13.8 C
Athens
Τρίτη, 30 Νοεμβρίου, 2021
ΑρχικήΝομικά ΘέματαΕθνικός Διαγωνισμός Εικονικής ΔίκηςΜ. Παζιωτοπούλου-Σ. Κούτρα: «Όταν μείναμε δύο, έπρεπε να ήμασταν διπλά πιο δυνατές»

Μ. Παζιωτοπούλου-Σ. Κούτρα: «Όταν μείναμε δύο, έπρεπε να ήμασταν διπλά πιο δυνατές»


Συνέντευξη στον Κωνσταντίνο-Ειρηναίο Σταμούλη,

Οι νικήτριες της Πολιτικής Δικαιοδοσίας του 6ου Εθνικού Διαγωνισμού Εικονικής Δίκης, Μαρία Παζιωτοπούλου και Σοφία Κούτρα, μιλούν στο OffLine Post για το επίτευγμά τους και αναφέρονται παράλληλα στη γενικότερη προετοιμασία που ακολούθησαν και τις δυσκολίες που συνάντησαν, μεταφέροντάς μας το κλίμα από τον 6ο Ε.Δ.Ε.Δ. και από τις ευρύτερες διαδικασίες των εικονικών δικών.

Λίγα λόγια για τις νικήτριες του 6ου ΕΔΕΔ:

Μαρία Παζιωτοπούλου

Η Μαρία Παζιωτοπούλου κατάγεται από την Αθήνα και διανύει το τελευταίο έτος των σπουδών της στη Νομική Σχολή Αθηνών. Ήδη από τις πρώτες παραδόσεις την «κέρδισε» η μεθοδικότητα, ο ορθολογισμός και η συνδυαστική σκέψη που απαιτεί η ενασχόληση με το Ιδιωτικό Δίκαιο. Τα στοιχεία αυτά άλλωστε την χαρακτηρίζουν και ως προσωπικότητα. Έτσι, το αρχικό της ένστικτο επιβεβαιώθηκε και πραγματοποιήθηκε μέσα από τη συμμετοχή της σε προσομοιωτικά συνέδρια και ημερίδες, με αντικείμενο θέματα Αστικού και Εμπορικού Δικαίου. Εκπροσωπώντας τη Σχολή της στον Ε.Δ.Ε.Δ. και μάλιστα κατακτώντας το βραβείο της Νικήτριας Ομάδας στην Πολιτική Δικαιοδοσία, εκπλήρωσε ένα μεγάλο της όνειρο και μια φιλοδοξία της. Πλέον, άμεσος ακαδημαϊκός της στόχος είναι η λήψη του πτυχίου της και η απόκτηση περαιτέρω εμπειρίας και πρακτικών γνώσεων. Ούσα πιο ώριμη και έχοντας μία σφαιρική και πλήρη εικόνα για ζητήματα κλασικού Ιδιωτικού Δίκαιου, ενδιαφέρεται έντονα για τις σύγχρονες τεχνολογικές προεκτάσεις τους, κάτι που θα επιθυμούσε να αποτελέσει και αντικείμενο της επαγγελματικής της πορείας και εξέλιξης, τόσο εντός Ελλάδος όσο και στο εξωτερικό.

Σοφία Κούτρα

Η Σοφία Κούτρα είναι τριτοετής φοιτήτρια στη Νομική Σχολή Αθηνών. Έχει συμμετάσχει σε διάφορες προσομοιώσεις διεθνών οργανισμών (Rhodes MRC, Europa.S) και έχει παρακολουθήσει θερινά μαθήματα με κατεύθυνση τη διπλωματία και το διεθνές δίκαιο στο πανεπιστήμιο της Rijeka στην Κροατία. Παράλληλα έχει ολοκληρώσει κύκλο εξ αποστάσεως μαθημάτων στο Πανεπιστήμιο του Harvard με άξονα τη Βιοηθική και το δίκαιο. Λατρεύει να ερευνά τον λόγο και την αιτία που κρύβεται πίσω από κάθε ανθρώπινη συμπεριφορά, να αμφιταλαντεύεται μεταξύ του τι ισχύει και του τι θα έπρεπε να ισχύει, να εξηγεί πόσο σημαντική είναι η έννοια της ενσυναίσθησης στον σημερινό κόσμο. Όπως η ίδια αναφέρει, θα μπορούσε να γράφει ατελείωτα άρθρα αναφερόμενη στα ανθρώπινα δικαιώματα και την υπεράσπιση αυτών, να μελετά για θέματα αστικού, εταιρικού δικαίου και πολιτικής δικονομίας και αν έπρεπε κανείς να την κατατάξει στην ομάδα των στεγνών ρεαλιστών ή των τρελών υποστηρικτών μιας ουτοπίας, σίγουρα θα ανήκε στη δεύτερη! Όνειρό της αποτελεί η εξέλιξη των εναλλακτικών μορφών επίλυσης διαφορών στον ελληνικό χώρο, η προώθηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και η μάχιμη δικηγορία. Για εκείνη, η πίστη καθενός στις δυνάμεις του και το πάθος για το επάγγελμά του είναι δύο χαρακτηριστικά που αρκούν, ώστε να κατακτήσει κανείς την κορυφή.

  • Πως ήταν η διαδικασία της προετοιμασίας σας; Πόσο χρονικό διάστημα διήρκεσε και πόσο κοπιαστική αποδείχθηκε;

Μ. Π.: Στην ουσία αρχίσαμε να προετοιμαζόμαστε από τις αρχές του έτους, όταν μας ανακοινώθηκε η σύνθεση της ομάδας μας και η προπονήτριά μας. Χρειάστηκε σίγουρα να διαβάσουμε πολλά κομμάτια ουσιαστικού δίκαιου, όσο και δικονομικού δικαίου τα οποία αφορούσαν την υπόθεση του διαγωνισμού. Σίγουρα χρειαζόταν μεγάλη αφοσίωση, δηλαδή δαπανούσαμε αρκετές μέρες της εβδομάδας για να ασχοληθούμε και να έχουμε προετοιμάσει όλα τα κομμάτια που ο καθένας έχει αναλάβει να ερευνήσει.

Σ. Κ.: Αυτό που θα ήθελα να πω εγώ, είναι ότι η καλύτερη προετοιμασία πρέπει να γίνεται κατά το στάδιο συγγραφής των δικογράφων. Άπαξ κι έχει γίνει τότε μια καλή προετοιμασία, στο προφορικό που ακολουθεί μπορεί και μια εβδομάδα να ασχοληθείς ώστε να το φέρεις εις πέρας. Επίσης, έχει να κάνει και με τον χαρακτήρα του ανθρώπου, εγώ είμαι πιο πολύ της τελευταίας στιγμής και υπό πίεση λειτουργώ καλύτερα, ενώ η Μαρία προτιμά να εργάζεται αργά και σταθερά.

  • Πώς ήταν η συνεργασία σας;

Σ.Κ.: Η συνεργασία μας ήταν άριστη. Πρώτα ταιριάξαμε ως άνθρωποι και μετά ως συνεργάτες και βοήθησε σίγουρα αυτό το χαρακτηριστικό που είχαμε, ειδικά στον τελικό που δεν έπρεπε να αγχωθούμε και οφείλαμε να είμαστε σε εγρήγορση.

  • Τι ρόλο διαδραμάτισε η πανδημία του κορωνοϊού στην προετοιμασία σας;

Μ. Π.: Σίγουρα επηρέασε καταλυτικά τη συνεργασία μαςγιατί οι μόνες δια ζώσης συναντήσεις ήταν στις πρώτες τρεις μέρες,  όταν γνωριστήκαμε και αρχίσαμε να βλέπουμε τι θα κάνουμε. Από εκεί κι έπειτα το μεγαλύτερο μέρος το φέραμε εις πέρας κυριολεκτικά εξ αποστάσεως.

Σ. Κ.: Μέχρι και την τελευταία στιγμή που τα κρούσματα ήταν 151, ειλικρινά είχαμε προβληματισθεί τόσο, που αναρωτιόμασταν αν έπρεπε ή όχι να συμμετέχουμε. Στην ουσία και η αναβολή του διαγωνισμού μας επηρέασε σε όλες τις πτυχές της ζωής μας, όπως στην εξεταστική και στις διακοπές, στον προγραμματισμό μας πέρα από τον διαγωνισμό. Αν κάτι το θέλει κανείς πολύ, όμως, θα το καταφέρει!

  • Πώς σας φάνηκε ως εμπειρία; Θα την προτείνατε σε φίλους και συμφοιτητές σας;

Σ.Κ.: Ήταν πραγματικά μια μοναδική εμπειρία! Μπορεί να ακούγεται κοινότυπο, αλλά στην ουσία κανείς δεν γνωρίζει πώς είναι να βρίσκεσαι σε ένα δικαστήριο. Στο δικαστήριο δεν υπάρχει σωστό και λάθος, αλλά τι συμφέρει τον πελάτη σου, με ποιόν τρόπο δηλαδή θα παρουσιάσεις μία θέση σε πολύ λεπτά ζητήματα. Ένιωσα λες και ήμουν πραγματική δικηγόρος.

  • Πόσο πιστεύετε ότι η εμπειρία σας αυτή θα συμβάλει στην επαγγελματική σας εξέλιξη;

Μ.Π.: Θα συμβάλει πάρα πολύ στη μελλοντική επαγγελματική μας εμπειρία, γιατί δυστυχώς η σχολή μας έχει πάρα πολλές θεωρητικές γνώσεις τις οποίες δεν εφαρμόζουμε στην πράξη. Οπότε ήταν πραγματικά μια ευκαιρία για εμάς, για πρώτη φορά να γράψουμε ένα δικόγραφο, να δούμε πώς λειτουργεί στην πράξη. Το πιο σημαντικό κομμάτι για εμένα, δηλαδή η προφορική διαδικασία, είναι κάτι το οποίο οι περισσότεροι φοιτητές τελειώνοντας τη σχολή δεν έχουν εξασκήσει και τόσο. Λόγω του ότι στα περισσότερα μαθήματα εξεταζόμαστε γραπτά, σίγουρα το να αρθρώνει κανείς δημόσια λόγο δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα.

Σ.Κ.: Εγώ θα παρότρυνα όλα τα παιδιά να συμμετέχουν στη διαδικασία, γιατί είμαστε σε μια θέση στην οποία θα εξεταστούμε από τον δικαστή. Δεν μπορεί απλώς κάποιος να μιλάει εύκολα και πιστεύω ότι όλες οι γνώσεις με την παραμικρή λεπτομέρεια παίζουν μεγάλη σημασία στο αντικείμενό μας. Η έρευνα, επίσης, είναι ένα πολύ μεγάλο κομμάτι, όπως και η ερμηνεία του νόμου, η κατασκευή επιχειρημάτων και οι σωστές παραπομπές.

  • Μέσα από τη διαδικασία της συμμετοχής σας στον 6ο Ε.Δ.Ε.Δ., μπορέσατε να κάνετε παρατηρήσεις και συγκρίσεις αναφορικά με όσα μαθαίνετε στην σχολή σας;

Μ.Π.: Σίγουρα η σχολή μας είναι λίγο πιο θεωρητικά προσανατολισμένη.

Σ.Κ.: Ωστόσο, όλα όσα μας προσφέρει αυτή η σχολή είναι σημαντικά, γιατί έχουμε ακούσει και διδαχθεί όλα τα ζητήματα της υπόθεσης που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε, οπότε μπορέσαμε να εφαρμόσουμε στην πράξη τη θεωρητική αυτή γνώση.

  • Ποια στοιχεία της προσωπικότητάς σας θεωρείτε ότι επιστρατεύσατε σε αυτή τη διαδικασία; Τι θα συμβουλεύατε τους επόμενους συμμετέχοντες;

Μ.Π.: Το βασικό χαρακτηριστικό ήταν ο δυναμισμός. Γιατί παρόλο που μείναμε δύο, έπρεπε να ήμασταν διπλά πιο δυνατές. Πολλές φορές έχει ουσία όχι τι λες αλλά και πώς το λες. Διαβασμένοι ήμασταν όλοι, αλλά ο καθένας έμπαινε διαφορετικά μέσα στον ρόλο. Θα συμβούλευα όλους τους συμφοιτητές μας να θέσουν ως προτεραιότητα τη συμμετοχή τους σε τέτοιους θεσμούς παράλληλα με τη σχολή, γιατί πραγματικά είναι μια πολύ διδακτική εμπειρία και δεν συνεπάγεται ότι θα χάσουν κάτι από τη σχολή τους αν συμμετέχουν παράλληλα.

Σ.Κ.: Εγώ προσωπικά θέλω να πω ότι σε αυτήν την εξεταστική έδωσα πέντε μαθήματα και τα πήγα πολύ καλά. Νομίζω αυτό σημαίνει για τον καθένα ότι δεν χρειάζεται καν να αφήσει κάτι πίσω προκειμένου να ολοκληρώσει κάτι άλλο. Μάλιστα, κάποια μαθήματα σχετίζονταν με τη θεματολογία του διαγωνισμού, οπότε διάβαζα κάτι στη θεωρία και το έβλεπα στη πράξη κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού. Εγώ θα τους έλεγα εμμέσως πλην σαφώς, «παιδιά, ελάτε να το διασκεδάσετε και να δείξετε σε όλους τι αξίζετε».

  • Πιστεύατε εξαρχής ότι θα κερδίζατε; Πώς διαχειριστήκατε την απουσία του τρίτου συνεργάτη σας;

Σ.Κ.: Εγώ θα έλεγα το εξής: σίγουρα το να ήταν εδώ και τρίτο άτομο θα ήταν πολύ καλύτερο. Αλλά ήταν ένα άτομο το οποίο ειλικρινά συμπαθούσαμε και δουλέψαμε μαζί. Το γεγονός ότι εν τέλει δεν κατάφερε να έρθει, νομίζω ότι το διαχειριστήκαμε πολύ καλά και με ψυχραιμία. Στην αρχή, ήμασταν κάπως διστακτικές, σκεφτήκαμε να το παρατήσουμε, ωστόσο ο Ε.Δ.Ε.Δ. ήταν ένα πραγματικό όνειρο. Ήθελα να λάβω πραγματικά μέρος, ήδη από την Γ΄Λυκείου. Και πράγματι, ήρθαμε εδώ, πήραμε 3 βραβεία και τίποτα δεν μας σταμάτησε, άρα γιατί να σταματήσει και τους υπόλοιπους που θέλουν να το κάνουν;

Ευχαριστούμε θερμά για την ευγενική παραχώρηση της συνέντευξης!

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κωνσταντίνος-Ειρηναίος Σταμούλης
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 2000. Σπουδάζει Πολιτική Επιστήμη και Διεθνείς Σχέσεις στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Ασχολείται ενεργά με το αντικείμενο των σπουδών του, αρθρογραφώντας και συμμετέχοντας σε συνέδρια και εκδηλώσεις σχετικά με την Πολιτική, τη Διεθνή διπλωματία και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.