11.1 C
Athens
Πέμπτη, 2 Δεκεμβρίου, 2021
ΑρχικήΚοινωνίαΑυτοδιδασκαλία: Πόσο απαραίτητη είναι για την ολοκλήρωση της προσωπικότητάς μας;

Αυτοδιδασκαλία: Πόσο απαραίτητη είναι για την ολοκλήρωση της προσωπικότητάς μας;


Της Νικολέτας Κουγεντάκη,

Στις μέρες μας οι περισσότεροι επιθυμούμε να είμαστε πνευματικά ολοκληρωμένοι άνθρωποι. Να έχουμε, δηλαδή, ολοκληρώσει με επιτυχία την ανάπτυξη των δεξιοτήτων και ικανοτήτων μας, να έχουμε διευρύνει τους διανοητικούς μας ορίζοντες και να διαθέτουμε κυρίως μία πολύπλευρη μόρφωση. Επιθυμίες που μπορούν να πραγματοποιηθούν και να υλοποιηθούν μονάχα μέσω της εκπαιδευτικής λειτουργίας, μίας διαδικασίας που αρχίζει από τη γέννησή μας και τελειώνει με το θάνατό μας. Δεν εξαντλείται, ούτε περιορίζεται σε βασική εκπαίδευση και σπουδές, αλλά απαντάται και σε άλλους τομείς καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής μας. Έτσι, λοιπόν, η εκπαίδευση μπορεί να εμπλουτιστεί από ποικίλες δραστηριότητες και ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις, όπως είναι και η αυτο-διδασκαλία.

Τι είναι, όμως, η αυτοδιδασκαλία; Είναι η συνειδητή φιλοδοξία να αναπτύξουμε ανεξάρτητα τις δυνατότητές μας και να βελτιώσουμε τον ίδιο μας τον εαυτό. Προϋποθέτει τη βαθιά γνώση του εγώ μας, ώστε να θέτουμε στόχους και να βρισκόμαστε σε μία διαρκή αναζήτηση τρόπων για να τους πετύχουμε. Η επιθυμία μας για αυτοδιδασκαλία πηγάζει από τα κίνητρα και το σκοπό μας να δουλέψουμε οι ίδιοι για εμάς και να γίνουμε καλύτεροι. Όπως καμία επιχείρηση δεν μπορεί να αρχίσει να λειτουργεί χωρίς να έχει κάποιον στόχο, έτσι είναι και η αυτοδιδασκαλία. Όσο, δηλαδή, αναζητούμε τρόπους για την επίτευξη των στόχων μας, τόσο πιο πολύ δουλεύουμε για τον εαυτό μας έως ότου θα φτάσουμε στο ιδανικό για εμάς αποτέλεσμα.

Πηγή εικόνας: beasty.gr

Για αρχή, το κλειδί για να εισέλθουμε μέσα από την πόρτα της αυτοδιδασκαλίας και αυτοβελτίωσης είναι η επίγνωση του τρόπου ζωής μας, της συμπεριφοράς μας, των δραστηριοτήτων μας έτσι ώστε να δούμε τι θέλουμε να πετύχουμε και τι αλλαγές θέλουμε να πραγματοποιήσουμε. Στη συνέχεια, το επόμενο στάδιο αυτής της διαδικασίας είναι η κατάκτηση των ικανοτήτων της ανεξάρτητης εργασίας, δηλαδή πρέπει να γνωρίζουμε προς ποια κατεύθυνση πρέπει να κινηθούμε για την υλοποίηση των αλλαγών-στόχων. Αυτό προϋποθέτει την απόκτηση σχετικής με την δραστηριότητα που μας ενδιαφέρει γνώσης. Και τέλος, το πιο σημαντικό είναι οι ενέργειες στις οποίες θα προβούμε. Δεν αρκεί μόνο να έχουμε αποφασίσει, πρέπει να αναλάβουμε και δράση. Καλό είναι η δράση μας να είναι μεθοδική, δηλαδή να ξεκινάμε με μικρά «βηματάκια» και βήμα προς βήμα να φτάσουμε σταδιακά στον τελικό μας σκοπό.

Κατά τη διάρκεια της αυτοδιδασκαλίας οφείλουμε να είμαστε αρκετά αφοσιωμένοι στο αποτέλεσμα που επιδιώκουμε και να μην παρεκκλίνουμε από τους σχεδιασμούς μας. Πολλές φορές, όμως, κάποιοι παράγοντες μας αποσπούν και μας αναπροσανατολίζουν, όπως είναι για παράδειγμα η τεμπελιά. Σίγουρα μας έχει συμβεί ή έχουμε παρατηρήσει φίλους μας που ξεκινούν γυμναστική κάθε Δευτέρα ή αρχίζουν να μαθαίνουν κάποια ξένη γλώσσα ή αποφασίζουν να ασχοληθούν με κάποια ενδιαφέρουσα δραστηριότητα αλλά μετά από ένα ελάχιστο χρονικό διάστημα η όλη προσπάθεια καταλήγει στην αφετηρία από την οποία ξεκίνησε εξαιτίας της τεμπελιάς. Μπορεί να είναι δύσκολη η προσαρμογή σε έναν άλλο τρόπο ζωής ή σε μία καινούρια και πρωτόγνωρη εμπειρία, αλλά δεν πρέπει να συμβιβαζόμαστε με τον εαυτό μας. Οφείλουμε να μετατρέπουμε τέτοιους παράγοντες σε κίνητρα για παραπέρα επιθυμία.

Πηγή εικόνας: el.taylrrenee.com

Συνεπώς, η αξία της αυτοδιδασκαλίας είναι μείζονος σημασίας για την επίλυση των αντιφάσεων και της αντιμετώπισης των συγκρούσεων, που αποτελούν τη βάση της ανάγκης μας να αλλάξουμε τον εαυτό μας και να βελτιωθούμε. Μπορεί να μην αποτελεί μια ευχάριστη διαδικασία, μπορεί να απαιτεί ιδιαίτερο κόπο και προσπάθεια, αλλά είναι απαραίτητη για να εντοπίσουμε τις αρνητικές μας πλευρές, τις ελλείψεις και τις αδυναμίες μας ώστε να τις διορθώσουμε και να τις αναπληρώσουμε με θετικά πλεονεκτήματα και χαρακτηριστικά μας. Αποτελεί, λοιπόν, την ευκαιρία να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητές μας και να κάνουμε πράξη την ολοκλήρωση της προσωπικότητάς μας.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Τι είναι η αυτο-εκπαίδευση ενός ατόμου – μέθοδοι και μέθοδοι αυτο-εκπαίδευσης, el.unistica.com, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Νικολέτα Κουγεντάκη
Είναι πρωτοετής φοιτήτρια του τμήματος Νομικής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Γεννήθηκε στις 14 Ιουλίου του 2002 και μεγάλωσε στο Ρέθυμνο της Κρήτης. Τα νομικά της ενδιαφέροντα κλίνουν προς τον τομέα των ποινικών επιστημών και της εισαγγελίας.