16.8 C
Athens
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμός"1899" (2022): Ο διχασμός του κοινού και η ακύρωση από το Netflix

“1899” (2022): Ο διχασμός του κοινού και η ακύρωση από το Netflix


Της Μαρίας Κουκουτσέα,

Το 1899 αποτελεί τη νέα σειρά δράματος-μυστηρίου των Baran bo Odar και Jantje Friese (δημιουργών της πρωτότυπης και επιτυχημένης σειράς Dark του Netflix), τα γεγονότα της οποίας λαμβάνουν χώρα στα τέλη του 19ου αιώνα. Πιο συγκεκριμένα, εκτυλίσσονται σε ένα πλοίο με επιβάτες μετανάστες διαφορετικών εθνικοτήτων και κοινωνικού υπόβαθρου, το οποίο ακολουθεί την πορεία απόπλευσης από τη Γηραιά Ήπειρο με τελικό προορισμό τη Νέα Υόρκη. Κατά τη διάρκεια αυτής, ανεξήγητα και μυστηριώδη περιστατικά αλλάζουν την πορεία του, επηρεάζοντας με αυτόν τον τρόπο τη διανοητική υγεία και ψυχοσύνθεση των επιβατών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να τους οδηγήσει σε μια ατέρμονη αναζήτηση της αλήθειας και μια απελπιστική ανάγκη του διαχωρισμού της πραγματικότητας από την ψευδαίσθηση.

Πηγή εικόνας: imdb.com

Παρά το ενδιαφέρον που μπορεί να προκαλεί μόνο από την ανάγνωση της πλοκής, η σειρά έχει καταφέρει να διχάσει το κοινό ως προς τη δημιουργική της αξία και να εξελιχθεί στο πιο πρόσφατο «σκάνδαλο» της δημοφιλούς πλατφόρμας, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων στο ψηφιακό σύμπαν μετά την ανακοίνωση των ίδιων των δημιουργών μέσω των προσωπικών τους λογαριασμών σε γνωστή πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης ότι η σειρά τελικά ακυρώνεται. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ο εκνευρισμός των θεατών έχει οδηγήσει στο να δημιουργηθούν ηλεκτρονικά αιτήματα σε ιστότοπους αναφορών, αλλά και ανεπίσημοι λογαριασμοί με βασικούς τίτλους αναφοράς Save1899 και Renew1899, προκειμένου να ανατραπεί η απόφαση διακοπής.

Μήπως, ανεξαιρέτως της βαρύτητας του ονόματος και το ταλέντο των δημιουργών, το 1899 αποτελεί τη μοναδική περίπτωση που η απόφαση ακύρωσης εκ μέρους της συνδρομητικής πλατφόρμας είναι δικαιολογημένη και η αντίδραση του κοινού επιπόλαιη; Με την ανακοίνωση της είδησης ότι η σειρά δεν παίρνει το πράσινο φως για την κυκλοφορία νέων κύκλων επεισοδίων, η δημοτικότητά της κατέγραψε κατακόρυφη άνοδο της τάξεως του 645% στην Αμερική και 1106% στο Ηνωμένο Βασίλειο. Με βάση αυτό, μπορούμε με ευκολία να συμπεράνουμε ότι η σειρά κατόρθωσε να κεντρίσει το πολυπόθητο ενδιαφέρον μόνο στο «άκουσμα» της ματαίωσής της και όχι κατά τη διάρκεια της προώθησής της, αλλά και προσμονής για την επίσημη πρεμιέρα σε παγκόσμια εμβέλεια.

Σε γενικές γραμμές, η σειρά χρειάστηκε συνολικά οκτώ επεισόδια διάρκειας, κατά προσέγγιση, μιας ώρας το καθένα για να καταλήξει μέσα από έναν βασανιστικά αργό ρυθμό εξέλιξης των γεγονότων, σε ένα δυσνόητο αποτέλεσμα. Μάλιστα, πολλές φορές πραγματοποιείται αρκετές φορές ανακατεύθυνση στην πλοκή και δημιουργούνται κατ’ αυτόν τον τρόπο πολυεπίπεδες εκφάνσεις, οι οποίες εμπεριέχουν ένα μίγμα στοιχείων, όπως η θρησκεία, η φιλοσοφία, η ψυχολογία και οι προηγμένες τεχνολογίες.

Πηγή εικόνας: imdb.com

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτό που κάνει το 1899 να αφήνει ανάμεικτα συναισθήματα είναι ότι φαίνεται να ακολουθεί μια δική του τεχνική αφήγησης, καθώς δεν υπάρχει καθαρή χρονολογική εξέλιξη (γραμμική πλοκή). Ωστόσο, η αναδρομική αφήγηση (μη-γραμμική πλοκή) γίνεται με τέτοιο διαπλεκόμενο τρόπο, ώστε να μην είναι δυνατό να αποδοθεί ένα νοητικά εύπεπτο αποτέλεσμα.

Φυσικά και αποτελεί μέρος της συνολικής εμπειρίας, στην κατηγορία δράμα-μυστήριο, μια σειρά να «προσκαλεί» τον θεατή να επιλύσει γρίφους και να ενώσει τα κομμάτια ενός παζλ, για να φτάσει στον πυρήνα της υπόθεσης. Βέβαια, είναι αναγκαίο η διαδικασία να είναι σε τέτοιο βαθμό, ώστε η προσπάθεια να μην δημιουργεί αίσθημα εκνευρισμού και κούρασης.

Καθώς το 1899 ουσιαστικά οδηγεί τον θεατή σε μια έντονη χρήση της εγκεφαλικής του δύναμης προκειμένου να αναλυθεί και να κατανοηθεί μια πλοκή με αλόγιστα μπερδεμένη δομή, σε αυτό μπορεί να χρεωθεί ο διχασμός του κοινού, αλλά και το «άκυρο» από το Netflix.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • 1899, netflix.com, διαθέσιμο εδώ
  • 1899, change.org, διαθέσιμο εδώ
  • 1899, tv.parrotanalytics.com, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Κουκουτσέα
Μαρία Κουκουτσέα
Σπουδάζει Διοίκηση Πληροφοριακών Συστημάτων (τομέας που συνδυάζει το επιχειρείν με την τεχνολογία). Το έντονο ενδιαφέρον της για τον κινηματογράφο, την μουσική, τις τέχνες, τις ξένες γλώσσες, αλλά και η ενασχόληση κατά καιρούς με το τένις, την πεζοπορία και τις πολεμικές τέχνες, αποτελούν τα μέσα της δημιουργικής της έκφρασης και ηρεμίας από την τεχνική φύση των σπουδών της.