22.1 C
Athens
Δευτέρα, 29 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΜικρά ΚαθημερινάΕπιλέγοντας το (re)start στον αθλητισμό

Επιλέγοντας το (re)start στον αθλητισμό


Του Άγγελου Μπαλαρά,

Το τέλος των πανελλαδικών εξετάσεων σηματοδοτεί το πέρας μιας ιδιαίτερα απαιτητικής χρονιάς, κατά την οποία οι υποψήφιοι φοιτητές έχουν στραμμένη την προσοχή τους, σχεδόν αποκλειστικά, στην όσο το δυνατόν καλύτερη επίδοση στα μαθήματά τους. Για τους περισσότερους, αυτό συνεπάγεται παραμέληση των «εξωσχολικών» δραστηριοτήτων τους. Μια από αυτές, λοιπόν, είναι και ο αθλητισμός. Πολλοί είναι εκείνοι, που τη χρονιά των πανελληνίων αναγκάζονται να σταματήσουν το αγαπημένο τους άθλημα, το οποίο ακολουθούν πιστά από τα παιδικά τους χρόνια, με σκοπό την εξοικονόμηση χρόνου εξαιτίας του φορτωμένου προγράμματός τους.

Και ξαφνικά ο μαθητής γίνεται φοιτητής, μπαίνοντας σε μια σχολή της επιλογής του, τότε νέες προοπτικές εμφανίζονται μπροστά του. Πατώντας πλέον και τα 18 χρόνια ζωής, η «τυπική» αυτή ενηλικίωση, μεταξύ άλλων, προσφέρει τη δυνατότητα για αυτονομία και ανάλογες επιλογές προς την κατεύθυνση της αρεσκείας του καθενός. Εισερχόμενος στο «peak» των σωματικών του δυνατοτήτων (αυτό συμβαίνει για τους περισσότερους στην ηλικία των 20 με 30), ο φοιτητής επιβάλλεται να ξαναρχίσει το αγαπημένο του άθλημα ή ακόμα και να ξεκινήσει κάποιο καινούριο.

Πηγή Εικόνας: blog.ipleaders.in

Είναι ευκαιρία, γιατί… Μπορεί να λεχθεί, ότι για την εκγύμναση του σώματος, η τακτική επίσκεψη στο γυμναστήριο αποτελεί μια καλή λύση, πράγμα το οποίο είναι αποδεκτό σαν άποψη. Ωστόσο, τα θετικά στοιχεία αυτής της μεθόδου είναι, σε γενικές γραμμές, περιορισμένης εμβέλειας. Αντιθέτως, η ενασχόληση μ’ ένα άθλημα, συνεισφέρει σε πολλούς τομείς, πέραν του σωματικού και της υγείας, τους οποίους προτίθεμαι να επεξηγήσω παρακάτω:

1.ΥΓΕΙΑ

Από την άποψη της υγείας του οργανισμού, ένας ενήλικας άνθρωπος χρειάζεται, κατά μέσο όρο, 150 λεπτά μέτριας έντασης δραστηριότητα (Moderate Intensity Activity) ή 75 λεπτά υψηλής έντασης δραστηριότητα (Vigorous Intensity Activity), κατανεμημένα εβδομαδιαίως για να διατηρείται σε «φόρμα». Στην πρώτη κατηγορία εντάσσονται δραστηριότητες, όπως το περπάτημα, η ποδηλασία, ο χορός κ.α., ενώ στη δεύτερη εντάσσονται τα αθλήματα επαφής, όπως το τένις, η κλασική γυμναστική κ.α. Συνεπώς, γίνεται εύκολα αντιληπτό πως με ένα συνεπές εβδομαδιαίο πρόγραμμα άθλησης (π.χ. 2 φορές τη βδομάδα), κάποιος μπορεί να υπερκαλύψει τις ανάγκες συντήρησης του οργανισμού του και μετέπειτα να ξεκινήσει να αναπτύσσει το μυϊκό του σύστημα, όσο ο ίδιος επιθυμεί. Μέσω της άθλησης και της εξάσκησης των μυών αποφεύγονται τραυματισμοί και προβλήματα υγείας που ενδέχεται να εμφανιστούν σε μεγαλύτερη ηλικία.

Πηγή Εικόνας: public-blog.com

2.ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Από ψυχολογικής απόψεως, ο αθλητισμός αποτελεί μια ευχάριστη διέξοδο από τις υποχρεώσεις (π.χ. διάβασμα, εξετάσεις) και τους τεταμένους ρυθμούς της καθημερινότητας. Όλες οι έγνοιες απομακρύνονται και o εγκέφαλος επικεντρώνεται σε κάτι αγχολυτικό και ικανό να του προσφέρει ευεξία. Παράλληλα, ο αθλητισμός ενδείκνυται για να αποτελέσει έναν «χώρο» δημιουργίας νέων κοινωνικών επαφών. Και αυτό γιατί, η γνωριμία και η συναναστροφή με τους συναθλητές, συμπαίκτες και αντιπάλους, εντός αλλά και εκτός αγωνιστικών χώρων, συγκαταλέγεται στα σημαντικότερα θετικά στοιχεία που αποκομίζει κανείς από μια αθλητική δραστηριότητα.

3.ΑΞΙΕΣ

Τέλος, μέσα από τον αθλητισμό αναδεικνύονται και ορισμένες ιδιαίτερα σημαντικές αξίες, όπως το περίφημο «ευ αγωνίζεσθαι», που διδάσκει τον σεβασμό εντός και εκτός του αθλητικού πλαισίου. Ο αθλητισμός, ακόμα, ενισχύει το ομαδικό πνεύμα, τη συνέπεια και την οργάνωση (χρόνου και ενέργειας), ενώ ενδυναμώνει την αυτοπεποίθηση και, κυρίως, την αυτοεκτίμηση του ατόμου. Επιπρόσθετα, η συμμετοχή σε κάποια αθλητική δραστηριότητα, διαχωρίζει την προσπάθεια από την έκβαση του τελικού αποτελέσματος, διδάσκοντας ότι η νίκη και η ήττα είναι μέρος του παιχνιδιού (διαχείριση συναισθημάτων). Όλα τα παραπάνω αποτελούν στοιχεία που, εφόσον ενταχθούν στην προσωπικότητα ενός νεαρού ατόμου, είναι ιδιαίτερα σημαντικά για τη συγκρότηση και την κοινωνική του συμπεριφορά.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ευγενούς άμιλλας, με τον δρομέα Μπραϊμα Σουνκάρ ΝΤάμπο να βοηθά τον συναθλητή του, Τζόναθαν Μπάσμπι, να τερματίσει, επειδή κατέρρευσε πριν τον τερματισμό (Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Στίβου 2019). Πηγή Εικόνας: hellasjournal.com / Photo via Twitter, @ballsdotie

Ολοκληρώνοντας, όλα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω είναι, εν πολλοίς, γνωστά στους περισσότερους, ενώ για κάποιους θα αποτελέσουν ακόμα και κίνητρο. Είναι αντιληπτό ότι και το οικονομικό σκέλος παίζει ρόλο, στις δύσκολες εποχές του 2022, όμως, με θέληση και αναζήτηση υπάρχουν ενδιαφέρουσες λύσεις για όλα τα budget στον χώρο του αθλητισμού. Και στην τελική, δεν κρίνονται όλα πάντα με την αυστηρή λογική. Αν κάποιος διακατέχεται από πάθος για κάποιο άθλημα και αυτό του δίνει ευχαρίστηση, να μην το σκεφτεί δεύτερη φορά! Να αποκλίνει από τον καθιστικό τρόπο ζωής της εποχής, να δηλώσει συμμετοχή σε μια ομάδα, να γραφτεί σε έναν όμιλο ή να κάνει προπονήσεις και να αθληθεί μόνος ή με παρέα.

Εν κατακλείδι, τηλεφώνημα στην παρέα και ραντεβού σε μια ώρα στο γήπεδο! Ο αθλητισμός είναι υγεία και τα οφέλη από αυτόν είναι πολλαπλά. Επίλεξε να κάνεις την… (επαν)εκκίνηση και θα αποκτήσεις έναν «σύντροφο» και μια κουλτούρα εφόρου ζωής.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Benefits of exercise, www.nhs.uk, διαθέσιμο εδώ
  • Physical activity guidelines for adults aged 19 to 64, www.nhs.uk, διαθέσιμο εδώ
  • The benefits of playing team sports as an adult, this.deakin.edu.au, διαθέσιμο εδώ
  • PEAK PERFORMANCE AGE IN SPORT, cepar.edu.au, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Άγγελος Μπαλαράς
Άγγελος Μπαλαράς
Γεννημένος το 2000, έχει ζήσει και μεγαλώσει στην Αθήνα. Πλέον, βρίσκεται στην όμορφη Πάτρα, όντας τελειόφοιτος στο Τμήμα Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών. Ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για θέματα που άπτονται της ενέργειας, του περιβάλλοντος και των προεκτάσεων τους στο σήμερα. Στον ελεύθερό του χρόνο παρακολουθεί όλα τα σπορ, αλλά ο ίδιος παίζει τένις. Με όρεξη για αθλητικές συζητήσεις, πάντα μακριά από «οπαδικές παρωπίδες».