23.3 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΕυρώπηΟι εκπομπές ρύπων από τις μεταφορές στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Οι εκπομπές ρύπων από τις μεταφορές στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης


Της Εμμανουέλας Μπουλταδάκη,

Στις μέρες μας, γίνεται αντιληπτή η αύξηση των εκπομπών καυσαερίων από τα πλοία και τα αεροπλάνα, κάτι που θα μπορούσαμε να πούμε ότι έρχεται σε αντίθεση με τον στόχο της Ευρωπαικής Ένωσης για ουδετερότητα του άνθρακα μέχρι το 2050. Παρά το γεγονός ότι αντιπροσωπεύουν μόνο περίπου το 8% των συνολικών εκπομπών της Ε.Ε., οι εκπομπές από την αεροπορία και τη ναυτιλία αυξάνονται. Σε μια προσπάθεια να μειώσει τις συνολικές εκπομπές της κατά 55% έως το 2030 και να φτάσει στο καθαρό μηδέν έως το 2050, η Ε.Ε. έχει φιλόδοξα σχέδια για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Το νομοθετικό πακέτο που ονομάζεται “Fit for 55”, στοχεύει στην επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας της Ε.Ε. και περιλαμβάνει προτάσεις για τη μείωση των εκπομπών και από τους δύο τομείς. Η Ε.Ε. έχει λάβει μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τις αερομεταφορές μέσω του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών. Το πακέτο εφαρμόζει τους κανόνες ανώτατων ορίων και εμπορίου για τις αερομεταφορές, όπου οι αεροπορικές εταιρείες είναι απαραίτητο να παραδίδουν δικαιώματα εκπομπών για να καλύψουν τις εκπομπές τους. Ωστόσο, για να μην τεθούν σε μειονεκτική θέση οι εταιρείες της Ε.Ε., το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών εφαρμόζεται επί του παρόντος μόνο σε πτήσεις εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, που συμπεριλαμβάνει όλες τις χώρες της Ε.Ε., καθώς και το Λιχτενστάιν, την Ισλανδία και τη Νορβηγία, και κατανέμει αυτά τα δικαιώματα δωρεάν στις αεροπορικές εταιρείες. Στις 8 Ιουνίου 2022, το Κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ της αναθεώρησης του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών για τις αερομεταφορές. Για να ευθυγραμμιστούν οι μειώσεις των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στον τομέα των αερομεταφορών με τη Συμφωνία του Παρισιού, οι ευρωβουλευτές ζητούν να εφαρμοστεί το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών σε όλες τις πτήσεις που αναχωρούν από τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο, συμπεριλαμβανομένων των πτήσεων που προσγειώνονται εκτός της περιοχής.

Πηγή εικόνας: in.gr

Το Ευρωπαικό Κοινοβούλιο προσπαθεί να καταργήσει πριν από το 2025 τα κονδύλια σχετικά με τις αερομεταφορές, δηλαδή, δύο χρόνια πριν από αυτήν την πρόταση της Ευρωπαικής Επιτροπής. Οι ευρωβουλευτές θέλουν να χρησιμοποιήσουν το 75% των εσόδων που προέρχονται από τον πλειστηριασμό δικαιωμάτων για τις αερομεταφορές για τη στήριξη της καινοτομίας και των νέων τεχνολογιών. Μέχρι τώρα, το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών έχει αναβάλει για πτήσεις οι οποίες αναχωρούν ή φθάνουν εκτός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου. Στόχος είναι να υπάρχει περισσότερος χρόνος για την ανάπτυξη ενός συγκρίσιμου διεθνούς συστήματος και να μην υπάρξουν συγκρούσεις με διεθνείς εταίρους. Ωστόσο, η Ε.Ε. συνεργάζεται με τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας για την εφαρμογή ενός μέτρου που βασίζεται στην παγκόσμια αγορά, γνωστό ως “Corsia”, σύμφωνα με το οποίο οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να προσπαθήσουν να αντισταθμίσουν τις εκπομπές με την επένδυση σε πράσινα έργα, όπως φυτεύοντας δέντρα.

Tο Κοινοβούλιο επιθυμεί τα ακόλουθα μέτρα για να βοηθήσει τον ναυτιλιακό τομέα να γίνει καθαρότερος και αποτελεσματικότερος στη μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη: σταδιακή κατάργηση των βαρέων μαζούτ με αποζημίωση μέσω φορολογικών απαλλαγών στα εναλλακτικά καύσιμα, απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, ψηφιοποίηση και αυτοματοποίηση των ευρωπαϊκών λιμένων, τεχνικές βελτιώσεις όπως βελτιστοποίηση ταχύτητας σκάφους και καινοτομία στα νέα συστήματα πρόωσης υδροδυναμικής.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Cutting emissions from planes and ships: EU actions explained, europarl.europa.eu, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Εμμανουέλα Μπουλταδάκη
Εμμανουέλα Μπουλταδάκη
Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1999. Είναι φοιτήτρια του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, με κατεύθυνση τα ευρωπαϊκά και ιστορικά ζητήματα. Έκανε Erasmus στο Βέλγιο στο Τμήμα Πολιτικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Louvain.