17.3 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΤο σχολείο οφείλει να καλλιεργεί και την πολιτική σκέψη

Το σχολείο οφείλει να καλλιεργεί και την πολιτική σκέψη


Της Σοφία Ζαφειροπούλου,

Είναι συχνό φαινόμενο στην καθημερινότητα μας να συναντάμε ανθρώπους που κατηγορούν για όλα την εκάστοτε κυβέρνηση και το πολιτικό σύστημα, όμως οι ίδιοι παραβλέπουν ότι εν τέλει είναι μέρος του προβλήματος. Οι πλειοψηφία των πολίτων στερούνται πολιτικής συνείδησης και κριτικής σκέψης και αυτό τους καθιστά βορά στις ορέξεις του κάθε δημαγωγού και για αυτό μεγάλη ευθύνη έχει το εκπαιδευτικό σύστημα.

Πηγή εικόνας: pixabay

Αδιαμφισβήτητα, μετά την οικογένεια, το σχολείο είναι ο σημαντικότερος φορέας διάπλασης του αυριανού πολίτη, είναι ένας ζωντανός οργανισμός που οφείλει να εξελίσσεται και να προσαρμόζεται. Μέσω του σχολείου για πρώτη φορά το παιδί μαθαίνει την συμβίωση και την συνεργασία έναντι του ατομικισμού. Το σχολείο πρέπει να σκοπεύει στην πολύπλευρη μόρφωση των μαθητών και στην προετοιμασία τους για την είσοδό τους στην «ενήλικη κοινωνία», αντ΄ αυτού το σχολείο αναλώνεται σε ένα στείρο κυνήγι βαθμών και κάλυψης μίας ατελείωτης ύλης που εν τέλει δεν αφομοιώνεται από το σύνολο των μαθητών. Η πολιτική εκπαίδευση σήμερα εξαιτίας του τρόπου που υλοποιείται περιορίζεται στην αποστήθιση γεγονότων και θεωριών. Το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, το οποίο θεωρητικά θα έπρεπε να πρωτοστατούσε στην καλλιέργεια πολιτικής συνείδησης περιορίζεται στο να διδάσκει στον μαθητή την έννοια του πολιτεύματος, αντί να καλλιεργεί την πολιτική σκέψη προκειμένου να διαμορφώσει ένα ελεύθερο και υπεύθυνο πολίτη, που θα κατανοεί την αξία της Δημοκρατίας.

Σκοπός του πρέπει να είναι να δημιουργήσει σκεπτόμενους πολίτες με τεκμηριωμένες απόψεις για την διεθνή και εθνική επικαιρότητα. Αυτό δεν θα γίνει μόνο μόνο με την εκμάθηση της φυσικής της χημείας και των λατινικών. Οι μαθητές πρέπει να μάθουν να ενημερώνονται για τις τρέχουσες ειδήσεις και κυρίως για τα προβλήματα που αφορούν το σύνολο των ανθρώπων όπως  το προσφυγικό ζήτημα, την οικονομική κρίση, την φτώχεια κοκ. Τα προβλήματα είναι αναγκαίο να συζητούνται εντός της τάξης, καθώς έτσι θα έχουν την ευκαιρία να υποστηρίξουν τις απόψεις τους και να ακούσουν την γνώμη των συμμαθητών του. Κατά αυτόν τον τρόπο καλλιεργείται ο προβληματισμός και η γόνιμη αμφισβήτηση, αφού δεν έχει νόημα να προβληθεί μια συγκεκριμένη άποψη, αλλά ο πλουραλισμός που θα οδηγήσει σε μία σφαιρική άποψη. Εξελίσσοντας το προαναφερθέν, η συμμετοχή των μαθητών σε κοινωνικές δράσης, όπως η παροχή βοήθειας σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη, θα τους φέρει σε επαφή με το πρόβλημα και θα βοηθήσει να το συνειδητοποιήσουν ότι είναι αληθινό και όχι απλά ένα γεγονός στην εφημερίδα που δεν τους επηρεάζει. Τότε είναι που γεννιέται η πολιτική συνείδηση του ατόμου.

Πηγή εικόνας: Pixabay

Τα παραπάνω συνοψίζονται σε μια φράση του Bertolt Brecht: «Αυτό που έχετε, απαρνηθείτε το και πάρτε αυτό που σας αρνιούνται». Η πολιτική συνείδηση βοηθά τους ανθρώπους να αντιληφθούν ότι είναι μέρος ενός ευρύτερου συνόλου, λειτουργεί ως κινητήρια δύναμη για συλλογική και συντονισμένη δράση, ενώ παράλληλα συμβάλλει στην κατανόηση των αντιφάσεων του παρόντος και στην εύρεση τρόπων υπέρβασης των αντιφάσεων αυτών.

Μέχρι και σήμερα, η καλλιέργεια της κοινωνικής συνείδησης στο σχολείο παραμένει εγκλωβισμένη σε αυστηρά πλαίσια που εξαντλούνται αφ’ ενός στη διδασκαλία συγκεκριμένων μαθημάτων και αφετέρου στην ανασυγκρότηση διδακτικών μεθόδων, με συνέπεια να αποστερείται στοιχείων που θα συνέβαλαν περισσότερο στη συστηματική ενασχόλησή της.


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Σοφία Ζαφειροπούλου
Σοφία Ζαφειροπούλου
Γεννήθηκε στην Πάτρα το 1999. Βρίσκεται στο τρίτο έτος του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων, του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Ασχολείται ενεργά με τον εθελοντισμό και λατρεύει τα ταξίδια.