17.2 C
Athens
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΗ εμπορευματοποίηση του έρωτα

Η εμπορευματοποίηση του έρωτα


Της Ιωάννας Κουτσομιχάλη,

Η ημέρα των ερωτευμένων γιορτάζεται στις 14 Φεβρουαρίου κάθε χρόνο. Ο Άγιος Βαλεντίνος ήταν ένας άγιος που ενέκρινε γάμους στη Ρώμη σε εποχές που ήταν παράνομοι. Έτσι, προς τιμήν του η μέρα αυτή ονομάστηκε Ημέρα Αγίου Βαλεντίνου. Στη Ρωσία η μέρα του Αγίου Βαλεντίνου γιορτάζεται στις 6 και 30 Ιουλίου, ενώ στη Βραζιλία το Dia de São Valentim στις 12 Ιουνίου. Κατά τη διάρκεια αυτής της ημέρας, παραδοσιακά, τα ζευγάρια ανταλλάζουν δώρα για να δείξουν τα συναισθήματά τους ο ένας στον άλλον. Ωστόσο, η μέρα αυτή συνδέεται κυρίως με την ανθρώπινη καταναλωτική μανία, καθώς οι περισσότεροι «εορτάζοντες» ενδιαφέρονται περισσότερο για ακριβά δώρα και όχι τόσο για το πραγματικό νόημα της ημέρας.

Ο μετασχηματισμός της Ημέρας του Αγίου Βαλεντίνου ως ημέρα καταναλωτισμού δύναται να δημιουργήσει προβλήματα στις ανθρώπινες σχέσεις, μιας και η επίδειξη της αγάπης με τέτοιο τρόπο μπορεί να κάνει τις σχέσεις να φαίνονται ανειλικρινείς και υλιστικές. Η ημέρα αυτή έχει σίγουρα συμβάλει στον τρόπο που ο δυτικός πολιτισμός γιορτάζει και εκφράζει την αγάπη, συνδέοντάς την πιο στενά με τα υλικά αγαθά. Στις ΗΠΑ το μέσο ποσό που ένα άτομο ξοδεύει για την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου έχει αυξηθεί κατά εξήντα δολάρια την τελευταία δεκαετία. Το marketingscope.com αποκάλυψε σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ πως πέντε γνωστές εταιρίες χρησιμοποιούν την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου ως αφορμή για περαιτέρω προώθηση των προϊόντων τους με στόχο την αύξηση των κερδών. Εν συντομία, η μέρα αυτή είναι μια σημαντική εορτή για τον εμπορικό κόσμο, ο οποίος προσβλέπει στην αύξηση του τζίρου του εκμεταλλευόμενος την επιθυμία των ζευγαριών να προσφέρουν κάτι ο ένας στον άλλον. Και λαμβάνοντας υπόψη πόσοι άνθρωποι κοιτάζουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για αγορές και ιδέες δώρων, είναι λογικό το ότι οι μεγάλες επωνυμίες προωθούν τα αγαθά τους για την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου μέσω  Facebook, Twitter και Instagram – τα γνωστά μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ποια είναι η σχέση μεταξύ της Ημέρας του Αγίου Βαλεντίνου με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Για ποιον λόγο προτιμούν οι εταιρίες να προωθούν τα προϊόντα τους μέσω αυτών; Ο συνδετικός κρίκος, λοιπόν, είναι η ανθρώπινη ματαιοδοξία. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ικανοποιούν σε πολύ μεγάλο βαθμό την έμφυτη τάση του ανθρώπου για αυτοπροβολή. Παρόλο που η συγκεκριμένη ημέρα είναι αφιερωμένη στις σχέσεις και την ενίσχυση των υπαρχόντων δεσμών μεταξύ των ερωτευμένων, πολλές φορές η αγορά του δώρου γίνεται περισσότερο για την ικανοποίηση του αγοραστή, παρά για την ικανοποίηση του αποδέκτη. Όσον αφορά τα κοινωνικά δίκτυα, οι χρήστες τα χρησιμοποιούν για να συνδεθούν με άτομα με τα οποία έχουν υπάρχουσες σχέσεις. Κατά τη διαδικασία, βέβαια, σχηματίζουν επίσης και νέες. Φυσικά, τα δώρα της ημέρας του Αγίου Βαλεντίνου δεν είναι τα μόνα που κυριαρχούν στον κόσμο των μέσων δικτύωσης. Υπάρχουν πολλές ιδέες για τον εορτασμό της Ημέρας του Αγίου Βαλεντίνου μέσω καρτών, εκπλήξεων και άλλων εφευρετικών τρόπων για να αναζωπυρωθεί το πάθος σε μια σχέση ή να προστεθεί μια διαφορετική νότα σε μια φιλία ή σε άλλου τύπου σχέση. Ο λόγος τελικά που οι εταιρίες προτιμούν να προωθούν τα αγαθά τους μέσω διαφημίσεων στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης είναι πολύ απλός. Είναι μέρος που επισκέπτονται όλοι. Αν λάβουμε υπόψη πως 1.69 δις άνθρωποι έχουν λογαριασμό στο Facebook και περίπου 854 εκατομμύρια έχουν λογαριασμό στο Instagram, δεν φαίνεται παράλογο που οι εταιρίες προτιμούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως «μια εικονική βιτρίνα». Σε τέτοιες τεράστιες πλατφόρμες οι διαφημίσεις δεν θα περάσουν αόρατες – όλο και κάποιος θα κάνει «κλικ».

Πηγή εικόνας: bhmpics.com

Κατά τη διάρκεια των ετών, η ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου έχει καταστεί από μια θρησκευτική γιορτή, μια ημέρα τελετουργίας, σε μια ημέρα «εμπορικής» εορτής. Επομένως, η έννοια της ημέρας του Αγίου Βαλεντίνου είναι όπως την ορίσει το κάθε άτομο – όπως την ορίσετε εσείς. Μπορείτε να παραλείψετε τους εορτασμούς εντελώς και να αγοράσετε για τον εαυτό σας κάποια σοκολάτα ή λουλούδια ή να εκφράσετε την αγάπη και την εκτίμησή σας για τους ανθρώπους στη ζωή σας με υλικό ή μη τρόπο, είτε πρόκειται για τους ρομαντικούς συντρόφους σας, στενούς φίλους ή ακόμη και μέλη της οικογένειάς σας. Μερικοί άνθρωποι αγαπούν την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου και άλλοι απλά αγαπούν να την μισούν.

Αν προσπαθείτε να βρείτε τι θα κάνετε την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, απλά να γνωρίζετε ότι δεν υπάρχουν κανόνες. Μπορείτε να την γιορτάσετε ως την παγκόσμια ημέρα εορτασμού της αγάπης. Και στην τελική, η ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου «is all about love».


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Άγιος Βαλεντίνος: εμπορική γιορτή ή γιορτή των ερωτευμένων;, beasty-press.com, διαθέσιμο εδώ
  • Valentine’s Day is an over-commercialized holiday, dailyorange.com, διαθέσιμο εδώ
  • How did Valentine’s Day become so commercial—and is it a bad thing?, bigthink.com, διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ιωάννα Κουτσομιχάλη
Ιωάννα Κουτσομιχάλη
Γεννημένη το 1999 στην Νέα Φιλαδέλφεια είναι δευτεροετής στο τμήμα Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου. Μιλάει Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά καθώς και τη Νοηματική Γλώσσα. Στον ελεύθερο της χρόνο ασχολείται με την μουσική, τον κινηματογράφο και την ανάγνωση βιβλίων.