31.6 C
Athens
Πέμπτη, 30 Ιουνίου, 2022
ΑρχικήΝομικά ΘέματαFacebook σε Meta και η διαμάχη γύρω από το εμπορικό της σήμα

Facebook σε Meta και η διαμάχη γύρω από το εμπορικό της σήμα


Της Μαρίας Μπουλιέρη,

Στις 28 Οκτωβρίου 2021, η εταιρεία Facebook ανακοίνωσε την μετονομασία της σε Meta. Νομίζω πως δεν χρειάζονται συστάσεις για τη Facebook. Ούσα μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες σε όλο τον κόσμο, έχει στην κατοχή της διάφορες πλατφόρμες, όπως το Facebook, το Instagram, το WhatsApp και άλλα. Αυτό το rebranding ακολουθείτε από το σύνθημα “Connection is evolving and so are we”, ήτοι “Η σύνδεση εξελίσσεται, το ίδιο κι εμείς”. Αυτό έγινε στο πλαίσιο μίας γενικότερης προσπάθειας ως μια προσπάθεια να περάσουμε στο metaverse.

Πολύ συνοπτικά, με τον όρο metaverse αναφερόμαστε ουσιαστικά στο επόμενο βήμα της κοινωνικής δικτύωσης, μια τρισδιάστατη εκδοχή του διαδικτύου που διάφορες εταιρείες εργάζονται για να την υλοποιήσουν. «Σε αυτό το μέλλον, θα μπορείτε να τηλεμεταφέρεστε άμεσα ως ολόγραμμα, για να βρίσκεστε στο γραφείο χωρίς μετακίνηση, σε μια συναυλία με φίλους ή στο σαλόνι των γονιών σας για να τα πείτε», έγραψε ο Ζούκερμπεργκ σε επιστολή που ανακοίνωσε τη μετονομασία της Facebook σε Meta.

Ωστόσο, κάθε φορά που τόσο μεγάλες εταιρείες προχωρούν σε τόσο μεγάλες αλλαγές, υπάρχει πάντα ένα είδος –ας πούμε– «δράματος» σε σχέση με τα δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας, και κυρίως με τα εμπορικά σήματα που αντικατοπτρίζουν την ταυτότητα και μεγάλο μέρος των επενδύσεων του εκάστοτε δικαιούχου. Τι συνέβη, λοιπόν, στη περίπτωση της Facebook;

Η Facebook επέλεξε ως νέα ονομασία το όνομα “Meta”, αλλά όπως φάνηκε υπάρχει ήδη μια εταιρεία που ονομάζεται Meta (δείτε το σήμα εδώ), έχει έδρα την Αριζόνα και ασχολείται με υπολογιστές, μονάδες δίσκου, πληκτρολόγια και άλλες συσκευές. Σύμφωνα με όσα φημολογούνται, ο ιδρυτής της, Zach Schutt, δήλωσε ότι η εταιρεία κατέθεσε αίτηση για το εμπορικό σήμα “Meta” τον Αύγουστο. Ο ιστότοπος του Γραφείου Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας και Εμπορικών Σημάτων των Ηνωμένων Πολιτειών (USPTO) αναφέρει ότι η Meta PC άρχισε να χρησιμοποιεί για πρώτη φορά το εμπορικό σήμα (Date of First Use) για τη σειρά προϊόντων της τον Νοέμβριο του 2020 και προχώρησε στη κατάθεση της αίτησης τον Αύγουστο του 2021. Η Meta (Facebook) επίσης κατέθεσε αίτηση για την κατοχύρωση του ονόματος στις 28 Οκτωβρίου 2021.

Πηγή Εικόνας: imagez.tmz.com

Όπως είναι γνωστό στα εμπορικά σήματα, το γεγονός ότι μία λέξη προστατεύεται ως εμπορικό σήμα, δεν σημαίνει ότι ο ιδιοκτήτης του μπορεί να απαγορεύσει σε όλους τους άλλους, ασχέτως δραστηριότητας να τη χρησιμοποιούν. Για την ύπαρξη κινδύνου σύγχυσης, πάντα ελέγχουμε τόσο την ομοιότητα των σημάτων, όσο και την ομοιότητα των προϊόντων ή/και υπηρεσιών που αυτά αφορούν. Αυτό που δεν είναι ακόμα σαφές στην εν λόγω περίπτωση, είναι το κατά πόσο οι δραστηριότητες για τις οποίες έχει αιτηθεί προστασίας η Meta (Facebook) θα κριθεί ότι ταυτίζονται με αυτά της Meta PC, δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις τους κατά βάση είναι πολύ διαφορετικές.

Ακόμα, δεν είναι κατοχυρωμένο το σήμα, ούτε της μίας, ούτε της άλλης εταιρείας. Ωστόσο, μία ενδεχόμενη δικαστική διαμάχη είναι αρκετά πιθανή για την πολυεθνική. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο Schutt και ο συνιδρυτής Joe Darger της Meta PC, δήλωσαν ότι είναι πρόθυμοι να παραιτηθούν από την αίτηση σήματος που έχουν καταθέσει εάν ο Zuckerberg τους δώσει ως αντάλλαγμα το ποσό των 20 εκατομμυρίων δολαρίων, χωρίς να επιβεβαιώνει κανείς τους άμεσα ούτε το ποσό, αλλά ούτε και την ύπαρξη της ίδιας της αντιπρότασης.

Θα έχει πολύ μεγάλο τους επόμενους μήνες να δούμε την εξέλιξη της εν λόγω υπόθεσης, τόσο από νομική, αλλά και από επιχειρηματική πλευρά: εάν θα λυθεί το ζήτημα εξωδικαστικά, εάν θα κριθεί κάτι από κάποιο δικαστήριο, τα επιχειρήματα της κάθε μεριάς κλπ. Κλείνοντας να πούμε ότι όποια και να είναι η έκβαση η Meta PC έχει βγει μάλλον κερδισμένη από όλο αυτό, αν αναλογισθεί κανείς τη δημοσιότητα που έλαβε ξαφνικά και τη συζήτηση που γίνεται γύρω από το όνομά της. Χάριν αστεϊσμού, μάλιστα, δημοσίευσε ένα βίντεο που δείχνει τον ιδρυτή της να ανακοινώνει ότι «η Meta PC αλλάζει τώρα το όνομά της σε “Facebook”».


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • “A startup says it applied to trademark Meta before Facebook — but may be willing to stand down if Mark Zuckerberg pays up”, διαθέσιμο εδώ
  • “Meta Pc, Llc”, διαθέσιμο εδώ
  • “Let’s look at Facebook’s Meta trademark | This Week in Business”, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Μπουλιέρη
Γεννήθηκε το 1997 στην Αθήνα, όπου και ζει μόνιμα. Είναι ασκούμενη δικηγόρος και μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο ΠΜΣ «International & European Legal Studies» με ειδίκευση «Private Law & Business Transactions» στο τμήμα Νομικής του ΕΚΠΑ, όπου ολοκλήρωσε και τις προπτυχιακές της σπουδές. Τρέφει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το εμπορικό δίκαιο και συγκεκριμένα το δίκαιο βιομηχανικής ιδιοκτησίας. Σε προπτυχιακό επίπεδο φοίτησε για ένα εξάμηνο στο Πανεπιστήμιο της Λιμόζ στη Γαλλία. Εκεί, σε ακαδημαϊκό επίπεδο εστίασε στο δίκαιο του περιβάλλοντος και πήρε μέρος σε πολλές εθελοντικές δράσεις.