0.9 C
Athens
Δευτέρα, 24 Ιανουαρίου, 2022
ΑρχικήΜικρά ΚαθημερινάFrank Williams (1942-2021): Αφιέρωμα στον ρομαντικό “Sir” της F1

Frank Williams (1942-2021): Αφιέρωμα στον ρομαντικό “Sir” της F1


Του Δημήτρη Τόλια,

Δεν υπάρχει επιτυχία χωρίς αγάπη. Σε αυτό καταλήγεις όταν διαβάζεις για τον Sir Frank Williams. Χρειάζεται η σκληρή δουλειά, η ευφυΐα, η υπομονή, το πάθος αλλά δίχως την αγάπη για αυτό που κάνεις, δύσκολα φτάνεις την κορυφή. Μόνο η εικόνα του στα paddock μέχρι και πέρυσι, να αγωνιά για την ομάδα του, η οποία είχε το πιο αργό μονοθέσιο, τα λέει όλα. Η αγάπη του για τους αγώνες, την ταχύτητα και την Formula 1 δεν χρειαζόταν παρά ένα στιγμιότυπό του για να φανεί. Ένας τέτοιος άνθρωπος δεν μπορεί παρά να είναι η ψυχή της Formula 1.

Και να φανταστείτε, όλα ξεκίνησαν τυχαία. Στα μέσα της δεκαετίας του ’50, στο κάθισμα μιας Jaguar XK150. Μια βόλτα με το αυτοκίνητο ενός φίλου, ταχύτητα, γκάζια, δυνατός και ηχηρός κινητήρας. Δεν χρειάστηκε πολύ για να μαγευτεί και να ανακαλύψει τι του αρέσει να κάνει. Ξεκίνησε ως οδηγός και ως μηχανικός. Δεν ξεχώρισε, παρά μόνο για την, με κάθε κόστος, μαχητικότητά του μέσα στην πίστα. Δεν το έβαζε ποτέ κάτω. Ούτε μέσα, ούτε έξω από την πίστα. Από μικρός, παρά τις οικογενειακές δυσκολίες, καθώς ο πατέρας του τον εγκατέλειψε, ορθοπόδησε, πάλεψε και με την αρωγή της μητέρας του εξασφάλισε μια καλή μόρφωση.

Ο Frank Willimas το 1970. Πηγή εικόνας: snaplap.net

Όπως δεν το έβαλε κάτω και με τους αγώνες. Έπρεπε να βρει τη θέση του σε αυτούς. Το ταλέντο του δεν ήταν μέσα στην πίστα, αλλά έξω από αυτή. Ήταν ένα επιχειρηματικό μυαλό, ένα δαιμόνιο. Το 1966 θα ιδρύσει την Williams Racing Cars. Οι επιτυχίες διαδέχονταν η μία την άλλη. Μέχρι το 1970 και το θανατηφόρο ατύχημα του οδηγού της ομάδας Piers Courage, που τις διέκοψε απότομα. Ακολούθησε παρακμή και εξαγορά της ομάδας από τον τον καναδό μεγιστάνα Walter Wolf. Και πάλι όμως, ο Frank Williams δεν το έβαλε κάτω. Θα τερματίσει την εφιαλτική δεκαετία του ’70 με την ίδρυση της Williams Grand Prix Engineering το 1977, στρώνοντας ένα χρυσό χαλί για τις επόμενες δύο δεκαετίες.

Η Williams, από μια άγνωστη ομάδα ενός ονειροπόλου Βρετανού, μέσα σε δύο δεκαετίες θα γίνει ένα μύθος της Formula 1 και θα συνδέσει με αυτή το όνομά της. Να μιλήσουμε με αριθμούς; 9 Πρωταθλήματα Κατασκευαστών, 7 Οδηγών, 114 νίκες, 312 βάθρα, 748 Grand Prix. Να μιλήσουμε για οδηγούς; Nelson Piquet, Nigel Mansell, Alan Jones, Damon Hill, Keke και Nico Rosberg, Gilles Villeneuve, David Coulthard, Ralf Schumacher, Jenson Button, Juan Pablo Montoya, Felipe Massa και φυσικά οι οδηγοί-μύθοι Alain Prost και Ayrton Senna.

Μπορεί τη δεκαετία του ’80 εντός πίστας όλα να κυλούσαν ρόδινα για τον Frank Williams, εκτός πίστας, όμως, εκείνη τη χρονική περίοδο συνέβη το γεγονός που άλλαξε τη ζωή του Βρετανού. Το 1986, η λαχτάρα του να δει το νέο μονοθέσιο στις δοκιμές στη Γαλλία τον έκανε να αργοπορήσει να ξεκινήσει για το αεροδρόμιο. Ήθελε να συμμετάσχει την επομένη σε έναν μαραθώνιο στο Λονδίνο. Στην βιασύνη του να προλάβει να φτάσει εγκαίρως στο αεροδρόμιο της Νίκαια, το αυτοκίνητό του προσέκρουσε σε έναν τοίχο και ανετράπη με τον ίδιο να τραυματίζεται σοβαρά στην σπονδυλική του στήλη.

Στο νοσοκομείο έδωσε ακόμη μια μάχη, αυτή τη φορά για τη ζωή του. Ξαναβγήκε νικητής, επέζησε παρότι οι γιατροί δεν του έδιναν μεγάλες πιθανότητες. Δυστυχώς όμως, δεν μπόρεσε ποτέ ξανά να τρέξει στους αγαπημένους του αγώνες αποστάσεων. Δεν μπορούσε για το υπόλοιπο της ζωής του να κουνήσει το σώμα του από τον λαιμό και κάτω, κινούμενος μόνο με αναπηρικό καροτσάκι. Δεν πτοήθηκε ποτέ. Συνέχισε να βρίσκεται δίπλα στην ομάδα του, δίπλα σε κάθε επιτυχία, δίπλα σε κάθε ήττα, δίπλα σε κάθε απογοήτευση, δίπλα σε κάθε θρίαμβο.

Θα τον θυμόμαστε πάντα να παρακολουθεί την διαστημική Williams-Renault FW14B του Mansell (1992) να συνθλίβει τον ανταγωνισμό με τις μηχανικές της καινοτομίες. Θα τον θυμόμαστε σκυθρωπό μα νηφάλιο στα γεγονότα που ακολούθησαν τον θάνατο του Senna το 1994. Να απογοητεύεται όταν ο Schumacher εμβόλισε τη Γουίλιαμς του Hill, σπάζοντάς του την ανάρτηση και κατακτώντας εκείνος το πρωτάθλημα. Να κάνει την ομάδα ισχυρότερη και να κερδίζει τις αντιπάλους Ferrari και McLaren το 1996 και το 1997. Να εντυπωσιάζεται στο ρεκόρ του ταχύτερου γύρου στη F1 που έκανε ο Montoya το 2004.

Ο Frank Williams το 2007. Πηγή εικόνας: snaplap.net

Θα τον θυμόμαστε ως τον “Sir” της Formula 1. Όχι μόνο για τους αριθμούς, όχι μόνο για τους πιλότους-μύθους που οδήγησαν για την ομάδα του. Θα τον θυμόμαστε για την αγάπη του για τους αγώνες. Για τις μηχανικές καινοτομίες που έφερε, για την ηγετική του στάση στην ομάδα, για την έμπνευση που έδωσε στις νεότερες γενιές να ασχοληθούν με το άθλημα, είτε ως οδηγοί, ως μηχανικοί, ως κατασκευαστές είτε απλώς ως θεατές. Σε κάθε πλάνο στα Paddock θα λείπει η εμβληματική του εικόνα. Στο καροτσάκι να παρακολουθεί, να σκέφτεται, να συζητά, να γελά, να δείχνει απογοητευμένος, να νιώθει νικητής. Ναι, είναι μύθος.

Όταν το 2013 η σύζυγός του Virginia έφυγε από τη ζωή, είχε δηλώσει πως πλέον δεν έχει λόγο να επιστρέφει στο σπίτι. Έγινε ένα με την ομάδα. Παρέδωσε στην κόρη του τα ηνία της ομάδας το 2012, μα δεν έφυγε ουσιαστικά ποτέ. Ήταν πάντα εκεί, ήταν η υφή κάθε καινοτόμου ανάρτησης, το σώμα κάθε έξυπνης αεροτομής, ο εγκέφαλος κάθε θηριώδους κινητήρα, η καρδιά κάθε σασί. Ήταν η ψυχή της ομάδας, ο μύθος της Williams ή απλά ο “Sir” της Formula 1. Η σημερινή ημέρα, είναι πένθιμη για τους φίλους του μηχανοκίνητο αθλητισμού και ο χώρος της F1 είναι σίγουρα φτωχότερος μετά την απώλεια του 79χρονου. “Sir”, σ’ ευχαριστούμε για την προσφορά σου.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ

  • SIR FRANK WILLIAMS, williamsf1.com, διαθέσιμο εδώ
  • Απεβίωσε ο Sir Frank Williams, ιδρυτής της Williams F1 Team, caranddriver.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Legendary F1 team boss Sir Frank Williams dies, aged 79, formula1.com, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Δημήτρης Τόλιας
Γεννήθηκε το 1998 και μεγάλωσε στον Ωρωπό Αττικής. Είναι αριστούχος του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ασχολείται με την πολιτική ανάλυση και την πολιτική επικοινωνία έχοντας εργασιακή και ερευνητική εμπειρία στον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα. Ερευνητικά του ενδιαφέροντα αποτελούν τα πολιτικά κόμματα, τα πολιτικά και εκλογικά συστήματα και η πολιτική κοινωνιολογία.