21.6 C
Athens
Τρίτη, 23 Απριλίου, 2024

Piazza Navona: Η πλατεία των κρηνών


Της Κατερίνας Ευαγγελοπούλου,

Η Πιάτσα Ναβόνα (Piazza Navona) είναι -αν όχι η διασημότερη- μία από τις πιο ξακουστές και ομορφότερες πλατείες της Ρώμης με ιστορία αιώνων. Επιπλέον, είναι ένα από τα πρώτα αξιοθέατα που θα συναντήσει κάποιος στη Ρώμη και αποτελεί τόπο συνάντησης και αναψυχής για τους κατοίκους της πόλης.

Η κατασκευή της Πλατείας χρονολογείται το 86 μ.Χ. ενώ την αρχή επιτελούσε διαφορετικό σκοπό από ότι σήμερα. Χτίστηκε από τον Αυτοκρατόρα Δομιτιανό στο ίδιο σημείο με το στάδιο του Δομιτιανού (“Circus Agonalis”, ήτοι στάδιο του ανταγωνισμού).

Σήμερα η πλατεία καταλαμβάνει τον ίδιο ακριβώς χώρο με τότε, γεγονός στο οποίο οφείλεται το οβάλ σχήμα της. Ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί ότι το Στάδιο του Δομιτιανού είχε μεγαλύτερο αγωνιστικό χώρο από το Κολοσσαίο, ωστόσο χρησιμοποιήθηκε κατά κύριο λόγο για εορτασμούς και αθλητικούς αγώνες, χωρίς να γνωρίσει το «αίμα» της διάσημης αρένας του Κολοσσαίου.

Πηγή εικόνας: Gabriella Clare Marino στο Unsplash

Το στάδιο έχει μήκος 276 μέτρα, πλάτος 106 μέτρα και φιλοξενούσε 30.000 θεατές. Απομεινάρια του αρχαίου σταδίου υπάρχουν ακόμη στο χώρο και είναι, μάλιστα, προσβάσιμα στον επισκέπτη σε υπόγειους χώρους, κάτω από την Πιάτσα Ναβόνα. Στην μετεξέλιξη του ονόματος “Circus Agonalis”, πιστεύεται ότι η οφείλεται και η ονομασία της πλατείας: από το “in agone” που μετατράπηκε σε “Navone” και εν τέλει σε “Navona”.

Η πλατεία από τον 15ο αιώνα έγινε δημόσιος χώρος και μεταφέρθηκε εκεί η αγορά της Ρώμης. Ωστόσο, στα μέσα του 17ου αιώνα, απέκτησε εν τέλει τη σημερινή της μορφή όταν ο Πάπας Ιννοκέντιος Ι’ (διετέλεσε από το 1644 μέχρι και το θάνατό του του 1655) αποφάσισε την αναβάθμισή της πλατείας προς τιμήν της οικογενείας του (Pamphili). Έτσι, ξαναέχτισε το παλάτι των Pamphili δίπλα στο ναό της Αγίας Αγνής, δίνοντας τον εντυπωσιακό μπαρόκ ρυθμό σε ολόκληρη την πλατεία.

Στην Πιάτσα Ναβόνα ξεχωρίζουν τρία εντυπωσιακά σιντριβάνια. Στο κέντρο της κυριαρχεί η Κρήνη των Τεσσάρων Ποταμών (Fontana dei quattro fiumi). Κύριο χαρακτηριστικό του αποτελούν τα γλυπτά τεσσάρων θεοτήτων που αντιπροσωπεύουν τα μεγαλύτερα ποτάμια των τεσσάρων ηπείρων στις οποίες έχει κυριαρχία ο Πάπας· ο Δούναβης για την Ευρώπη, ο Γάγγης για την Ασία, το Ρίο ντε λα Πλάτα για την Αμερική και ο Νείλος για την Αφρική. Κυρίαρχη θέση κατέχει ένας πανύψηλος αρχαίος αιγυπτιακός οβελίσκος, φαινόμενο που παρατηρείται σε μνημεία σε όλη τη Ρώμη.

Στις δύο άκρες της πλατείας υπάρχουν ακόμη, τα υπέροχα σιντριβάνια η κρήνη του Ποσειδώνα (Fontana del Nettuno) και η κρήνη του Μαυριτανού (Fontana del Moro). Το πρώτο αναπαριστά τη μάχη του Ποσειδώνα με ένα χταπόδι, ενώ το δεύτερο του Μαυριτανού με ένα δελφίνι και περιστοιχίζεται από τέσσερις τρίτωνες. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι τα μισά του 19ου αιώνα, οι απορροές των παραπάνω σιντριβανιών έκλειναν και αυτό είχε ως αποτέλεσμα να πλημμυρίζει η πλατεία και να δημιουργεί μια λίμνη. Αυτή λεγόταν απλά «η λίμνη της Πιάτσα Ναβόνα» και δρόσιζε για πολλά χρόνια τους κατοίκους της περιοχής.

Πηγή εικόνας: Gabriella Clare Marino στο Unsplash

Αν βρεθεί κάποιος σήμερα στην πλατεία Ναβόνα θα δει ένα πλήθος από υπαίθρια καφέ και εστιατόρια περιστοιχισμένα από πλανόδιους ζωγράφους που προσδίδουν μία ιδιαίτερη καλλιτεχνική χροιά στο αξιοθέατο.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Πιάτσα Ναβόνα: Η ιστορική πλατεία της Ρώμης | Travelpass.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Πιάτσα Ναβόνα (Piazza Navona) (taxidologio.gr), διαθέσιμο εδώ
  • Πιάτσα Ναβόνα (Piazza Navona) – Ρώμη » Ταξιδιωτικός οδηγός – Πληροφορίες και Αξιοθέατα! (rome-info.gr), διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κατερίνα Ευαγγελοπούλου
Κατερίνα Ευαγγελοπούλου
Είναι τριτοετής φοιτήτρια του τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας στην Κομοτηνή. Γνωρίζει αγγλικά και γαλλικά. Επίσης, είναι κάτοχος πτυχίου αρμονίας, παίζει πιάνο, ενώ αθλητικά ασχολείται με το τένις. Στον ελεύθερό της χρόνο διαβάζει βιβλία με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις θεματολογίες της φιλοσοφίας και της φυσικής ανθρωπολογίας. Τέλος, ασχολείται με το θέατρο κάτι που θα την ενδιέφερε να ασχοληθεί και επαγγελματικά στο μέλλον.