειτουργία τους.

Η ιστορία των ναυπηγείων ξεκινά το 1939 στην ομώνυμη περιοχή της Δυτικής Αττικής, ενώ το 1958 περνούν στην ιδιοκτησία του εφοπλιστή Σταύρου Νιάρχου, με σκοπό να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες σε συντήρηση και κατασκευή πλοίων της ναυτιλιακής του. Γνώρισαν περίοδο ιδιαίτερης ακμής μέσα στη δεκαετία του 1970, με την επόμενη χρονολογία-σταθμό στην πορεία τους να θεωρείται το 1985, όταν πέρασαν στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου. Η γενικευμένη κρίση στην ευρωπαϊκή ναυπηγική, καθώς και η καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή περί αθέμιτου ανταγωνισμού, που οδήγησε στην επιβολή ενός δυσβάσταχτου προστίμου ύψους € 539 εκατ., είχαν ως αποτέλεσμα να παρθεί η απόφαση πώλησής της στα τέλη του 2009.

Ο εφοπλιστής Γεώργιος Προκοπίου αναδείχθηκε ο πλειοδότης επενδυτής του διαγωνισμού της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤ.Α.Δ.), που διεξήχθη τον Ιούλιο του 2021, με το συνολικό τίμημα να ανέρχεται στα € 62,5 εκατ. Κλειδί για την επιτυχή έκβαση της μεταβίβασης της εταιρείας αποτελεί η πλήρης αποζημίωση των πιστωτών και εργαζομένων της. Για τον λόγο αυτό, το Δημόσιο πρόκειται να καταβάλλει € 123 εκατ. στην Ειδική Διαχείριση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ώστε να καταβληθούν στους δικαιούχους (πιστωτές και εργαζόμενους). Η διαδικασία με τη συμμετοχή της Ειδικής Διαχείρισης προβλέπεται από τον πτωχευτικό νόμο, με τον επενδυτή να αποκτά την εταιρεία σε δύο τμήματα, από την ΕΤ.Α.Δ. και την Ειδική Διαχείριση αντίστοιχα, χωρίς υποχρεώσεις και οφειλές.

Ένα ακόμα σημαντικό εμπόδιο προς την επαναλειτουργία της ξεπεράστηκε τον Μάιο του περασμένου έτους. Συγκεκριμένα, εκκρεμούσε δικαστική διαμάχη με τον Δήμο Χαϊδαρίου, ο οποίος αξίωνε μέρος των εγκαταστάσεων του αιγιαλού προς δημόσια χρήση και διεκδίκησε δικαστικώς τα συμφέροντά του. Η απόφαση, όμως, τον περασμένο Μάιο από το Συμβούλιο της Επικρατείας έθεσε τέλος στις συγκεκριμένες αξιώσεις.

Αξίζει να αναφερθεί το γεγονός ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας, αλλά και ολόκληρης της Ανατολικής Μεσογείου, με εμπειρία κατασκευής μέχρι και προηγμένων υποβρυχίων. Στα σχέδια ανάπτυξης του ναυπηγείου προβλέπεται η επισκευή εμπορικών πλοίων, επιβατηγών, αλλά και η ναυπήγηση-συντήρηση θαλαμηγών. Από τον σχεδιασμό δε θα μπορούσε να λείπει ο βασικός «αιμοδότης» εργασιών των Ελληνικών Ναυπηγείων, που δεν είναι άλλος από το Πολεμικό Ναυτικό. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, οι επισκευές, αλλά και αναβαθμίσεις, είτε των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ είτε των κορβετών, βρίσκονται υπό συζήτηση.

Κλείνοντας, η χώρα μας δείχνει να επανακάμπτει δυναμικά στον κλάδο της ναυπήγησης, καθώς, επίσης, το πρόγραμμα εξυγίανσης των ναυπηγείων Ελευσίνας βρίσκεται σε πλήρη εφαρμογή από την Onex Shipyards and Technologies. Σύμφωνα με δηλώσεις του Ιδρυτή και Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας, κ. Πάνου Ξενοκώστα, στα σχέδια της Onex περιλαμβάνεται η ναυπήγηση 200 εμπορικών πλοίων ετησίως. Στη συμφωνία επανεκκίνησης, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται η διατήρηση υφιστάμενων θέσεων εργασίας, που ξεπερνούν τις 600, αλλά και η πλήρης αποζημίωση σε όσους απολυθούν, που ξεπερνά τα € 40 εκατ., και η άμεση εφαρμογή επένδυσης κεφαλαίων ύψους € 170 εκατ. Στο άμεσο μέλλον προβλέπεται η δημιουργία 1.400 επιπλέον θέσεων εργασίας εντός 3ετίας, ενώ τα πρόσθετα έσοδα από άμεσους φόρους και ασφαλιστικές εισφορές για το Ελληνικό Δημόσιο αναμένεται να ξεπεράσουν τα € 1,1 δις σε χρονικό ορίζοντα 25ετίας.

Τέλος, η συνεργασία με τον ναυπηγικό όμιλο παγκοσμίου εμβέλειας Fincantieri αναμένεται να μετατρέψει τα ναυπηγεία Ελευσίνας σε έναν κόμβο στήριξης του εγχώριου κλάδου, με την ενίσχυση της Ελληνικής Οικονομίας να ανέρχεται σε περισσότερα από € 1,6 δις.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Ανοίγουν τον Απρίλιο τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, naftemporiki.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Η αναγέννηση της ναυπηγικής βιομηχανίας: Τα σχέδια των Προκοπίου, Ξενόκωστα, powergame.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Θοδωρής Μπουλούμπασης
Θοδωρής Μπουλούμπασης
Γεννήθηκε στην Πάτρα το 1997. Zει και εργάζεται στον Πύργο Ηλείας. Το 2015 εισήχθη στο Μαθηματικό Πατρών από το οποίο και αποφοίτησε το 2020. Είναι Μεταπτυχιακός φοιτητής Εφαρμοσμένης Διαχείρισης Κινδύνων στο Τμήμα Οικονομικών του ΕΚΠΑ. Γνωρίζει άριστα Αγγλικά και μαθαίνει Ιταλικά. Τα κεντρικά του ενδιαφέροντα είναι η πολιτική και η οικονομία.