22.1 C
Athens
Παρασκευή, 22 Οκτωβρίου, 2021
ΑρχικήΕυρώπηΕλλείψεις καυσίμων στη Μεγάλη Βρετανία: Aπόρροια του Brexit ή απλή συγκυρία;

Ελλείψεις καυσίμων στη Μεγάλη Βρετανία: Aπόρροια του Brexit ή απλή συγκυρία;


Της Ανθής Ντόλα,

Χάος επικρατεί στη Mεγάλη Βρετανία, αφού το ζήτημα της έλλειψης καυσίμων προκαλεί προβλήματα. Συγκεκριμένα, οι Βρετανοί πολίτες φοβούνται ότι θα ξεμείνουν από καύσιμα, με αποτέλεσμα τα πρατήρια της χώρας να έχουν ουρές πελατών από τις πολύ πρωινές ώρες. Όλο αυτό το πρόβλημα ξεκίνησε την Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου, όταν εκπρόσωπος γνωστής εταιρείας υδρογονανθράκων ανακοίνωσε χαρακτηριστικά ότι «κλείνει προσωρινά ένας μικρός αριθμός πρατηρίων της, καθώς δεν καθίσταται δυνατός ο ανεφοδιασμός τους», σπέρνοντας έτσι έναν πανικό, τον οποίο κανείς δεν ανέμενε.

Η γνωστή εταιρεία υδρογονανθράκων δήλωσε πως δεν υπάρχουν «αρκετοί οδηγοί βυτιοφόρων να μεταφέρουν καύσιμα σε όλα της τα πρατήρια», με απόρροια αυτά να μην μπορούν να εφοδιαστούν επαρκώς και συνεπώς, να γίνεται προσωρινή παύση της λειτουργίας τους. Αυτή η ανακοίνωση τρομοκράτησε τον κόσμο, ο οποίος έσπευσε να γεμίσει τα ντεπόζιτα των αυτοκινήτων του. Αυτό, με τη σειρά του, προξένησε τεράστιες ουρές αναμονής έξω από τα πρατήρια υγρών καυσίμων μέσα στο σαββατοκύριακο.

Πηγή εικόνας: capital.gr

Ο Υπουργός Μεταφορών Grand Saps, σε συνέντευξη που παραχώρησε στις 26 Σεπτεμβρίου στο BBC, δεν αρνήθηκε πως υπάρχει ενδεχόμενο να χρησιμοποιηθούν μέχρι και οδηγοί του στρατού, ώστε να μπορέσουν να καλυφθούν οι άμεσες ανάγκες των πρατηρίων υγρών καυσίμων. Παράλληλα προσπάθησε να ξεκαθαρίσει πως «δεν υπάρχει έλλειψη καυσίμων στη χώρα», εννοώντας φυσικά στις αποθήκες και επιρρίπτοντας εμμέσως την ευθύνη αυτής της έλλειψης στον πανικό που προκλήθηκε. Κάλεσε τους Βρετανούς πολίτες να συνετιστούν, «να είναι πιο λογικοί και να γεμίζουν τα αυτοκίνητά τους, μόνο όταν υπάρχει ανάγκη».

Η Κυβέρνηση Johnson, σε μια προσπάθεια να ελέγξει την κατάσταση, ετοιμάζεται να κάνει πιο εύκολους τους κανονισμούς για τις βίζες που χορηγούνται σε ξένους οδηγούς φορτηγών, με στόχο να προσελκύσει άμεσα 5.000 επαγγελματίες. Επιπλέον, φαίνεται να επιστρατεύει και τον εξεταστικό μηχανισμό του Υπουργείου Άμυνας, προκειμένου να επιταχυνθεί ο ρυθμός διεξαγωγής των εξετάσεων για τους οδηγούς φορτηγών.

Το πρόβλημα της έλλειψης οδηγών βυτιοφόρων αλλά και άλλων μεγάλων οχημάτων προέκυψε με την ψήφιση του Brexit και την επέλαση της πανδημίας. Aναλυτικά, το Brexit ανάγκασε πολλούς εκ των υπαρχόντων οδηγών να φύγουν από τη χώρα, φοβούμενοι κάποιον πιθανό αποκλεισμό εντός των συνόρων της, ενώ η πανδημία προκάλεσε παύση των εξετάσεων για τις άδειες οδήγησης των νέων οδηγών. Η Μεγάλη Βρετανία, αυτή τη στιγμή, χρειάζεται περίπου 100.000 επαγγελματίες οδηγούς μεγάλων οχημάτων, ώστε να λυθεί το πρόβλημα που δημιουργήθηκε. Ο αριθμός αυτός, όμως, είναι ιδιαίτερα μεγάλος. Εκφράζονται φόβοι πως σε περίπτωση που δεν βρεθεί άμεση λύση, το πρόβλημα τροφοδοσίας θα γίνεται όλο και πιο εμφανές, ιδιαίτερα όσο πλησιάζει η εορταστική περίοδος, ενόψει των Χριστουγέννων, όταν η ζήτηση είναι ακόμα μεγαλύτερη.

Πηγή εικόνας: NTV

Ο Υπουργός Μεταφορών, Grand Saps, σχολίασε και την σαφή αναφορά που γίνεται στο Brexit ως σημαντικό παράγοντα που συνετέλεσε στην έλλειψη καυσίμων, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο δίκτυο Sky. Δήλωσε πως «αυτό το πρόβλημα σχεδόν αποκλειστικά προκλήθηκε από τον κορονοϊό και την αδυναμία να εξεταστούν νέοι οδηγοί μεγάλων φορτηγών κατά τα lockdowns», ενώ παράλληλα πρόσθεσε πως: «Το Brexit, το ακούω να το αναφέρουν πολλοί, και χωρίς αμφιβολία θα έχει αποτελέσει κάτι, που έπαιξε ρόλο στην υπόθεση. Από την άλλη πλευρά, βέβαια, ουσιαστικά μάς βοήθησε να αλλάξουμε τους κανόνες για να είμαστε σε θέση να εξετάσουμε τους οδηγούς πιο γρήγορα. Αυτή είναι μια ευελιξία, που αποκτήσαμε με την έξοδό μας από την ΕΕ και τη δυνατότητά μας να αλλάξουμε τη νομοθεσία», δημιουργώντας έτσι μία εικόνα πως αφενός το Brexit μπορεί να δυσχέραινε την ήδη υπάρχουσα κατάσταση, αλλά εξαιτίας αυτού, θα καταστεί εφικτό να βρεθεί άμεσα λύση.

Κι ενώ η βρετανική κυβέρνηση να απέτυχε παταγωδώς να ελέγξει το πρόβλημα των καυσίμων αλλά και να μπορέσει να καλύψει τις συνεχείς ελλείψεις, οι οποίες οδηγούν σε ουρές αναμονής μέχρι και 10 ώρες έξω από τα βενζινάδικα, αποφασίστηκε να μπει ο στρατός στη μάχη για τον έγκαιρο εφοδιασμό της αγοράς με πετρελαιοειδή. Τη Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τη Downing Street, 200 στρατιώτες ανέλαβαν δράση σε περιοχές, όπου εντοπίζεται το μεγαλύτερο πρόβλημα. Σύμφωνα με τον Υπουργό Rushi Sunak, οι ελλείψεις σε τρόφιμα στα σούπερ μάρκετ αναμένεται να διαρκέσουν μέχρι τις γιορτές των Χριστουγέννων.

Συμπερασματικά, η Μεγάλη Βρετανία περνά μια σημαντική κρίση, η οποία, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, είναι ακόμα διαχειρίσιμη. Όσο και αν ωραιοποιεί την κατάσταση το σκεπτικό πως θα βρεθεί άμεσα λύση, είναι γεγονός πως το Brexit, σε συνδυασμό με την πανδημία, αποδιοργάνωσαν τη χώρα και έδειξαν πως οι Βρετανοί θα κληθούν να αντιμετωπίσουν προβλήματα τέτοιας φύσεως. Συνεπώς, είναι αδήριτη ανάγκη να υπάρξει οργάνωση του τρόπου λειτουργίας της χώρας, με νέο, διαφορετικό τρόπο. Η χώρα αναζητά, εκ νέου, τη θέση της, μέσα στην Ευρώπη και αποπειράται να ορθοποδήσει, ώστε να αποδείξει ότι μπορεί να παραμείνει ισχυρή και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το Ηνωμένο Βασίλειο, αν και αντιμετωπίζει δυσκολίες, προσπαθεί να επανέλθει στους ρυθμούς του και να αποδείξει πως μπορεί να τα καταφέρει πολύ καλά και μόνο του.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Μεγάλη Βρετανία: Mεγάλες ουρές και πάλι σήμερα το πρωί έξω από πρατήρια καυσίμων στο Λονδίνο, naftemporiki, διαθέσιμο εδώ
  • Μεγάλη Βρετανία: βαθαίνει η κρίση με τα καύσιμα, capital.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Βρετανία: ”Mη γεμίζετε μπουκάλια νερού με καύσιμα στα βενζινάδικα, τα νέα, διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ανθή Ντόλα
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Πτυχιούχος του τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με επιλογή γλώσσας την τουρκική, εργάστηκε στην Μονάδα Ερευνών Κοινής Γνώμης και Αγοράς του πανεπιστημίου της ενώ παράλληλα συμμετείχε σε πολιτικά συνέδρια και σεμινάρια. Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση στην ΔΕΘ ενώ ταυτόχρονα ολοκλήρωσε την πτυχιακή της εργασία με θέμα «Ο Ζ. Ζάεφ και τα ελληνικά ΜΜΕ». Βασικά της ενδιαφέροντα τα ταξίδια, καθώς έχει ταξιδέψει σε όλες τις βαλκανικές χώρες και στην Τουρκία, το θέατρο και η μουσική, συμμετέχοντας σε θεατρικές παραστάσεις και ραδιοφωνικές εκπομπές.