2.2 C
Athens
Τρίτη, 25 Ιανουαρίου, 2022
ΑρχικήΟικονομίαΡήξη στις σχέσεις Ελλάδας και Nike;

Ρήξη στις σχέσεις Ελλάδας και Nike;


Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου,

Για να λυθεί άμεσα το μυστήριο και να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις στην υπόθεση, η Nike ήταν, είναι και θα παραμείνει στο προσκήνιο σε ό,τι έχει να κάνει με την αθλητική ένδυση και υπόδηση, όπως έχει κάνει άκρως επιτυχημένα όλα αυτά τα χρόνια. Τις τελευταίες μέρες, ουκ ολίγοι «δραματικοί» τίτλοι σχετικοί με την αποχώρηση της εταιρίας από την ελληνική αγορά είδαν το φως της δημοσιότητας, χωρίς σε καμία περίπτωση να αντιπροσωπεύουν την κατάσταση που επικρατεί.

Γυρίζοντας τον χρόνο πίσω, προκειμένου να παρουσιαστούν όλα τα δεδομένα, αξίζει να διαχωριστούν οι τρόποι συνεργασίας της χώρας μας και του κολοσσού αθλητικών ειδών. Πρώτον, η πώληση χονδρικής σε μορφή άμεσης συνεργασίας με τα κεντρικά, για την Ευρώπη, της εταιρίας που βρίσκονται στην Ολλανδία και κατά δεύτερον η διαχείριση του σήματος της εταιρίας στη χώρα μας, ή με λίγο πιο απλές έννοιες, η λειτουργία καταστημάτων υπό καθεστώς franchise.

Πηγή: pixabay.com

Η αλήθεια είναι πως η πρώτη σύγχυση προκλίθηκε λόγω του σκανδάλου της Folli Follie που είχε και την αποκλειστική διαχείριση του ονόματος της Nike στην Ελλάδα. Βέβαια, η διακοπή της συνεργασίας των δύο πλευρών είναι γεγονός από το 2018 και όχι λόγω των πρόσφατων εξελίξεων. Μετά τον όμιλο Κουτσολιούτσου, τη διαχείριση του εν λόγω τομέα έχει ο Ιταλός επενδυτής που ακούει στο όνομα Antonio Percassi.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί πως δεν πρόκειται για ενέργειες με άμεσες συνέπειες μιας και η επιστολή που έχουν στα χέρια τους οι επιχειρηματίες της χώρας μας προειδοποιεί για την διακοπεί των εμπορικών σχέσεων στις 20 Μαϊου 2022. Κάπως έτσι, η Nike θέλει να οδηγηθεί αλλά και να οδηγήσει τους μέχρι πρότεινος συνεργάτες της σε μια ομαλότερη μετάβαση στα νέα δεδομένα.

Εκπρόσωποι της εταιρίας αναφέρουν πως στόχος, εκτός των άλλων, είναι η ενίσχυση του άμεσου δικτύου πωλήσεων, δηλαδή των συναλλαγών μέσω της επίσημης ιστοσελίδας της εταιρίας, που φυσικά εξυπηρετεί και της ανάγκες εντός ελληνικών συνόρων. Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός πως σύμφωνα με την κρίση και την αξιολόγηση της ίδιας της εταιρίας, οι μεγαλύτερες ελληνικές εταιρίες πώλησης αθλητικών ειδών θα συνεχίσουν την έως τώρα συνεργασία τους με την Nike, αριθμός μικρός συγκριτικά με τις 90 περίπου εταιρίες που έλαβαν το μήνυμα της διακοπής συνεργασίας και αριθμούν περί τα 300 καταστήματα στην ελληνική επικράτεια.

Πηγή: pixabay.com

Αναλυτικότερα, κλείνοντας με την πλευρά της εταιρίας, έχοντας δαπανήσει σημαντικό κεφάλαιο για το ψηφιακό της δίκτυο, πρόκεται σίγουρα για έναν τρόπο, περίεργο αναμφίβολα, ενίσχυσης και στήριξης του διτκύου αυτού. Όσο για τον μικρό, πλεόν, αριθμό «στρατηγικών», όπως τους χαρακτηρίζει η ίδια η εταιρία, συνεργατών που μοιράζονται το «κοινό όραμα για την δημιουργία μοντέρνας αγοραστικής εμπειρίας», σίγουρα δεν έχει απόλυτα άδικο. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, χωρίς δεύτερη σκέψη, υπάρχουν σημαντικές διαφορές ανάμεσα σε συνοικιακά και σύγχρονα καταστήματα αθλητικών ειδών, από την εμφάνιση και την καταναλωτική εμπειρία ως τον εκσυχρονισμό και τις ψηφιακές δυνατότητες. Συνεπώς, ακόμα και αν στο άκουσμα η δικαιολογία μοιάζει να προκαλεί διακρίσεις είναι εν μέρει βάσιμη.

Περνώντας στην πλευρά των άτυχων επιχειρηματιών που καλούνται να διαχειριστούν μία νέα κατάσταση, έχουν ακουστεί διάφορα σενάρια για δικαστικές κινήσεις ενάντια στην εταιρία. Γίνεται λόγος για διεκδίκηση αποζημειώσεων και δημιουργία μονοπωλιακού καθεστώτος από ένα κλειστό κύκλωμα λίγων μεγάλων ελληνικών εταιριών και φυσικά την ίδια την Nike. Αναλογιζόμενοι την δημοτικότητα και τις προτιμήσεις των καταναλωτών που είναι το μεγαλύτερο και ποιοτικότερο δείγμα, ενδέχεται να προκλιθεί ζήτημα βιωσιμότητας για τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις.

Θέση ανάμεσα στις δύο πλευρές δεν μπορούμε να πάρουμε, αφού σίγουρα δεν γνωρίζουμε όλα τα δεδομένα. Ευχή μας σίγουρα είναι να λυθεί όσο το δυνατόν πιο αναίμακτα το ζήτημα αυτό, καθώς ένας πιθανός «πόλεμος» θα έχει αρνητικές επιπτώσεις για αμφότερες τις πλευρές. Τέλος, υπενθυμίζουμε πως η Nike δεν πάει πουθενά και προφανώς δεν έχει ουδέποτε τεθεί θέμα εξ ολοκλήρου αποχώρησης από την Ελλάδα.


Αναφορές

  • “Φεύγει η Nike, που… μένει στην Ελλάδα”, Εφημερίδα των Συντακτών. Διαθέσιμο εδώ.
  • “Nike: Τι πραγματικά συμβαίνει με τον πολυεθνικό κολοσσό που… ΔΕΝ φεύγει από την Ελλάδα”, New Money. Διαθέσιμο εδώ.
  • “Η Nike αποχωρεί από την ελληνική αγορά”, In. Διαθέσιμο εδώ.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Παναγιώτης Παναγιωτακόπουλος
Είναι τελειόφοιτος του τμήματος Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιά. Τον ενδιαφέρει η καινοτομία στον κλάδο των οικονομικών και έχει συμμετάσχει σε αρκετά συνέδρια και προσομοιώσεις. Λατρεύει τα ταξίδια, γι' αυτό και δεν σταματά να παρακολουθεί διάφορα προγράμματα Erasmus+ ανά την Ευρώπη και τον κόσμο. Από τα μέσα Ιουνίου 2020 φέρει την ιδιότητα του Αρχισυντάκτη Οικονομικών του OffLine Post.