14.4 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΜουσικήCity Pop: Πώς το soundtrack των Ιαπωνικών ‘80s γοήτευσε τον σύγχρονο κόσμο;

City Pop: Πώς το soundtrack των Ιαπωνικών ‘80s γοήτευσε τον σύγχρονο κόσμο;


Της Αιμιλίας Δρακάκη,

Χάρη στον αλγόριθμο που διαμορφώνει τις προτάσεις του Youtube, τα trends που γίνονται viral στο TikTok, αλλά και τη νοσταλγία για απόδραση σε παλαιότερες πιο ξέγνοιαστες εποχές, με την οποία οι νεότερες γενιές φαίνεται πως γεννιούνται, ένα νέο είδος μουσικής συστήθηκε –ή μάλλον καλύτερα ξανασυστήθηκε– στη Δύση. Με τις ρίζες του στην Ιαπωνία και το «οικονομικό θαύμα» των 70s και των 80s, αντιμετωπίστηκε πολύ σύντομα από τους περισσότερους ως «μουσική του ασανσέρ», ωστόσο, το City Pop φαίνεται πως πλέον επέστρεψε για να μείνει και να επαναπροσδιορίσει τη μουσική του δυτικο-ευρωπαϊκού κόσμου.

Ως City Pop προσδιορίζεται το νέο είδος της μουσικής που αναπτύχθηκε κατά τα μέσα της δεκαετίας του ‘70 και κορυφώθηκε τη δεκαετία του ‘80 στην Ιαπωνία. Υπήρξε το αποτέλεσμα της επίδρασης της δυτικής ποπ μουσικής, ενώ είχε επιρροές από πολύ δημοφιλή είδη της εποχής, όπως το soft rock, R&B, funk, jazz, disco και boogie. Το νέο City Pop συνδέθηκε άμεσα με την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, αλλά και με την εξέλιξη της τεχνολογίας, η κυκλοφορία του Walkman και η κατασκευή αυτοκινήτων με ενσωματωμένο ράδιο βοήθησαν στη διάδοση και την εδραίωση του είδους στην Ανατολή. Το νέο lifestyle των Ιαπώνων χρειαζόταν έναν καινούριο ήχο που να δηλώνει την αφθονία, τον πολυτελή και κοσμοπολίτικο τρόπο ζωής, ακολουθώντας τα αμερικανικά πρότυπα. Το City Pop γνώρισε τεράστια αναγνώριση και επιτυχία το ‘70 και το ‘80, χωρίς όμως να ξεπεράσει τα σύνορα της χώρας.

Η ανακάλυψη του City Pop από ξένους μουσικούς και DJs, οδήγησε σε μια παγκόσμια αναβίωση του είδους. Πηγή Εικόνας: web-japan.org

Δεκαετίες αργότερα, περίπου το 2010, φανατικοί ακροατές του Japanese City Pop ξεκίνησαν να μοιράζονται βίντεο και μουσική στο διαδίκτυο, μεταφέροντας το συγκεκριμένο είδος σε νέο χρόνο αλλά και μέρος. Το “Plastic Love” της Mariya Takeuchi προσέλκυσε αμέτρητα κλικ εκείνη την εποχή, ενώ πλέον συγκεντρώνει πάνω από 10 εκατομμύρια προβολές στο Youtube. Επίσης, η επιστροφή του βινυλίου οδήγησε τους συλλέκτες δίσκων να ανακαλύψουν πολλές και διαφορετικές μουσικές από το ‘70 και το ‘80, την εποχή του πικάπ, ανάμεσά τους και το City Pop. Το 2020, στην εφαρμογή TikTok, νεαρά άτομα από την Ιαπωνία ανέβηκαν στην κορυφή των τάσεων, δημοσιεύοντας βίντεο μικρής διάρκειας που καταγράφουν την αντίδραση των γονέων τους καθώς εκείνοι ακούν δημοφιλή χιτ του City Pop από την εποχή που υπήρξαν νέοι. Με αυτό, κατάφεραν πρωτίστως να μοιραστούν με τον κόσμο τις καταγεγραμμένες στιγμές γεμάτες συγκίνηση και νοσταλγία, όμως ταυτόχρονα προκάλεσαν την αναβίωση του Japanese City Pop, προσδίδοντάς του σημαντική αναγνώριση παγκοσμίως. Συγκεκριμένα, το τραγούδι της Miki Matsubara από το 1979 “Mayonaka no Door / Stay With Me”, ανέβηκε στο no. 1 στην κατηγορία του Spotify “Viral Charts”.

Η Mariya Takeuchi, μια από τις διάσημες τραγουδίστριες της Ιαπωνικής City Pop. Πηγή Εικόνας: dailysabah.com

Το City Pop έχει επιπλέον αποτελέσει έμπνευση για νέους δημιουργούς, που εντάσσουν τον ήχο αυτόν σε σύγχρονα κομμάτια, τα οποία μετατρέπονται σε «φρέσκιες» επιτυχίες του 21ου αιώνα. Τον Ιανουάριο του 2020, το “Crystal Dolphin” του Engelwood, ένα funk remix του τραγουδιού του Kingo Hamada από το 1982 “Dolphin in Town”, απέκτησε πολύ γρήγορα μεγάλη δημοφιλία στο ίντερνετ και πλέον είναι ευρέως γνωστό και αναγνωρίσιμο, με πολλούς βέβαια από τους ακροατές να μην μπορούν καν να φανταστούν πως πρόκειται για μουσική που προέρχεται από την Ιαπωνία του 1980. Ο The Weeknd χρησιμοποίησε τη μελωδία από το κομμάτι “Midnight Pretenders” του 1983 στο τελευταίο του άλμπουμ για το τραγούδι “Out of Time”.

Τι είναι, όμως, τελικά, αυτό που κάνει το Japanese City Pop τόσο ενθουσιαστικό, αλλά και οικείο στη δεκαετία του 2020; Μοιάζει πολύ με την αγαπημένη μουσική της disco, ωστόσο η «άγνωστη» γλώσσα προσδίδει στις μελωδίες κάτι εξωτικό, στοιχεία μιας άλλης εποχής και χώρας αλλά κυριότερα μιας διαφορετικής ζωής, σύμφωνα με ορισμένους. Άλλοι αισθάνονται ότι οι ιαπωνικοί στίχοι επιτρέπουν ελεύθερα στον κάθε ακροατή να προβάλει πάνω τους τις δικές του εικόνες και ιστορίες. Σίγουρα, πάντως, αυτό που ενώνει όλους τους λάτρεις του συγκεκριμένου είδους είναι η αγάπη για τη μουσική πρωτοβουλία με την αυθεντικότητα των προηγούμενων δεκαετιών και, φυσικά, η νοσταλγία για μια εποχή, την οποία οι περισσότεροι δεν έχουν γνωρίσει, παρά μόνο μέσα από τις αφηγήσεις των γονέων τους και τα μοναδικά ταξίδια του μυαλού τους.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • NOSTALGIA FOR AN ERA THAT YOU DIDN’T EXIST IN: A DEEP DIVE INTO CITY POP, sabukaru.online, διαθέσιμο εδώ.
  • City Pop is Spreading Around the World, web-japan.org, διαθέσιμο εδώ.
  • What is City Pop, that Japanese music genre Harry Styles loves, prestijeonline.com, διαθέσιμο εδώ.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Αιμιλία Δρακάκη
Αιμιλία Δρακάκη
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νεάπολη Λακωνίας, και τα τελευταία χρόνια ζει στην Αθήνα. Είναι απόφοιτη του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών του ΟΠΑ, ενώ γνωρίζει Αγγλικά και Γαλλικά. Εκτός από την ιστορία, τις διεθνείς σχέσεις και την πολιτική, λατρεύει και ασχολείται με τη μουσική, το θέατρο και τον κινηματογράφο.