17.3 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΛευκή Βίβλος #28: Η πανδημία ως ευκαιρία για τον ψηφιακό μετασχηματισμό

Λευκή Βίβλος #28: Η πανδημία ως ευκαιρία για τον ψηφιακό μετασχηματισμό


Του Κωνσταντίνου-Ειρηναίου Σταμούλη,

Σχεδόν όλοι μας έχουμε κουραστεί να διαβάζουμε άρθρα, ειδήσεις και αναλύσεις σχετικά με την πανδημία του κορωνοϊού και τις επιπτώσεις της στις πτυχές της κοινωνικοοικονομικής ζωής. Αυτό, λοιπόν, είναι ένα άρθρο για κάτι -επιτέλους- θετικό!

Αναφέρομαι στον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και των υπηρεσιών του, ένα φιλόδοξο σχέδιο, που αποτελεί πάγιο κοινωνικό αίτημα. Η αλήθεια είναι ότι οι τελευταίες κυβερνήσεις είχαν την πρόθεση να προχωρήσουν σε αλλαγές και κάθετες τομές στο συγκεκριμένο σχέδιο. Σήμερα, όμως, η πανδημία επιτάχυνε αυτές τις προθέσεις και μπορούμε πλέον με ασφάλεια να υποστηρίξουμε, ότι η σημερινή κυβέρνηση προχωρά αποφασιστικά τις διαδικασίες.

Η πανδημία του κορωνοϊού αποτέλεσε την αφορμή, προκειμένου να στραφούμε στις ψηφιακές λύσεις. Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, η πλειοψηφία των βασικών θεσμών και λειτουργιών, που αποτελούν τους πυλώνες στήριξης της κοινωνίας μας (εργασία, εκπαίδευση, επιχειρηματικότητα, δημόσιες υπηρεσίες, αγορά), κλήθηκαν να υιοθετήσουν τεχνολογικές μεθόδους και πρακτικές που υπό άλλες συνθήκες η υλοποίησή τους θα απλωνόταν σε έναν μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα.

Ενδεικτικά, στην εργασία εφαρμόστηκε διευρυμένα η τηλεργασία, μέσω της οποίας επιταχύνθηκε η αλληλεπίδραση και η αποτελεσματικότητα και διευκολύνθηκε η παραγωγικότητα. Οι επιχειρήσεις υιοθέτησαν νέες καινοτόμες λύσεις, που φαίνεται να εκσυγχρόνισαν τις παραγωγικές δραστηριότητές τους και να εξέλιξαν τις διαδικασίες αλληλεπίδρασης μεταξύ των εργαζόμενών τους. Φυσικά, παρατηρήθηκαν φαινόμενα αυθαιρεσίας ή παραβίασης του ωραρίου των εργαζομένων, ωστόσο με τη λειτουργία των αρμόδιων οργάνων και με την απαραίτητη πολιτική βούληση, πρόκειται για κάτι που μπορεί να ελεγχθεί και να περιοριστεί, αν όχι να εξαλειφθεί.

Στην εκπαίδευση, εφαρμόστηκε το σύστημα της τηλεκπαίδευσης, που και εδώ παρατηρούμε ότι προστίθεται μία νέα, σημαντική, δυνατότητα στη μετάδοση της γνώσης, παρά τα οργανωτικά κωλύματα και τις πτυχές για τις οποίες το Υπουργείο Παιδείας δεν μερίμνησε επαρκώς ή δεν προέβλεψε. Δεδομένου ότι οι αρμόδιοι θα φροντίσουν για τη βελτίωση του συστήματος της τηλεκπαίδευσης, μπορούμε να μιλάμε για μία εξαιρετική εφεδρεία στο μέλλον, που μπορεί να συμβάλει τόσο στην ύπαρξη ενός εναλλακτικού τρόπου εκπαίδευσης ατόμων που για προσωπικούς λόγους δεν μπορούν να έχουν φυσική παρουσία στο εκάστοτε εκπαιδευτικό πρόγραμμα, όσο και στη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού portfolio, ακόμα και στις χαμηλότερες βαθμίδες.

Αναφορικά με την αγορά και το εμπόριο, εφαρμόστηκε το σύστημα του click-away. Σίγουρα όχι κάτω από τις ιδανικές συνθήκες μιας και βρήκε πολλές επιχειρήσεις και μαγαζιά απροετοίμαστα, ωστόσο και κάτω από αυτές τις αντιξοότητες, μοιάζει να απέδωσε καρπούς. Γιατί δηλαδή να μην μπορεί στο μέλλον, φυσικά με τον κατάλληλο σχεδιασμό, που θα μεριμνά για τυχόν δυσλειτουργίες και προβλήματα που θα προκύπτουν, να μην υιοθετηθεί ως ένας παράλληλος τρόπος εμπορίου, που θα διευκολύνει την επιτάχυνση των αγορών, και με την ενσωμάτωσή του θα συμπληρώνει το τρίπτυχο (αγορές με φυσική παρουσία-αποκλειστικά ηλεκτρονικές αγορές-αγορές click away) κερδοφορίας μικρών και μεγάλων εμπορικών καταστημάτων;

Ας μιλήσουμε τώρα για τις δημόσιες υπηρεσίες και γενικότερα για τα βήματα που το ίδιο το κράτος κάνει για τον εκσυγχρονισμό του. Τα νέα εδώ είναι θετικότατα και δεν μπορούμε παρά να επευφημήσουμε την εξαιρετική δουλεία που γίνεται στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Ο Κυριάκος Πιερρακάκης και η ομάδα του, λοιπόν, μέσα σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα, καταφέρνουν να παρουσιάσουν ένα αξιέπαινο έργο. Πιο συγκεκριμένα, παρατηρούμε την αναβάθμιση και τη διεύρυνση του Gov.gr (διαθέσιμη πρόσβαση από εδώ), το οποίο πλέον δύναται να παρέχει πολυάριθμες δυνατότητες και διευκολύνσεις στους πολίτες. Περιέχει, μάλιστα, στο σύνολό τους τις δημόσιες υπηρεσίες για κάθε τομέα της κοινωνίας, (από την αγροτική ανάπτυξη μέχρι την εργασία και την ασφάλιση και από την υγεία μέχρι την εκπαίδευση και τη δικαιοσύνη). Έτσι, ο πολίτης μπορεί άμεσα να ενημερωθεί, αλλά και να φέρει εις πέρας την αλληλεπίδρασή του με το δημόσιο, αποφεύγοντας σε σημαντικό (όχι στον μέγιστο) βαθμό την αβάστακτη ελληνική γραφειοκρατία.

Εκτός αυτού, έχει ήδη δρομολογηθεί και τεθεί σε δημόσια διαβούλευση η «Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού», ένα καινοτόμο πρόγραμμα, που θα περιλαμβάνει τα έργα και τις παρεμβάσεις στο χώρο της τεχνολογικής μετεξέλιξης. Βασική αρχή του προγράμματος αυτού είναι η δυνατότητα εφάπαξ υποβολής των στοιχείων πολιτών και επιχειρήσεων για όλες τις δημόσιες υπηρεσίες. Πρόκειται για ένα μεγάλο άλμα για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και περιλαμβάνει περισσότερα από 400 συγκεκριμένα έργα, ταξινομημένα σε βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, τα οποία υλοποιούν τη στρατηγική και το σχέδιο για τη μετάβαση στην ψηφιακή Ελλάδα. (Διαθέσιμη πρόσβαση από εδώ)

Αυτό που, όμως, προσωπικά μου έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση είναι η «Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών». Πρόκειται για μία εξαιρετική πλατφόρμα, εκπορευόμενη από το ελληνικό κράτος, μέσα στην οποία οι πολίτες μπορούν να εκπαιδευτούν και να καταρτιστούν, πάνω σε -κυριολεκτικά- κάθε πτυχή του σύγχρονου ψηφιακού κόσμου της πληροφορικής και της τεχνολογίας. Η πλατφόρμα περιλαμβάνει εργαλεία αυτοαξιολόγησης, καθώς και εργαλεία απόκτησης, αλλά και ενίσχυσης δεξιοτήτων μέσα 214 -αυτή τη στιγμή- μαθήματα, ταξινομημένα ανά επιστημονική-τεχνολογική κατηγορία σε 30 θεματικές ενότητες. Αποτελεί πρωτοβουλία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και σας προτρέπω, αν όχι να ξεκινήσετε τα δωρεάν μαθήματα, να ρίξετε μια ματιά στις δυνατότητες, που σας προσφέρει. (Διαθέσιμη πρόσβαση από εδώ)

Αντιξοότητες φυσικά και υπάρχουν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Μην ξεχνάμε ότι αναφερόμαστε για τεχνολογίες που μέχρι χθες δεν ήταν οικείες στην πλειοψηφία των πολιτών. Οφείλουμε, επίσης, να υπολογίσουμε τον παράγοντα, πως ένα σημαντικό κομμάτι της κοινωνίας δεν κατέχει προχωρημένες ψηφιακές δεξιότητες, πόσο μάλιστα τώρα που αναφερόμαστε σε δύσπεπτες δομικές και οργανωτικές αλλαγές. Μέσα, όμως, από μια παραγωγική διαδικασία εύρεσης νέων λύσεων και πρακτικών, εκμεταλλευόμενοι κιόλας την «Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών», μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στις νέες συνθήκες και να θέσουμε τις βάσεις για τη δρομολόγηση βελτιστοποιήσεων στις ήδη υπάρχουσες δομές, αλλά και να ανοίξουμε τον δρόμο για νέες καινοτομίες. Στον τομέα της Ψηφιακής Πολιτικής, λοιπόν, μπορούμε με ασφάλεια να υποστηρίξουμε ότι το μέλλον βρίσκεται μπροστά!


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κωνσταντίνος-Ειρηναίος Σταμούλης
Κωνσταντίνος-Ειρηναίος Σταμούλης
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 2000. Σπουδάζει Πολιτική Επιστήμη και Διεθνείς Σχέσεις στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Ασχολείται ενεργά με το αντικείμενο των σπουδών του, αρθρογραφώντας και συμμετέχοντας σε συνέδρια και εκδηλώσεις σχετικά με την Πολιτική, τη Διεθνή διπλωματία και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.