31.6 C
Athens
Πέμπτη, 24 Ιουνίου, 2021
Αρχική Οικονομία Ένα σκάνδαλο το οποίο έμελλε να ταράξει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία

Ένα σκάνδαλο το οποίο έμελλε να ταράξει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία


Του Ιωάννη Φίλιππα,

Εκατομμύρια άνθρωποι ανά τον κόσμο, όταν ψάχνουν για ένα αυτοκίνητο το οποίο θα τους προσφέρει άνεση, οικονομία καυσίμου, ιπποδύναμη και στυλ, μία μάρκα τους έρχεται στο μυαλό. Volkswagen. Αξιοπιστία. Άλλη μία παράμετρος που χαρακτηρίζει αυτά τα αυτοκίνητα. Κανείς όμως ποτέ δεν φανταζόταν ότι μία τέτοια αυτοκρατορία θα έκανε οτιδήποτε παράνομο για να αυξήσει τις πωλήσεις της, ζημιώνοντας ταυτόχρονα το όνομα που έχτιζε για κοντά 80 χρόνια. Ας ξεκινήσουμε όμως από την αρχή, προκειμένου να γίνει αντιληπτό το μέγεθος που πήρε το σκάνδαλο με τους diesel κινητήρες στην Αμερική λίγο μετά το 2010.

Η Volkswagen ιδρύθηκε το 1937 από τo γερμανικό εργατικό κόμμα στο Βερολίνο. Τότε το γερμανικό εργατικό κόμμα ήταν υπό την «εξουσία» των Ναζί και του Αδόλφου Χίτλερ. Εκείνη την περίοδο στη Γερμανία, αυτοκίνητο είχε περίπου 1 στους 50 πολίτες. Η μεγαλομανία του Χίτλερ να κάνει τη Γερμανία την κυρίαρχη χώρα, τον οδήγησε στη δημιουργία μίας αυτοκινητοβιομηχανίας με έδρα το Βόλφσμπουργκ. Βλέπετε, τότε στην Αμερική, ο Henry Ford κατασκεύαζε ήδη αυτοκίνητα σε προσιτές τιμές για  μεγάλο μέρος του αμερικανικού λαού. Αυτό το μοντέλο ακολούθησε και ο Χίτλερ. Χρόνια αργότερα, και μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και την απελευθέρωση του παγκόσμιου εμπορίου, τα αυτοκίνητα VW που πωλούνταν στη Αμερική έκαναν θραύση. Ωστόσο, τα χρόνια πέρναγαν και ακολούθησε, περίπου στα τέλη της δεκαετίας του ΄80 και του ΄90, μία πτώση στις συνολικές πωλήσεις. Τα Beetle αυτοκίνητα είχαν ξεπεραστεί. Τότε ήταν που ανέλαβε ο Ferdinand Piech, εγγονός του πατριάρχη της Porsche. Πολλοί τον χαρακτήριζαν ως ένα ευρηματικό άνθρωπο, ο οποίος ήξερε τι ήθελε και μπορούσε να οδηγήσει τη VW στο μέλλον. Πράγμα που έγινε. Μέχρι που ανέλαβε ο κοντινός του συνεργάτης Martin Winterkorn το 2007.

Ένα από τα θέματα που κλήθηκε να λύσει ήταν η συμμόρφωση με τους κανόνες για τις εκπομπές αερίων, κάτι που διέφερε σημαντικά στην Αμερική σε ότι είχε να κάνει με την Ευρώπη. Οι κινητήρες diesel είναι πιο αποτελεσματικοί και παράγουν πολύ λιγότερο CO2. Ωστόσο εκπέμπει και μεγάλες ποσότητες NOX (οξείδια του αζώτου). Όταν λοιπόν αναμιχθούν τα NOX με το όζον δημιουργούν αυτό που λέμε νέφος. Είναι, ακόμα, και παράγοντας της όξινης βροχής. Προκαλεί άσθμα στα παιδιά, καρδιακά προβλήματα και καρκίνο. Ουσιαστικά οι άνθρωποι πεθαίνουν πρόωρα. Στους κινητήρες λοιπόν υπάρχουν ειδικές «παγίδες» για NOX, προκειμένου να απορροφούν όσο το δυνατόν μεγαλύτερα ποσοστά. Από την άλλη μεριά όμως είναι πολύ ακριβοί και χρειάζονται αλλαγή κάθε λίγα χιλιάδες χιλιόμετρα. Πώς θα κατάφερνε λοιπόν η εταιρεία να προσφέρει ένα diesel, φιλικό προς το περιβάλλον και τους ανθρώπους αυτοκίνητο χωρίς όμως να ανεβάσει την τιμή και να πληγώσει την εικόνα της; Η λύση με την οποία θεώρησαν ότι μπορούσαν να τα εξασφαλίσουν όλα αυτά ήταν μία συσκευή «εξαπάτησης». Αυτή η συσκευή μπορούσε να καταλαβαίνει πότε ελεγχόταν το αυτοκίνητο για εκπομπές αερίων και έδινε πλασματική εικόνα.

Πηγή: expat.com

Η αποκάλυψη αυτής της απάτης ξεκίνησε από μία μικρή ΜΚΟ η οποία ξεκίνησε να εξετάζει τα αυτοκίνητα προκειμένου να δει πώς κατάφεραν να λύσουν οι κατασκευαστές αυτό το μεγάλο πρόβλημα, που μέχρι τότε είχε ταλαιπωρήσει πολλούς αλλά κανείς δεν είχε βρει λύση. Όταν ξεκίνησαν να φαίνονται οι διαφορές στα αποτελέσματα τους με τα δημοσιευμένα αποτελέσματα της VW θεώρησαν ότι κάτι έκαναν λάθος. Μετά από πολλές δοκιμές και διαφορετικές θεωρίες κατέληξαν στην αλήθεια. Τότε ήταν που επικοινώνησαν με το California Air Resources Board (CARB).

Από εκεί και πέρα το θέμα πήρε διαστάσεις και έφτασε μέχρι τον Λευκό Οίκο. Ήταν θέμα χρόνου πριν εξακριβωθεί τι είχε γίνει. Η έρευνα κράτησε 3-4 χρόνια, και σε αυτό το διάστημα κανένας από τα διοικητικά στελέχη δεν παραδεχόταν την αλήθεια. Σε δηλώσεις του ο Martin Winterkorn ισχυρίστηκε ότι ίσως και να ήταν κάποιος μηχανικός που ενεργούσε αυτόνομα. Κανείς ποτέ δεν θα μπορούσε να πιστέψει ότι ένα μηχανικός ήταν υπεύθυνος για όλη αυτή τη μεγάλη απάτη. Στο τέλος όταν και αποκαλύφθηκαν όλα, η VW αναγκάστηκε να επαναγοράσει 8,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα, της επιβλήθηκε πρόστιμο μερικών δισεκατομμυρίων ευρώ και ο  Martin Winterkorn εξαναγκάστηκε σε παραίτηση. Με τον καιρό το θέμα ξεχάστηκε, όμως θα παραμείνει πάντα μία μελανή κηλίδα στην ίσως πιο πετυχημένη μάρκα αυτοκινήτων στην σύγχρονη ιστορία.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ

  • BBC News.
  • Wikipedia.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Η μάχη στα Τρίκορφα: Τα ταμπούρια του Κολοκοτρώνη

Της Νάντιας Κούγια, «Στα Τρίκορφα μες την κορφή, Κολοκοτρώνης ρίχν' ορδή. Μες στα Τρίκορφα στη ράχη, πάει το αίμα σαν αυλάκι…» Τα Τρίκορφα, είναι τρεις οξείες...

Τόσα έχασε η Coca Cola από την κίνηση του Κριστιάνο να επιλέξει νερό στην συνέντευξη τύπου

Του Άρη Κατσίδη, Το Euro 2020 μονοπωλεί αυτόν τον μήνα το ενδιαφέρον όλου του αθλητικού κόσμου στην Ευρώπη και κάθε κίνηση και δήλωση μετράει. Πριν...

Η εποχή των δικαιωμάτων

Του Παναγιώτη Χριστοδούλου, Αν η πανδημία δημιούργησε μία κοινή συνειδητοποίηση για κάθε άνθρωπο, αυτή ήταν ότι όλα όσα θεωρούσαμε δεδομένα στη πραγματικότητα κάθε άλλο παρά...

«Ιωάννα-Giovanna-Jeanne Spiteris» στο Τελλόγλειο Ίδρυμα

Της Χριστίνας Γιαμούζη, «Η Ιωάννα Σπητέρη ανήκει στη γενιά που έζησε τον πόλεμο, την κατοχή και τη διασπορά. Βιωματικές αναφορές μιας εποχής που σημάδεψαν ανεξίτηλα...
Ιωάννης Φίλιππας
Είναι τελειόφοιτος του τμήματος Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής. Επιθυμεί να ασχοληθεί επαγγελματικά με το κλάδο των χρηματοοικονομικών και γι’ αυτό ασχολείται καθημερινά με τις ανά τον κόσμο εξελίξεις. Επίσης, λατρεύει να προσφέρει στους συνανθρώπους καθώς είναι επαγγελματίας ναυαγοσώστης και πάροχος πρώτων βοηθειών.