29.3 C
Athens
Δευτέρα, 21 Ιουνίου, 2021
Αρχική Οικονομία Περιβάλλον Fast Fashion: Μόδα που παράγεται γρήγορα, αλλάζει γρήγορα, χαλάει γρήγορα

Fast Fashion: Μόδα που παράγεται γρήγορα, αλλάζει γρήγορα, χαλάει γρήγορα


Της Γωγούς Θεοδωρακοπούλου,
Ζούμε στην εποχή της αφθονίας και του υπερκαταναλωτισμού. Οι ανάγκες μας είναι πολλές και ακόρεστες και έχει γίνει αυτοσκοπός η κατάκτηση ολοένα και περισσότερων αγαθών. Τα ερεθίσματα είναι άφθονα είτε από τα social media, είτε από τις διαφημιστικές καμπάνιες με τις εξαιρετικές τεχνικές μάρκετινγκ, οι οποίες έρχονται να τονώσουν τη μεγαλομανία μας. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τη βιομηχανία της μόδας. Η έννοια του fast fashion (γρήγορη μόδα) είναι όρος που προέρχεται από τον συνδυασμό των λέξεων fashion και fast food, δηλαδή του γρήγορου, φθηνού και ανθυγιεινού φαγητού. Ανάλογη σημασία έχει και το fast fashion: μόδα που παράγεται γρήγορα, αλλάζει γρήγορα και χαλάει γρήγορα. Πόσο γρήγορα, όμως, συμβάλλει στην καταστροφή του πλανήτη;

 

Είναι ευρέως γνωστό ότι η νοοτροπία των fast fashion εταιρειών βασίζεται κυρίως στη μαζική παραγωγή ρούχων, αντιγράφοντας σχέδια και πατρόν μεγάλων σχεδιαστών και οίκων μόδας, χρησιμοποιώντας χαμηλής ποιότητας πρώτες ύλες και υφάσματα, με στόχο την πώληση των προϊόντων τους σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές. Οι προσιτές τιμές και τα λαμπερά χρώματα, σε συνδυασμό με μοναδικά σχέδια, συμβάλλουν στην αναβάθμιση του στυλ μας, αλλά και στην εξύψωση της αυτοπεποίθησής μας. Ίσως το fast fashion να καθιστά τη μόδα και το στυλ προσιτά στους καταναλωτές, αλλά είναι το κόστος των ρούχων το θέμα που πρέπει να μας απασχολεί ή το κόστος της βιομηχανίας που έχει αυτή στο περιβάλλον;

Πηγή εικόνας: polyfwno.gr

Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι υπάρχουν τέσσερις εποχές (φθινόπωρο, χειμώνας, άνοιξη και καλοκαίρι), όμως η γρήγορη μόδα έχει δημιουργήσει 52 mini-εποχές, αφού σε εβδομαδιαία βάση οι εταιρίες λανσάρουν νέες σειρές ρούχων, ωθώντας το καταναλωτικό κοινό να ακολουθεί συνεχώς τις νέες αυτές τάσεις της μόδας, μιας και τα ρούχα των προηγούμενων εβδομάδων θεωρούνται πλέον ξεπερασμένα. Επιπλέον, οι χαμηλής ποιότητας πρώτες ύλες επιταχύνουν σημαντικά τη φθορά των ρούχων και συνεπώς αυξάνουν τη δημιουργία απορριμμάτων. Έρευνες αποδεικνύουν ότι πλέον κατά μέσο όρο ένας Ευρωπαίος πολίτης αγοράζει κατά 60% περισσότερα ρούχα από το 2000, έχοντας ως αποτέλεσμα την παραγωγή από τότε να έχει σχεδόν υπερδιπλασιαστεί για να καλυφθεί αυτή η τεράστια ζήτηση.

Εκτός από την πληθώρα απορριμμάτων που δημιουργείται, εκ των οποίων το 85% των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων καταλήγει σε χωματερές, είναι αναγκαίο να επισημανθεί το γεγονός ότι η βιομηχανία της μόδας συμβάλλει σημαντικά στην εξάντληση αποθεμάτων των μη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι πλέον αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο καταναλωτή νερού παγκοσμίως, αφού, για παράδειγμα, η παραγωγή ενός μόνο t-shirt απαιτεί 700 γαλόνια νερό! Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο αυτό. Καθώς αυξάνεται η παραγωγή ρούχων, οι βιομηχανίες της μόδας όχι μόνο «στεγνώνουν» τις διαθέσιμες πηγές νερού αλλά παράλληλα τις μολύνουν κιόλας. Η μεγαλύτερη μόλυνση έχει παρατηρηθεί στα γλυκά νερά, μιας και η βαφή και το φινίρισμα αποτελούν το 36% της μόλυνσης αυτής, η προετοιμασία των νημάτων ανέρχεται στο 28%, ενώ η παραγωγή ινών αγγίζει το 15%, καθιστώντας τη βιομηχανία αυτή όχι μόνο τη δεύτερη μεγαλύτερη καταναλώτρια νερού παγκοσμίως, αλλά και τη δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία ρύπανσης των υδάτων.

Η μόλυνση του νερού, όμως, δεν επιτυγχάνεται μόνο κατά τη διάρκεια της παραγωγής. Ακόμα και στις οικιακές συσκευές πλυντηρίων απελευθερώνονται στους ωκεανούς πάνω από 500.000 τόνοι μικροϊνών ετησίως, που ισοδυναμούν με 50 πλαστικά μπουκάλια. Επίσης, οι εταιρείες fast fashion είναι υπεύθυνες για την όξυνση του φαινόμενου του θερμοκηπίου κι αυτό, επειδή πάνω από το 10% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα οφείλεται αποκλειστικά σε αυτές. Αν συνεχίσουμε με αυτούς τους ρυθμούς, εκτιμάται πως μέχρι το 2030 οι εκπομπές αυτές θα ανέλθουν στο 60%. Κατ’ ακολουθία, οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται περιέχουν ίνες από πολυεστέρα, του οποίου η παραγωγή απελευθερώνει 2 με 3 φορές περισσότερες εκπομπές άνθρακα από το βαμβάκι. Επισημαίνουμε ότι ο πολυεστέρας δεν διαλύεται στον ωκεανό, άρα τα μικροπλαστικά που περιέχονται αποτελούν το 31% της ρύπανσης των ωκεανών.

Πηγή εικόνας: unsplash.com

Εν κατακλείδι, η γρήγορη μόδα αποτελεί μία εύκολη λύση για την αναβάθμιση του στυλ μας, αλλά και την εξύψωση της αυτοπεποίθησής μας, αφού άλλωστε τα ψώνια αποτελούν πλέον ένα είδος διασκέδασης. Οι προσιτές σε όλους τιμές, τα ζωντανά χρώματα και τα ευφάνταστα σχέδια είναι εξαιρετικά ελκυστικά και εύκολα μας αποπροσανατολίζουν από την πραγματικότητα που συμβαίνει πίσω από την παραγωγή τους. Το fast fashion παράγει γρήγορα ρούχα και λανσάρει συνεχώς νέες τάσεις, αλλά παράλληλα μολύνει με ταχύτερους ρυθμούς τον πλανήτη στον οποίο ζούμε, καταναλώνοντας ένα τεράστιο μερίδιο διαθέσιμων αποθεμάτων μη ανανεώσιμων πηγών και συμβάλλοντας στην επιδείνωση των ήδη υπαρχόντων περιβαλλοντικών προβλημάτων που ταλανίζουν τον πλανήτη. Η γρήγορη μόδα δεν αποτελεί μια βιώσιμη επιλογή και οι συνέπειες που θα επιφέρει έχουν ήδη αρχίσει να κάνουν αισθητή την παρουσία τους.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • The Issues With Fast Fashion – Διαθέσιμο εδώ
  • Fast fashion: Τα σκοτεινά μυστικά της «γρήγορης μόδας» – Διαθέσιμο εδώ
  • How Fast Fashion Is Destroying the Planet – Διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Οικονομική ανάπτυξη και υπόδειγμα Solow

Της Μανταλένας Κατωπόδη, Τεχνολογία, μία λέξη που συναντάμε καθημερινά όλο ένα και περισσότερο. Μικροί και μεγάλοι μαθαίνουν να ζουν με αυτή. Ειδικότερα σήμερα, στην εποχή...

Το Μαυσωλείο του Αυγούστου: In memoriam gentis Iuliae

Του Θανάση Κουκόπουλου, «Σε ηλικία δεκαεννέα ετών οργάνωσα με δική μου εντολή και με δικές μου προσπάθειες το στράτευμα, με το οποίο ελευθέρωσα το πάτριο...

«Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου: Εν αναμονή μιας ακόμη παράστασης

Της Αριάδνης Παναγιώτας Φατσή,  Όλοι έχετε σίγουρα ακούσει τον μύθο του Προμηθέα στα μαθητικά σας χρόνια -κάποιοι από εσάς ίσως τον μάθατε και πολύ καλά,...

Η Επιχείρηση Μπαρμπαρόσα: Η αρχή του τέλους του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου

Του Γιώργου Σαλπιγγίδη, Η οργάνωση και μελέτη ενός πολεμικού σχεδίου, όσο άρτια και να είναι, δεν εγγυάται την επιτυχή πορεία των εξελίξεων, καθώς πάντα ελλοχεύουν...
Γωγώ Θεοδωρακοπούλου
Γεννηθείσα στην πόλη της Κορίνθου το 2000, σπουδάζει στο τμήμα Οικονομικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο Πατρών, διανύοντας το τρίτο έτος φοίτησης ενώ ενδιαφέρεται να ασχοληθεί κυρίως με τα οικονομικά της ενέργειας. Παράλληλα, είναι λάτρης της μάθησης, γνωρίζει την αγγλική γλώσσα και μαθαίνει μόνη της ισπανικά. Στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με τον αθλητισμό, ενώ το πάθος της είναι το βόλλεϋ.