17.5 C
Athens
Δευτέρα, 17 Μαΐου, 2021
Αρχική Πολιτική Γνώμη Τρίζουν καρέκλες…

Τρίζουν καρέκλες…


Της Ανθής Ντόλα, 

Όσο περνούν οι μέρες, έρχονται στην επιφάνεια νέες καταγγελίες οι οποίες καταδεικνύουν σκηνοθέτες, θιασάρχες, και γνωστούς ηθοποιούς. Αδιαμφισβήτητα ο χώρος του θεάτρου έχει περάσει στη φάση της κάθαρσης με αργούς αλλά σταθερούς ρυθμούς. Η κοινωνία συγκλονισμένη παρακολουθεί τα γεγονότα τα οποία αγνοούσαν για πολλά χρόνια ακόμα και γνωστοί καλλιτέχνες, μέσα σε λίγα λεπτά. Μέσα σε αυτό το κλίμα αναζητούνται ευθύνες. Ποιος ήξερε; Γιατί δεν μιλούσε; Πως πορεύεται ο θεατρικός κόσμος έπειτα από αυτές τις ισχυρές δονήσεις στο εσωτερικό του; Μα κυρίως, που ήταν το υπουργείο πολιτισμού;

Κάποια από τα γεγονότα και τις πληροφορίες ήταν γνωστά μέσα στον θεατρικό κόσμο, καθώς πολλοί ηθοποιοί και θιασάρχες δήλωσαν ότι όλοι είχαν μία εικόνα του τι συμβαίνει στο ελληνικό θέατρο. Πως λοιπόν καμιά πληροφορία δεν έφτασε στα αφτιά κάποιου υπουργού ή ακόμα χειρότερα της τωρινής υπουργού; Είναι αδύνατο να μην είχε γνώση της κατάστασης το Υπουργείο.

Μέσα στις αρμοδιότητές του συγκεκριμένου υπουργείου, είναι να δημιουργήσει ή να διατηρήσει ένα ασφαλές περιβάλλον, τόσο για τους νέους καλλιτέχνες που θέλουν να προσφέρουν μέσω της τέχνης τους όσο και για τους παλιούς που βρίσκονται ήδη στο χώρο και παράγουν έργο προάγοντας μέσω της τέχνης τους τον ελληνικό πολιτισμό. Με τις εξελίξεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας φαίνεται το υπουργείο να έχει αποτύχει. Η παραίτηση του διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρη Λιγνάδη, που φέρεται να σχετίζεται με εμπλοκή του σε υπόθεση σεξουαλικής παρενόχλησης, φέρνει στο στόχαστρο την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη

Πηγή εικόνας: news247.gr

Η Λ. Μενδώνη τοποθέτησε τον Δημήτρη Λιγνάδη στο Εθνικό Θέατρο, με απευθείας διορισμό καταργώντας τον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ για διαγωνισμούς σχετικά με την πλήρωση των θέσεων των Καλλιτεχνικών Διευθυντών «για λόγους δημοσίου συμφέροντος», ενώ σχεδόν ένα χρόνο πριν, μιλούσε διθυραμβικά για τον επαγγελματισμό αλλά και το ήθος του Δ. Λιγνάδη. Όταν είδαν το φως της δημοσιότητας οι καταγγελίες εναντίον του Δ. Λιγνάδη τα πράγματα άλλαξαν. Η υπουργός, σύμφωνα με τα λεγόμενά της, υποστηρίζει ότι γνώρισε τον πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού 3 μόλις ημέρες πριν την πρόσληψη του. Και σε αυτό το σημείο το τοπίο θολώνει.

Σε δημοσιεύματα που ήρθαν στο φως παρατίθεται η πληροφορία ότι ο Κώστας Γεωργουσόπουλος, κριτικός θεάτρου,  πρόεδρος της  Επιτροπής Θεάτρου του υπουργείου Πολιτισμού επί εικοσαετίας και πρώην πρόεδρος του ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου, δήλωσε ότι από το 2012-2013 δεν είχε ανανεώσει, επί προεδρίας του, την σύμβαση του ηθοποιού και σκηνοθέτη ως καθηγητή στο Εθνικό, γιατί η συμπεριφορά του δεν ήταν η αρμόζουσα απέναντι στους σπουδαστές. Σημαντική σημείωση, αυτό συνέβη όταν η Λ. Μενδώνη ήταν ΓΓ του Υπουργείου Πολιτισμού, επομένως είναι σχετικά αδύνατο να μην είχε πληροφορηθεί για το συμβάν ακόμα και αν δεν είχε συστηθεί με τον Δ. Λιγνάδη.

Όπως είναι φυσικό, όλα τα παραπάνω έχουν προκαλέσει αντιδράσεις στον πολιτικό και καλλιτεχνικό κόσμο. Η αντιπολίτευση ζητά εξηγήσεις από την κυβέρνηση ή την λήψη ευθυνών από τον πρωθυπουργό, ενώ σύσσωμος ο καλλιτεχνικός χώρος επιτίθεται στη κυρία Μενδώνη δημιουργώντας το κίνημα  #nomoremendoni και ζητώντας με αυτό τον τρόπο την άμεση παραίτηση της υπουργού. Γνωστοί καλλιτέχνες παίρνουν θέση απέναντι στα γεγονότα και κατακεραυνώνουν την Λ. Μενδώνη. Μερικοί από αυτούς είναι, ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης ο οποίος κατηγόρησε την υπουργό ότι ψεύδεται φριχτά και ο Πέτρος Λαγούτης ο οποίος σε ανάρτησή του αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «η κ. Μενδώνη αντί να δείξει το ίδιο θάρρος που δείξανε και τα θύματα επέλεξε τον πολιτικό χαμαιλεοντισμό με σκοπό την όσο το δυνατό λιγότερη έκθεση του κ. Λιγνάδη και των ανθρώπων που τον επέλεξαν.»

Σε δηλώσεις του ο Αλ. Τσίπρας δεν άφησε ασχολίαστη τη στάση του πρωθυπουργού, τονίζοντας ότι «ο κος Μητσοτάκης οφείλει και να πάρει θέση αλλά και να δώσει εξηγήσεις. Για ποιο λόγο η κα Μενδώνη, ενώ γνώριζε, επί δυο εβδομάδες παρείχε πλήρη κάλυψη στον πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού; Αν ο λόγος δεν είναι οι εντολές του, τότε οφείλει να ζητήσει αμέσως την παραίτηση της Υπουργού του. Αν όμως ο λόγος είναι ότι ο ίδιος έσπευσε να δώσει λίγο από την κάλυψη της δικής του εξουσίας σε κάποιον που καταγγέλλεται για τόσο απεχθή εγκλήματα, να ξέρει ότι διέπραξε ασυγχώρητο ατόπημα». Τις δηλώσεις του έρχεται να συμπληρώσει η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία η οποία αναφερόμενη στην υπουργό Πολιτισμού σχολίασε «Γιατί δεν έχει ακόμα παραιτηθεί; Και αν δεν το κάνει η ίδια, γιατί δεν ζητά κάποιος άλλος από την κυβέρνηση την παραίτηση της; Το βέβαιο είναι πάντως,  πως εδώ υπάρχει μεγάλο πολιτικό ζήτημα».

Πηγή εικόνας efsyn.gr

Και ενώ η κατάσταση είχε εκτροχιαστεί, στις 19 Φεβρουαρίου η Λ. Μενδώνη αποφάσισε τοποθετηθεί και να παραχωρήσει μια συνέντευξη τύπου η οποία αποδείχτηκε ότι δυσχέρανε τη θέση της. Στη συνέντευξη έκανε κατά μέτωπο επίθεση στον Δ. Λιγνάδη τον οποίο χαρακτήρισε «επικίνδυνο άνθρωπο», ενώ για ακόμη μία φορά προσπάθησε να διαχωρίσει τη θέση της και να υπενθυμίσει ότι η ίδια δεν γνώριζε τονίζοντας πως «ο κύριος Λιγνάδης μας εξαπάτησε. Με βαθιά υποκριτική τέχνη προσπαθούσε να μας πείσει ότι δεν έχει καμία σχέση με όλα αυτά.». Ανέφερε πως δεν είναι προσωπικός φίλος, ούτε της ίδιας, ούτε του Πρωθυπουργού και ότι τον γνώριζαν μόνο μέσω της υποκριτικής του ιδιότητας, θεωρώντας πώς αυτό το επιχείρημα αρκεί για να δικαιολογήσει τον εαυτό της αλλά σφάλει. Η συνέντευξη δεν είχε το επιθυμητό αποτέλεσμα και αποτέλεσε άλλη μία αφορμή να δεχτεί νέες επιθέσεις. Η συνέντευξη αυτή αντί να έχει έναν απολογητικό χαρακτήρα, αποτέλεσε μία επανάληψη των επιχειρημάτων και των δικαιολογιών που η υπουργός επικαλείται εδώ και καιρό. Σε πολλές στιγμές η υπουργός απέφευγε δεξιοτεχνικά να απαντήσει παραποιώντας τις ερωτήσεις.

Η Λ. Μενδώνη καθυστέρησε να πάρει θέση στο ζήτημα, με αποτέλεσμα να φτάσει ο κόμπος στο χτένι. Παραχώρησε τη συνέντευξη αναγκαστικά. Μία συνέντευξη που έπρεπε να γίνει νωρίτερα, ώστε να διαχωρίσει τη θέση της. Το ζήτημα είναι, γιατί καθυστέρησε; Γιατί δεν έσπευσε να το κάνει; Τι την κρατούσε; Σε αυτά θα έπρεπε να απαντήσει η υπουργός και όχι να μας εξηγήσει αν είναι φίλη με τον Δ. Λιγνάδη. Φάνηκε κατώτερη των περιστάσεων και πλέον ο θεατρικός κόσμος δεν έχει καμία ανοχή. Δυστυχώς για την Λ. Μενδώνη έσφαλε και κάθε σφάλμα κοστίζει άλλοτε μία συγνώμη και άλλοτε μια παραίτηση. Ας αποφασίσει.


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Η διαστημική αμέλεια της Κίνας

Του Χρήστου Παπαδόπουλου, Όταν κατά τη δεκαετία του 1950 εκκινούσε ενεργά η προσπάθεια εξερεύνησης του διαστήματος από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και τη Σοβιετική...

Τα πρώτα βήματα του Καποδίστρια και η ανιδιοτελής προσφορά του

Του Γιώργου Σαλπιγγίδη, Ο αγώνας για την ανεξαρτησία της Ελλάδας μας παρέχει πλήθος πολεμικών άλλοτε επιτυχών και άλλοτε πάλι όχι. Πέραν όμως από τις ένδοξες...

Scripta Manent: Η άνθηση και ο μαρασμός των «κομμάτων της κρίσης»

Του Κωνσταντίνου-Ειρηναίου Σταμούλη,  Ομολογώ πως η αφορμή του συγκεκριμένου άρθρου δεν προέρχεται από την εγχώρια πολιτική σκηνή, αλλά από την Ισπανία και συγκεκριμένα από τη...

Greenwashing or Real Change?

By Nefeli Kanellou, “Oh no, don’t believe that! It’s just another attempt of greenwashing.” Does that phrase sound familiar? I bet it does. During the last years...
Ανθή Ντόλα
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Πτυχιούχος του τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με επιλογή γλώσσας την τουρκική, εργάστηκε στην Μονάδα Ερευνών Κοινής Γνώμης και Αγοράς του πανεπιστημίου της ενώ παράλληλα συμμετείχε σε πολιτικά συνέδρια και σεμινάρια. Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση στην ΔΕΘ ενώ ταυτόχρονα ολοκλήρωσε την πτυχιακή της εργασία με θέμα «Ο Ζ. Ζάεφ και τα ελληνικά ΜΜΕ». Βασικά της ενδιαφέροντα τα ταξίδια, καθώς έχει ταξιδέψει σε όλες τις βαλκανικές χώρες και στην Τουρκία, το θέατρο και η μουσική, συμμετέχοντας σε θεατρικές παραστάσεις και ραδιοφωνικές εκπομπές.