9.3 C
Athens
Τρίτη, 2 Μαρτίου, 2021
Αρχική Κοινωνία Αναγνωρίζοντας την αξία της Δ.Ε.Θ.

Αναγνωρίζοντας την αξία της Δ.Ε.Θ.


Της Μάρθας Λιάκου,

Η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης αποτελεί έναν από τους μακροβιότερους, ίσως, θεσμούς όχι μόνο της πόλης αλλά και της Βόρειας Ελλάδας, καθώς διοργανώνεται κάθε χρόνο στις αρχές Σεπτεμβρίου από το 1926. Εμπνευστής και ιδρυτής της Έκθεσης ήταν ο Νικόλαος Γερμανός, καθηγητής Ζωολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και έπειτα δήμαρχος της πόλης. Αξίζει να σημειωθεί ότι από το έτος ίδρυσής της, η Έκθεση είχε παραμείνει ξανά κλειστή από το 1941 έως το 1950 λόγω του Β΄ παγκοσμίου πολέμου. Την περίοδο της Κατοχής οι Γερμανοί χρησιμοποιούν τα περίπτερα σαν αποθήκες, ενώ προτού αποχωρήσουν από τη Θεσσαλονίκη ανατινάζουν τα κτίρια της Έκθεσης. Έκτοτε, από το 1951 και την επαναλειτουργία της, το μεγάλο αυτό εμπορικό γεγονός πραγματοποιείται κάθε χρόνο ανελλιπώς.  Ωστόσο, το 2020, και ύστερα από 90 περίπου χρόνια συνεχούς λειτουργίας, η 85η Δ.Ε.Θ. ακυρώνεται για πρώτη φορά μετά τον πόλεμο εξαιτίας του Covid-19 τραυματίζοντας τόσο τον εμπορικό όσο και τον κοινωνικό κορμό της πόλης. 

Γνωρίζοντας καλύτερα τη ΔΕΘ

Αν γυρίσουμε το χρόνο πίσω, θα διαπιστώσουμε ότι μερικές δεκαετίες πριν, η Δ.Ε.Θ δεν διέθετε το ίδιο ύφος με σήμερα, καθώς μέχρι τη δεκαετία του ’80, όταν η Ελλάδα δημιουργούσε νέα αναπτυξιακά μονοπάτια, ο χαρακτήρας της Έκθεσης ήταν περισσότερο επιχειρηματικός και στόχευε στην προβολή της ελληνικής οικονομίας και της εμπορικής δραστηριότητάς της. Οι επισκέπτες και οι εκθέτες συρρέουν στην Έκθεση με την πρώτη επίσημη καταμέτρηση να γίνεται το 1951 με μηχάνημα, αγγίζοντας το 1.245.578.

Το 1960 εγκαινιάζεται το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, ιδέα του Λίνου Πολίτη και του Παύλου Ζαννά, που υιοθετήθηκε αμέσως από τη Δ.Ε.Θ. Στην κριτική επιτροπή μάλιστα εντάχθηκαν οι Στρατής Μυριβήλης, Κατίνα Παξινού και Ιωάννης Βελλίδης ενώ το παρόν έδωσαν στην Έκθεση και τεράστια ονόματα του ελληνικού κινηματόγραφου όπως η Αλίκη Βουγιουκλάκη, η Τζένη Καρέζη, ο Δημήτρης Χορν και δεκάδες άλλοι καλλιτέχνες.

Φτάνοντας στο σήμερα, παρατηρούμε ότι ενισχύεται περισσότερο η καταναλωτική και ψυχαγωγική δομή της Έκθεσης και λιγότερο η επιχειρηματική, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι περιορίζονται οι προοπτικές για νέες προσπάθειες. Αντιθέτως, μπορούμε να πούμε ότι  η Δ.Ε.Θ καταλαμβάνει εξέχουσα θέση στην γνωστοποίηση νέων τεχνολογιών, καινοτόμων ιδεών και φιλόδοξων επενδυτικών εγχειρημάτων. Παρά ταύτα, η συνεχής αναβάθμισή της προάγει περισσότερο πλέον τις εμπορικές δραστηριότητες είτε μέσω της διαφήμισης των προϊόντων στα εκάστοτε περίπτερα είτε μέσω των πολλαπλών εκδηλώσεων για το κοινό.

Το σίγουρο όμως είναι ένα: η Δ.Ε.Θ διαθέτει κοινωνικό και πολυπολιτισμικό πρόσωπο μιας και αποτελούσε ανέκαθεν ένα επίσημο σημείο συγκέντρωσης εκπροσώπων διαφόρων κρατών. Το 1998 εισάγεται ο θεσμός της τιμώμενης χώρας με πρώτη την Κίνα, και σφυρηλατούνται οι σχέσεις της Ελλάδας με άλλες χώρες, δημιουργώντας προϋποθέσεις για διεθνείς συνεργασίες και προσφέροντας ευκαιρίες ανάπτυξης. Στη φετινή Έκθεση τιμώμενη χώρα θα ήταν η Γερμανία, επιθυμώντας να αποδειχθεί με αυτό τον τρόπο η συνεργασία μεταξύ των δύο κρατών.

Η ΔΕΘ ως ταυτότητα της Θεσσαλονίκης

Πέρα από την τεράστια συνεισφορά στην οικονομία του τόπου και πέρα από την εμπορική σπουδαιότητά της, η Δ.Ε.Θ αποτελεί μέρος της ταυτότητας της ίδιας της Θεσσαλονίκης. Και μπορεί η Έκθεση να γίνεται συχνά εφαλτήριο προεκλογικών ομιλιών και ανακοινώσεων, προσελκύει ωστόσο χιλιάδες πολίτες που όχι μόνο επιθυμούν να περιδιαβούν στα διεθνή περίπτερα, αλλά και να απολαύσουν τις μουσικές συναυλίες και εκδηλώσεις, να γευτούν παραδοσιακές νοστιμιές και εν τέλει να επισκεφθούν την ίδια την πόλη. Αναμφισβήτητα, η ψυχαγωγία και η διασκέδαση είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την Έκθεση και διαδραματίζουν πάντοτε βασικό ρόλο στη διεξαγωγή της. Γι’ αυτό το λόγο πλήθος καλλιτεχνών επιλέγουν να εμφανιστούν, γνωστοί αθλητές αποτελούν μέρος αθλητικών δραστηριοτήτων ενώ σημαντικά πολιτικά πρόσωπα ή φορείς φροντίζουν για την προώθηση των δράσεων κατά τη διάρκεια της Έκθεσης.

Η Δ.Ε.Θ «θυσιάζεται» φέτος στο βωμό της δημόσιας υγείας και τη διαφυλάσσει, καθώς τη δεδομένη χρονική στιγμή, αυτή είναι που ξεπερνά κάθε επιχειρηματική ή οικονομική διάσταση. Η υποστήριξη όμως είναι παρούσα, κάνοντας λίγη υπομονή μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβριο..


ΠΗΓΕΣ


Μάρθα Λιάκου

Γεννήθηκε στις Σέρρες το 1997. Είναι απόφοιτη του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με κατεύθυνση στην Αρχαιολογία. Το 2019 πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης. Έχει συμμετάσχει ενεργά σε ανασκαφές ενώ αυτή την περίοδο ασχολείται με εθελοντικό πρόγραμμα στο Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού του Δήμου Καλαμαριάς, στη Θεσσαλονίκη. Λατρεύει τα παιδιά, τη μουσική και τον εθελοντισμό.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ο παγκόσμιος χαρακτήρας των διαμαρτυριών

Της Ευφροσύνης Κουκουφιλίππου, Κάθε χρόνο γίνονται δεκάδες διαμαρτυρίες ανά τον κόσμο. Οι αιτίες και οι αφορμές ποικίλλουν, αλλά ως πιο συχνοί λόγοι παρουσιάζονται η κοινωνική...

Το ζήτημα της σύναψης γάμου μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου

Της Κωνσταντίνας Κασούμη, Ο θεσμός της οικογένειας είναι ιδιαίτερα σημαντικός για το κοινωνικό σύνολο και αποτελεί τον πυρήνα των οικονομικών και διαπροσωπικών σχέσεων. Το άρθρο...

The Montessori system through the eyes of a former Montessori school student 

By Evi Tsakali, Maria Montessori was born on August 31st 1870 in the provincial town of Chiaravalle, Italy. She graduated from the University of Rome’s...

Η κήρυξη της Επανάστασης στην Αχαΐα

Του Νίκου Μελιτσιώτη, Μετά τη σύσκεψη της Βοστίτσας, η οποία κίνησε έντονα τις υποψίες των Τούρκων, επικρατούσε έντονος αναβρασμός στην περιοχή, τόσο από την πλευρά...
Μάρθα Λιάκου
Γεννήθηκε στις Σέρρες το 1997. Είναι απόφοιτη του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με κατεύθυνση στην Αρχαιολογία. Το 2019 πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης. Έχει συμμετάσχει ενεργά σε ανασκαφές ενώ αυτή την περίοδο ασχολείται με εθελοντικό πρόγραμμα στο Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού του Δήμου Καλαμαριάς, στη Θεσσαλονίκη. Λατρεύει τα παιδιά, τη μουσική και τον εθελοντισμό.