11.1 C
Athens
Τετάρτη, 1 Δεκεμβρίου, 2021
ΑρχικήΠολιτισμός“Forever is now”: Η έκθεση που ένωσε τις πυραμίδες της Αιγύπτου με...

“Forever is now”: Η έκθεση που ένωσε τις πυραμίδες της Αιγύπτου με τη σύγχρονη τέχνη


Της Διαλεχτής Άνθη,

Στις 7 Νοεμβρίου ολοκληρώθηκε μία πρωτοποριακή έκθεση με “open air” χαρακτήρα, που πάντρεψε μοναδικά το παρελθόν με το παρόν. Με φόντο τις 4.500 ετών πυραμίδες της Γκίζας, καλλιτέχνες του σήμερα με διεθνή αναγνώριση, σχεδίασαν μοναδικά έργα που συνομιλούν αρμονικά με τα μνημεία της Ερήμου. Το συνολικό εγχείρημα αποτελεί πρωτοβουλία της Art D’ Égypte (εταιρεία της Αιγύπτου που μεριμνά για τη διαχείριση της Αιγυπτιακής πολιτισμικής κληρονομιάς και την ανάδειξη και προώθηση της σύγχρονης τοπικής Τέχνης) με τη σύμπραξη τοπικών φορέων, όπως το Υπουργείο Εξωτερικών και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου, αλλά και της UNESCO. Στόχος της έκθεσης δεν είναι η δημιουργία καλλιτεχνικής αντιπαράθεσης μεταξύ των μνημείων του αρχαίου κόσμου, με τα σύγχρονα γλυπτά μεγάλης κλίμακας, αλλά η νοηματική τοποθέτηση των πρώτων σε ένα σύγχρονο περιβάλλον τέχνης που τονίζει τον διαχρονικό χαρακτήρα τους και την αιώνια συμβολική τους αξία.

Δέκα καλλιτέχνες από διαφορετικές χώρες του κόσμου συγκεντρώνονται στο άλλοτε «κέντρο» της γης και παρουσιάζουν στο κοινό τα ευφάνταστα έργα τους με κοινό παρονομαστή τις ίδιες τις πυραμίδες. Το καθένα ξεχώρισε για την δική του αισθητική και νοηματική προσέγγιση, με το έργο, όμως, του Γάλλου street artist JR να ξεχωρίζει και να χαρακτηρίζεται ως το highlight της έκθεσης. Συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα γιγάντιο χέρι κατασκευασμένο από ατσάλι και πλέγμα, το οποίο κρατά μια καρτ ποστάλ, όπου εικονίζεται το επάνω μέρος μίας πυραμίδας. Το συγκεκριμένο έκθεμα προξενεί ταυτόχρονα στον θεατή την εντύπωση, ότι αν κοιτάξει τη φωτογραφία από τη σωστή οπτική γωνία, θα του δημιουργηθεί η ψευδαίσθηση πως η κορυφή της πυραμίδας έχει διαχωριστεί και αιωρείται πάνω από το υπόλοιπο συμπαγές οικοδομικό σώμα.

Πηγή Εικόνας: dw.com

Εξίσου εντυπωσιακό είναι και το μνημειακού μεγέθους γλυπτό που φέρει την υπογραφή του Λορέντζο Κουίν, γιου του διάσημου ηθοποιού του κινηματογράφου Άντονι Κουίν. Το “Together” όπως το έχει ονομάσει, είναι κατασκευασμένο από ανοξείδωτο ατσάλι, ενώ το ύψος του φτάνει ως τα έξι μέτρα. Πρόκειται για δύο χέρια τοποθετημένα το ένα απέναντι στο άλλο, όπου οι άκρες των δακτύλων τους αγγίζονται και ενώνονται σχηματίζοντας ένα νοητό τρίγωνο. Το γλυπτό έχει τοποθετηθεί σε απόσταση από τον άξονα της πυραμίδας, ώστε να δημιουργείται η εντύπωση ότι τα δύο χέρια «αγκαλιάζουν» το ίδιο το μνημείο.

Ο καλλιτέχνης, εμπνέεται από το πλαίσιο της εποχής του και τις  κοινωνικές συνθήκες που επικρατούν και πλάθει έργα – σύμβολα για την παγκόσμια αγάπη, ειρήνη, φιλία, ευημερία και ελπίδα. Όπως δηλώνει και ο ίδιος: «Το 2020 ο κόσμος επλήγη από μια πανδημία που πάγωσε τον χρόνο και μας ανάγκασε να απομονωθούμε. Το “Together” γεννήθηκε από την επίγνωση της λαχτάρας για την ανθρώπινη επαφή, το “Together” αντιπροσωπεύει την ελπίδα να δούμε την ανθρωπότητα να συναντιέται και να υποστηρίζει ο ένας τον άλλον, να συνεχίσουμε να ζούμε μαζί».

Πηγή Εικόνας; protothema.gr

Εξίσου εντυπωσιακά είναι και τα έργα άλλων καλλιτεχνών όπως:

  1. «Χρυσή υπενθύμιση»: Το έργο της Αμερικανίδας, Γκιζέλα Κόλον αποδίδεται ως φόρος τιμής στο 7ο θαύμα του αρχαίου κόσμου και αποτελείται από έναν χρυσό θόλο διαμέτρου 9 μέτρων που σημασιοδοτεί την διαχρονική αξία των μνημείων για την παγκόσμια πολιτισμική κληρονομιά.

    Πηγή Εικόνας: protothema.gr
  2. «Βάρκα του ήλιου»: Η σύνθεση του Αιγύπτιου καλλιτέχνη Μοατάζ Νασρ αναπαριστά τις λεγόμενες βάρκες του ήλιου, οι οποίες μετέφεραν ευλαβικά τη ψυχή ενός κεκοιμημένου Φαραώ στο βασίλειο των νεκρών στην αρχαία Αίγυπτο.

    Πηγή Εικόνας: artribune.com
  3. “Here I Have Returned”: Η Σερίν Γκουιργκουίς, με καταγωγή από την Αίγυπτο, που ζει στο Λος Άντζελες, επιλέγει να αφιερώσει το δικό της έργο στις γυναίκες της χώρας της και στην διαχρονική συνεισφορά τους στην αιγυπτιακή κουλτούρα και κοινωνία. Διαλέγει να αναδιαμορφώσει ένα παραδοσιακό όργανο, το σίστρουμ, το οποίο για την ίδια αποτελεί γυναικείο σύμβολο καθώς το χρησιμοποιούσαν οι ιέρειες της Αιγύπτιας θεάς Ίσιδας.

    Πηγή Εικόνας: cairoscene.com

“Ouroboros”. Τον κύκλο της ζωής σχεδιάζει στο γλυπτό του ο Αλεξάντερ Πονομάρεφ, με υλικά όπως ο χάλυβας, το κεραμικό και το γυαλί. Διαπραγματεύεται την έννοιά του μέσω μίας κλεψύδρας τριγωνικού σχήματος, η οποία εντάσσεται και εφάπτεται ανάμεσα σε μια παραλλαγή της αρχαιοελληνικής εικόνας ενός φιδιού που δαγκώνει την ουρά του.

Πηγή Εικόνας: egyptindependent.com


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Έκθεση στην έρημο: “Forever Is Now”, dw.com, διαθέσιμο εδώ
  • Η έκθεση που μετέτρεψε τις πυραμίδες της Αιγύπτου σε σύγχρονη τέχνη, mhuffingtonpost.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Όταν η σύγχρονη τέχνη «συνάντησε» το 7ο θαύμα του κόσμου τις Πυραμίδες στο οροπέδιο της Γκίζας, protothema.gr, διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Διαλεχτή Άνθη
Είναι πτυχιούχος του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με κατεύθυνση την Αρχαιολογία. Γεννήθηκε, ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη και έλκει την καταγωγή της από την Κέρκυρα. Γνωρίζει αγγλικά και ιταλικά ενώ ασχολείται με την φωτογραφία, τα ψηφιακά μέσα και τον εθελοντισμό. Φιλοδοξεί να ασχοληθεί με την Μουσειολογία και τη διαχείριση πολιτισμού.