16.4 C
Athens
Τρίτη, 19 Οκτωβρίου, 2021
ΑρχικήΟικονομίαΗ συναισθηματική νοημοσύνη ως απαραίτητο εφόδιο για την επιχειρηματική επιτυχία

Η συναισθηματική νοημοσύνη ως απαραίτητο εφόδιο για την επιχειρηματική επιτυχία


Της Γωγώς Θεοδωρακοπούλου,

Μια επιχείρηση αποτελείται από ένα σύνολο ανθρώπων που καλούνται να συνεργαστούν. Έτσι, θα πρέπει να γίνει η ορθή κατανομή των υπαλλήλων σε διάφορες θέσεις εργασίας, ώστε να μπορέσουν να αποδώσουν στο μέγιστο. Για να επιτευχθεί το άνωθεν, είναι αρεστό οι επιχειρήσεις να ακολουθήσουν έναν ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, ώστε να μπορέσουν να αποκωδικοποιήσουν τις ποικίλες πτυχές του χαρακτήρα των εργαζομένων και να αποκομίσουν όσο το δυνατόν υψηλότερο όφελος. Επομένως, για τις σύγχρονες επιχειρήσεις, φαντάζει σχεδόν αδύνατη η αγνόηση της ευαίσθητης διάστασης της προσωπικότητας των υφισταμένων. Για όλους τους παραπάνω λόγους, είναι ζωτικής σημασίας οι επιχειρήσεις να αναπτύξουν την επιχειρηματική συναισθηματική νοημοσύνη (Business Emotional Intelligence), ώστε να καταφέρουν να επιτύχουν τους στόχους τους.

Μια μεγάλη μερίδα ψυχολόγων υποστηρίζει ότι η ανθρώπινη συμπεριφορά αποτελεί την «ορατή» προέκταση του ψυχικού βίου και διαμορφώνεται διαλεκτικά από την συμπεριφορά των άλλων. Συνεπώς, η κατανόηση της συμπεριφοράς αυτής από τις επιχειρήσεις προσφέρει μία πληθώρα προτερημάτων στο εργασιακό περιβάλλον. Έτσι, η συναισθηματική νοημοσύνη (EQ) κατέχει σημαντικό ρόλο στον χώρο εργασίας, τόσο σε επίπεδο εργαζομένων και στελεχών, όσο και σε επίπεδο ηγεσίας.

Τι περιλαμβάνει όμως αυτό το είδος νοημοσύνης; Η επιχειρηματική συναισθηματική νοημοσύνη (BEQ) είναι η ικανότητα χρήσης της ενδοπροσωπικής και διαπροσωπικής νοημοσύνης, με σκοπό την εστίαση στα κρίσιμα συναισθήματα και τα υποκείμενα συμπεριφορικά χαρακτηριστικά που αποβλέπουν στην επαγγελματική απόδοση. Επιπλέον, η EQ συνδέεται με βαθύτερα επίπεδα της προσωπικότητας του ανθρώπου˙ σχετίζεται με τις αξίες και τις συμπεριφορές του, καθώς άπτεται των άμεσων ενδιαφερόντων του σύγχρονου ανθρώπου για την ορθή και αποτελεσματική επικοινωνία ως θεμελιώδες μέσο για την αρμονική συνεργασία.

Έτσι τα τελευταία χρόνια, κατά γενική ομολογία, κύριος στόχος των εταιριών δεν αποτελεί πλέον μόνο η παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρουν, αλλά κυρίως εστιάζουν στην ποιότητα των υπαλλήλων τους και στην ενίσχυση του ανθρωπίνου δυναμικού, αποκτώντας με τινά τρόπο συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών τους. Η πρόσληψη ατόμων με εξαιρετικά ανεπτυγμένο δείκτη συναισθηματικής νοημοσύνης δημιουργεί πρόσφορο έδαφος, ώστε να μπορέσουν οι εργαζόμενοι να αναπτυχθούν, να πειραματιστούν, και να καινοτομούν, αποπνέοντάς τους έτσι ασφάλεια και μείωση του άγχους. Συνεπώς, όταν οι άνθρωποι στον επαγγελματικό τους χώρο δε «συμπεριφέρονται» με συναισθηματική νοημοσύνη, το κόστος μπορεί να είναι μεγάλο, όπως για παράδειγμα χαμηλό ηθικό, πολλές και σκληρές διαμάχες, στρες, απουσία ενθουσιασμού, απώλεια ενέργειας σε ανώφελες καταστάσεις, απουσία συνεργασίας, κ.λπ.. Έτσι, η χαμηλή συναισθηματική νοημοσύνη συνοδεύεται από μία πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων, όπως φόβος, θυμός, και εχθρικότητα, υπονομεύοντας έτσι την ανάπτυξη τόσο των ίδιων των ανθρώπων όσο και του φορέα όπου εργάζονται.

Πηγή: worldsecrets.gr

Συχνά έχουμε την τάση να θεωρούμε πως η επαγγελματική επιτυχία τόσο των επιχειρήσεων όσο και των υφιστάμενων συνοδεύεται με τον υψηλό δείκτη IQ (Intelligence Quotient). Έρευνα του πανεπιστημίου UCLA καταλήγει ότι μόνο το 7% της επιτυχίας των επιχειρήσεων οφείλεται στη λογική και την οξυδέρκεια των ηγετών και των μάνατζέρς τους. Αντίθετα, το υπόλοιπο 93% οφείλεται σε δεξιότητες όπως η εμπιστοσύνη, η ακεραιότητα, η αυθεντικότητα, η ειλικρίνεια, η δημιουργικότητα, και η ευελιξία, δεξιότητες δηλαδή που αποτελούν την συναισθηματική νοημοσύνη.

Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι το 80% της αποτελεσματικότητας των στελεχών σε μια επιχείρηση αιτιολογείται από την ανεπτυγμένη EQ που διαθέτουν, ενώ παράλληλα το 75% των ανθρώπων που αποτυγχάνουν επαγγελματικά εμφανίζει ελλιπείς συναισθηματικές δεξιότητες. Τέλος, όσον αφορά τον τομέα πωλήσεων, οι πιο αποδοτικοί πωλητές είναι 12 φορές πιο παραγωγικοί από τους λιγότερο αποδοτικούς. Περίπου το 1/3 της διαφοράς αυτής έγκειται σε τεχνικές και γνωστικές ικανότητες, ενώ τα 2/3 σε συναισθηματικές ικανότητες και δεξιότητες.

Οι επιχειρήσεις είναι ζωντανοί οργανισμοί και διαρκώς εξελίσσονται. Σήμερα γίνεται λόγος για επιχειρηματική συναισθηματική νοημοσύνη, εννοώντας όλες εκείνες τις διαδικασίες (συλλογή, ανάλυση, συστηματοποίηση πληροφοριών) που συμβάλλουν στην επιβίωση και την επιτυχία της επιχείρησης. Επιπλέον, η αναγνώριση των συναισθημάτων στις επιχειρήσεις και η έμφαση στη μέτρηση των «επικοινωνιακών» δεξιοτήτων (soft skills) των υπαλλήλων τους, θεωρείται ως αναπόφευκτη μέθοδος διοίκησης αυτών, καθώς αποφέρουν τα υψηλότερα δυνατά οφέλη. Ωστόσο, αν δεν ληφθούν υπόψη όλες οι παράμετροι που αποτελούν τον ανθρώπινο συναισθηματικό βίο, η επίμονη προσκόλληση σε παρωχημένα μοντέλα διοίκησης θα έχει ως αποτέλεσμα την ύπαρξη ενός επικοινωνιακού χάσματος μεταξύ των «ρητορικών» αφεντικών και των «πραγματοκρατικών» υπαλλήλων, το οποίο διαρκώς αυξάνεται. Συνεπώς, η επένδυση στην ενίσχυση του ανθρωπίνου δυναμικού, όπου θα απαρτίζεται από άτομα με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη, καθίσταται απαραίτητο εφόδιο για την επαγγελματική επιτυχία των επιχειρήσεων.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • «ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ: η συμβολή μιας γνωστής – άγνωστης στην κοινωνία και τον κόσμο των επιχειρήσεων» , ΜΑΡΙΝΑ – ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΤΣΕΤΣΩΝΗ, Πτυχιακή εργασία.
  • «EMOTIONAL INTELLIGENCE, A TOOL FOR MODERN MANAGEMENT? », Evanthia Mamai, Μεταπτυχιακή εργασία.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γωγώ Θεοδωρακοπούλου
Γεννηθείσα στην πόλη της Κορίνθου το 2000, σπουδάζει στο τμήμα Οικονομικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο Πατρών, διανύοντας το τρίτο έτος φοίτησης ενώ ενδιαφέρεται να ασχοληθεί κυρίως με τα οικονομικά της ενέργειας. Παράλληλα, είναι λάτρης της μάθησης, γνωρίζει την αγγλική γλώσσα και μαθαίνει μόνη της ισπανικά. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με τον αθλητισμό, ενώ το πάθος της είναι το βόλλεϋ.