12.8 C
Athens
Τρίτη, 7 Δεκεμβρίου, 2021
ΑρχικήΟικονομίαΠώς θα επηρεάσει η πανδημία την καταναλωτική συμπεριφορά;

Πώς θα επηρεάσει η πανδημία την καταναλωτική συμπεριφορά;


Του Γιώργου Μοσχόπουλου,

Η πανδημία που εκτυλίσσεται είναι προς το παρόν άγνωστο τι θα αφήσει στο πέρασμά της. Το μεγάλο χρέος που θα κληρονομήσουν οι μελλοντικές γενιές και η τεράστια επιβάρυνση του στις αγορές είναι τα μόνα βέβαια αποτυπώματα του ιού στη μελλοντική οικονομία. Για την προφύλαξη από τον ιό έχουν υιοθετηθεί βαριά μέτρα που προβλέπεται να επηρεάσουν πολύ το άτομο και ήδη βλέπουμε αλλαγές στη συμπεριφορά του, σε διάφορες πτυχές στη ζωή του. Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και για την καταναλωτική συμπεριφορά του μέσου πολίτη.

Πηγή: agilitypr.com

Πιο συγκεκριμένα, φαίνεται να υπάρχει μια τεράστια αύξηση στη κατανάλωση τροφίμων κατά την διάρκεια της πανδημίας. Στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, το ρύζι ανέβηκε κατά 432%, το αλεύρι κατά 423%, ενώ άλλα λαχανικά κατά 433%. Με τις προβλέψεις να λένε ότι η κανονικότητα θα έρθει αργά οι συγκεκριμένες αγορές θα ανθίζουν καθώς οι προειδοποιήσεις για επερχόμενες πανδημίες είναι έντονες. Επιπλέον, το online shopping που έδειχνε ήδη μια ανοδική τάση, θα αυξηθεί με ακόμα μεγαλύτερο ρυθμό. Οι εταιρείες με είδη ή μάρκες πολυτελείας θα δημιουργήσουν ακόμα καλύτερο δίκτυο online διανομής των προϊόντων τους, καθώς όλο και μεγαλύτερο ποσοστό των παραγγελιών τους θα είναι  διαδικτυακά.

Πηγή: feedough.com

Επιπλέον, όσον αφορά τα κριτήρια επιλογής προϊόντων στο μέλλον, προβλέπεται να υπάρξει η ανάδειξη ενός περισσότερο κοινωνικά ευαισθητοποιημένου καταναλωτή κυρίως στις δυτικές χώρες. Πιο συγκεκριμένα, για τον καταναλωτή η προέλευση του προϊόντος θα αποτελεί σημαντικό κριτήριο, όπως επίσης και το αν η εταιρεία είναι κοινωνικά και περιβαντολλογικά ευαισθητοποιημένη. Επίσης, υπάρχει μια τάση που όλο και αυξάνει, σύμφωνα με την οποία οι καταναλωτές θα μειώσουν το Food Waste και θα στηρίξουν μαγαζιά τοπικά, ενώ θα επιθυμούν να ψωνίζουν λιγότερες φορές αγοράζοντας μεγαλύτερες ποσότητες. Επίσης, η αγορά του σινεμά θα αρχίσει να σβήνει, καθώς όλο και περισσότερες παραγωγές θα παίζονται στο Netflix ή στο Disney+, όπως συνέβη και με την αγορά ταξί, η οποία αντικαταστάθηκε εν πολλοίς από την Uber λόγω του ότι είναι πιο φιλική στο χρήστη από το να καλέσει κανείς ένα ταξί.

Πηγή: invidgroup.com

Θα επιστρέψουν άραγε, λοιπόν, οι παλιές καταναλωτικές συνήθειες; Οι περισσότερες μελέτες καταλήγουν στο ότι θα επιστρέψουν η πλειοψηφία των συνηθειών που είχαν οι καταναλωτές μέχρι πριν την πανδημία με την διαφορά του ότι θα έχουν εμπλουτιστεί με κάποιες καινούριες που θα ‘ναι πιθανόν το στίγμα του εγκλεισμού και την παρούσας πραγματικότητας, στον τρόπο με τον οποίο καταναλώνουμε. Παράλληλα, υπάρχουν άλλες που υποστηρίζουν ότι προηγούμενες καταναλωτικές συνήθειες, αφού έχουν παρέλθει επιστρέφουν με τη μορφή χόμπυ (ψάρεμα, κυνήγι, κηπουρική, μαγειρική κλπ) και θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν κάποιες και ποιες από τις πρώην συμπεριφορές θα επιστρέψουν με τη μορφή αυτή. Θα ‘ναι ποτέ τα πράγματα άραγε όπως ακριβώς ήταν πριν τον Covid-19;


Ενδεικτικές Πηγές

  • The impact of COVID19 on consumer behaviours & market conditions (2020, August 31), OMD. Διαθέσιμο εδώ.
  • COVID-19: How consumer behavior will be changed (2020, April 28), Accenture. Διαθέσιμο εδώ.
  • Impact of Covid-19 on consumer behavior: Will the old habits return or die? (2020, September 1), PubMed Central (PMC). Διαθέσιμο εδώ.
  • COVID-19 Drives Consumer Behaviour and Agro-Food Markets towards Healthier and More Sustainable Patterns. Sustainability12(20), 8366, Borsellino, V., Kaliji, S. A., & Schimmenti, E. (2020). Διαθέσιμο εδώ.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώργος Μοσχόπουλος
Είναι φοιτητής στο τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών, στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Λατρεύει τις κοινωνικές επιστήμες και ό,τι θέτει στο επίκεντρο τον άνθρωπο. Έχει ζήσει και μεγαλώσει στη Αθήνα και έχει ιδιαίτερη αδυναμία στη μουσική και στον υπέροχο κόσμο του σινεμά, τον οποίο προσπαθεί να εμπλουτίσει γράφοντας τα δικά του σενάρια.