21.3 C
Athens
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΗ εδραίωση της αισθητικής της άνεσης

Η εδραίωση της αισθητικής της άνεσης


Της Μαριλίνας Γερασίμου,

Με το σπίτι πλέον να λειτουργεί ως γραφείο, σχολείο, γυμναστήριο, αμφιθέατρο, η διάθεση για διαφορετικές στιλιστικές επιλογές έχει περιορισθεί αισθητά. Φυσικά, το ότι αντλούμε έμπνευση από τις πιτζάμες μας για το στυλ μας σε μια περίοδο καθολικού lockdown δεν αποτελεί ιδιαίτερη έκπληξη. Μετά από σχεδόν έναν χρόνο εγκλεισμού, έχει αναδυθεί μια νέα αισθητική, η οποία εστιάζει στην άνεση και την πρακτικότητα και μάλιστα αυτή η νέα νοοτροπία τείνει να επικρατήσει ως προς το στυλ, δημιουργώντας ένα είδος “haute hygge”.

To hygge είναι μια έννοια που συναντάται στη Δανία και τη Νορβηγία και αποτυπώνει μια αίσθηση άνεσης και ευχαρίστησης, συνδεδεμένη με την ευεξία και την προσωπική ικανοποίηση. Σημαίνει να βρίσκεις ευτυχία στις απλές ανέσεις, όπως μια κούπα φρέσκου καφέ ή ένα κασμιρένιο κασκόλ. Το hygge θεωρείται στάση ζωής στη Σκανδιναβία, είναι ουσιαστικά η ιδέα από την οποία απορρέει ο θαυμαστός μινιμαλισμός και η βιωσιμότητα που διακατέχει αυτούς τους λαούς και αναφέρεται πολύ συχνά ως ο λόγος για τον οποίο οι Δανοί είναι ο πιο χαρούμενος λαός στον κόσμο.

Πηγή εικόνας: Healthline.com

Ωστόσο, τα παγκόσμια lockdowns και ο υπερβολικός χρόνος που περνάμε στο σπίτι έχει μεταφέρει αυτήν την έννοια και στον υπόλοιπο πλανήτη, χωρίς να το καταλάβουμε. Είμαι σχεδόν σίγουρη, πως, κατά τη διάρκεια της καραντίνας, όλοι ανανεώσαμε τη γκαρνταρόμπα μας, ενισχύοντάς την με άνετες φόρμες, μαλακά πουλόβερ και πολύχρωμες ζεστές κάλτσες, υιοθετώντας ένα στυλ πιο άνετο, που σταδιακά επεκτάθηκε από την καθιερωμένη διαδρομή σαλόνι-κουζίνα και εκτός σπιτιού (στην έξοδο για έναν καφέ στο χέρι ή για σούπερ μάρκετ). Με λίγα λόγια, ασπαστήκαμε εν αγνοία μας το “hygge”.

Αν, λοιπόν, το “hygge” είναι τρόπος ζωής, όποιος το ασπάζεται φοράει τα λεγόμενα “hyggebukser”, δηλαδή άνετα, φαρδιά παντελόνια. Είναι γεγονός, πως οι φόρμες έχουν αρχίσει να αντικαθιστούν τα τζιν και τη μεταβολή αυτή επιβεβαιώνουν και οι New York Times, που σε άρθρο τους ανέφεραν, πως οι πωλήσεις ρούχων σημείωσαν πτώση της τάξεως του 79% τον Απρίλιο, ενώ, την ίδια εποχή, οι πωλήσεις στις φόρμες σημείωσαν άνοδο 80%. Όσοι, λοιπόν, αντιμετωπίζουν αυτήν την τάση του athleisure με δυσπιστία, δεν έχουν παρά να δουν τα νούμερα. Ακόμα και μια μικρή μεταβολή στον αριθμό των ατόμων που θα εξακολουθούν να εργάζονται από το σπίτι και στη μετά-Covid εποχή, θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο που ντυνόμαστε στο σχολείο, το πανεπιστήμιο, τη δουλειά, ακόμα και τη βόλτα. Επιπλέον, καθώς η γραμμή μεταξύ της επίσημης ενδυμασίας εργασίας και του άνετου ντυσίματος γίνεται ολοένα και πιο δυσδιάκριτη, η σημασία του πρώτου χάνεται, πόσο μάλλον όταν ο χώρος εργασίας είναι ταυτόχρονα και το σαλόνι μας. Ακόμα και οι άντρες που γενικά ακολουθούν έναν πιο συγκεκριμένο και αυστηρό κώδικα ενδυμασίας (ειδικά όπου απαιτείται κουστούμι και γραβάτα), έχουν κι αυτοί στραφεί σε πιο άνετες επιλογές.

Την τάση αυτή φαίνεται να ακολουθούν αναρίθμητα brands. Πέρα από την εκτόξευση της Σκανδιναβικής μόδας, η οποία βασίζεται στη λιτότητα και την άνεση, έχουν κάνει την εμφάνισή τους πολλές εταιρείες που εστιάζουν στη μικρή γραμμή παραγωγής unisex loungewear κομματιών, με απλές γραμμές και υλικά που προωθούν τη βιωσιμότητα, που τόσο πολύ έλειπε από τον χώρο της μόδας. Αυτό, βέβαια, σημαίνει πως παρατηρείται πλέον μια στροφή προς τη λιτότητα και την άνεση, όχι μόνο για τους καταναλωτές, αλλά και για τους παραγωγούς, που αναδύονται και φαίνεται να κερδίζουν σημαντικό έδαφος έναντι των κολοσσών του fast fashion. Άλλη μια νίκη για τη μόδα χάρη στην πανδημία.

Πηγή εικόνας: Belatina.com

Δεν είναι η πρώτη φορά που μια παγκόσμια κρίση αλλάζει ριζικά το τι θέλουμε να φοράμε. Όλες οι μεγάλες στιγμές της ανθρωπότητας είχαν τον δικό τους ενδυματολογικό κώδικα. Είναι χαρακτηριστικό, πως, μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και την αναγέννηση της βιομηχανίας, ξεκίνησε η ευρεία χρήση των τζιν παντελονιών για τους άνδρες και των παντελονιών γενικότερα για τις γυναίκες. Ο δικός μας κώδικας αποτελείται από άνετα, φαρδιά παντελόνια. Το να νιώθουμε άνεση είναι από τα λίγα πράγματα που μπορούμε ακόμα να ελέγξουμε. Κι ενώ η στροφή προς μια τέτοια αισθητική φαντάζει για ορισμένους θλιβερή και ίσως είναι μια ένδειξη παραίτησης, για άλλους είναι άκρως ανακουφιστική.

Όπως είπαμε, λοιπόν, το “hygge” είναι μια στάση ζωής. Θα μπορούσαμε να εκμεταλλευτούμε τον εγκλεισμό μας, προκειμένου να επεκτείνουμε αυτήν την αισθητική της απλότητας και της αυτάρκειας και σε άλλες πτυχές της ζωής μας. Ήδη το γεγονός, πως ο περισσότερος κόσμος μέσα στην καραντίνα στρέφεται στη μαγειρική, την κηπουρική, την κεραμική και σε άλλες τέτοιες δημιουργικές δραστηριότητες, δείχνει μία τάση επανασύνδεσης με τον άνθρωπο-δημιουργό, που αντλεί χαρά από τις απλές δραστηριότητες και οι απλές, άνετες ενδυματολογικές επιλογές του αντικατοπτρίζουν αυτήν την αίσθηση. Με λίγα λόγια, ο εγκλεισμός μπορεί να μας μεταμορφώσει και να μας κάνει να θυμηθούμε τι πραγματικά έχει σημασία και πως πρέπει να αντλούμε χαρά και ευχαρίστηση κι από τα πιο απλά πράγματα στη ζωή.


TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαριλίνα Γερασίμου
Μαριλίνα Γερασίμου
Γεννημένη το 2001 στην Αθήνα, είναι φοιτήτρια της Νομικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μεγαλύτερο πάθος της είναι οι αντιλογίες και ένα πράγμα που δε θα μπορούσε να λείπει από τη ζωή της είναι τα ταξίδια. Μετράει συμμετοχές σε μοντέλα προσομοιώσεων και διεθνή συνέδρια, ενώ στο κέντρο των ενδιαφερόντων της βρίσκονται η μουσική, η τέχνη και τα πολιτικά και κοινωνικά θέματα.