16.2 C
Athens
Τετάρτη, 28 Οκτωβρίου, 2020
Αρχική Οικονομία Tesla: Φούσκα ή Επανάσταση;

Tesla: Φούσκα ή Επανάσταση;


Του Παναγιώτη Μέκρα,

Τον τελευταίο καιρό, η μετοχή της Tesla έχει σπάσει όλα τα ρεκόρ. Μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο, η Tesla έγινε, από έβδομη, η πρώτη και πιο πολύτιμη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου. Τη Δευτέρα, μάλιστα, η μετοχή της ξεπέρασε τα 1.300 δολάρια και τα 250 δις σε συνολική χρηματιστηριακή αξία, ξεπερνώντας την Toyota, καθώς, επίσης την Disney και την Coca-Cola.

130 χρόνια μετά από την εμφάνιση του πρώτου αυτοκινήτου, είναι η πρώτη φορά που μια εταιρία στηρίζει την ανάπτυξή της στην κατασκευή οχημάτων, που κινούνται αποκλειστικά με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Tesla έχουν ενθουσιάσει πολύ κόσμο, τόσο για την καινοτομία, όσο και για την ευελιξία που προσφέρουν στον οδηγό. Από τις αρχές του 2020, η αξία των μετοχών της Tesla έχει διπλασιαστεί, παρά την πανδημία του κορωνοϊού που οδήγησε σε κατάρρευση τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και όχι μόνο. Την περασμένη Πέμπτη, η εταιρία ανακοίνωσε, πως πούλησε 90.650 οχήματα συνολικά στο β’ τρίμηνο, ξεπερνώντας τις προσδοκίες και τις εκτιμήσεις των αναλυτών που έκαναν λόγο για 72.000.

Η εταιρία έχει πολλούς υποστηρικτές, αλλά ταυτόχρονα και πολλούς επικριτές. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η μετοχή της Tesla είναι μία φούσκα και δεν δικαιολογείται η αξία της εταιρίας, ενώ άλλοι λένε το αντίθετο. Παρακάτω φαίνονται αναλυτικότερα οι απόψεις και των δυό πλευρών.

Οι υποστηρικτές

Οι υποστηρικτές της Tesla λένε πως η αξία της εταιρίας δικαιολογείται, γιατί δεν είναι απλά μία αυτοκινητοβιομηχανία, όπως πολλοί την αξιολογούν, αλλά κάτι πολύ παραπάνω.

Η εταιρία βασίζεται στο λογισμικό της. Στην ουσία, το λογισιμικό είναι η βάση και το πιο σημαντικό στοιχείο των οχημάτων της Tesla, γι’ αυτό και έχει προσλάβει εκατοντάδες προγραμματιστές. Ένα τεράστιο πλεονέκτημα των οχημάτων της είναι πως, όταν αναβαθμίζεται το λογισμικό, αναβαθμίζεται και το όχημα, προσθέτοντας νέα χαρακτηριστικά, βελτιώσεις και καλύτερη εμπειρία χρήστη. Επομένως, η Tesla δεν είναι απλώς μόνο μία αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά μπορεί να χαρακτηριστεί και ως τεχνολογική εταιρία. Η εταιρία όχι μόνο φτιάχνει και παράγει λογισμικό, αλλά έχει επεκταθεί στις ηλιακές οροφές, τα φωτοβολταϊκά και τις μπαταρίες σπιτιού, φτιάχνει η ίδια τους σταθμούς φόρτισης και τέλος σκοπεύει να κατασκευάζει και τις μπαταρίες για τα οχήματά της. Επίσης, η εταιρία πρωτοπορεί και στην αυτόνομη οδήγηση, με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Volkswagen να έχει παραδεχτεί ότι η Tesla έχει σημαντικό προβάδισμα όσον αφορά το λογισμικό που χρησιμοποιεί στο πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης.

Πολύ σημαντική είναι και η αλληλεπίδραση του Elon Musk, ιδρυτή και CEO της Tesla, με το κοινό του στο twitter, καθώς πολλές φορές απαντάει σε ερωτήσεις κατόχων αυτοκινήτων Tesla και έχει επιλύσει πολλές φορές διάφορα προβλήματα που έχουν παρουσιαστεί, καθώς επίσης ζητάει ακόμη και συμβουλές από τους χρήστες στο twitter για βελτιώσεις ή επιπρόσθετα χαρακτηριστικά που θα βελτίωναν το όχημα, αλλά και την εμπειρία του χρήστη. Ο χαρακτήρας του έχει προσελκύσει πολλούς ανθρώπους και έχει αποκτήσει πολλούς υποστηρικτές για το πως αντιμετωπίζει τα προβλήματα και επικοινωνεί με τους χρήστες στο διαδίκτυο. Είναι, επίσης, ένας σημαντικός λόγος που πολλοί έχουν αγοράσει μετοχές της Tesla, καθώς πολλοί νέοι τον θαυμάζουν και τον ακολουθούν στα social media. Ο Elon Musk, αν και αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, είναι αδιαμφισβήτητα ο μεγαλύτερος καινοτόμος επιχειρηματίας εν ζωή και φέρνει επανάσταση σε πολλούς κλάδους.

Οι επικριτές

Η Tesla έχει περισσότερους short sellers από οποιαδήποτε άλλη αμερικανική μετοχή και υπολογίζεται πως περίπου το 20% των υπό διαπραγμάτευση μετοχών της έχουν σορταριστεί. Οι short sellers που πόνταραν κόντρα στη μετοχή της Tesla, έχουν υποστεί τεράστια ζημιά από τις αρχές του έτους και έχουν χάσει πολλά δισεκατομμύρια δολάρια. Γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό; Τι κάνει πολλούς επενδυτές να πηγαίνουν κόντρα στην Tesla;

Ο κύριος λόγος είναι πως οι επικριτές της βλέπουν απλά την εταιρία ως μία αυτοκινητοβιομηχανία και την συγκρίνουν με τις υπόλοιπες. Βλέποντας πως η εταιρία έχει πολύ λίγες πωλήσεις και πολύ μικρότερα έσοδα σε σχέση με τις υπόλοιπες, βλέπουν την μετοχή της ως τρομερά υπερτιμημένη.

Ο CEO της Strategic Wealth Partners, Mark Tepper, δήλωσε τον προηγούμενο μήνα, πως η μετοχή της Tesla είναι μία μετοχή που είναι αδύνατο να την καταλάβεις.

Άλλος ένας σημαντικός λόγος για τους επικριτές της εταιρίας δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον Elon Musk, ο οποίος, παρά τους πολλούς θαυμαστές και ακολούθους, έχει και πολλούς που τον αντιπαθούν για διάφορους λόγους. Έτσι, πολλοί πάνε κόντρα στην εταιρία μόνο και μόνο επειδή αντιπαθούν τον CEO της και πολλοί έχουν πει, πως αν ο Elon Musk αποχωρήσει από την Tesla, τότε η εταιρία θα τα πάει πολύ καλύτερα.

Τα οικονομικά της Tesla

Η Tesla αντιμετώπιζε δυσκολίες στο πρώτο εξάμηνο του 2019, εν μέσω αμφιβολιών για την καταναλωτική ζήτηση και για το εάν η εταιρεία μπορεί να ανταπεξέλθει στους στόχους και στις προσδοκίες και να επιτύχει κερδοφορία. Στο δεύτερο εξάμηνο, ωστόσο, η μετοχή της ανέκαμψε, σπάζοντας το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Η εταιρεία εμφάνισε κέρδη στο τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του 2019.

Στη συνέχεια, βλέπουμε μερικά από τα λόγια των επικριτών της Tesla σε διάφορες φάσεις της πορείας της εταιρίας και αντίστοιχα τα έσοδα της.

Παρακάτω, βλέπουμε το επιχειρηματικό μοντέλο της Tesla και παρατηρούμε ότι η εταιρία έχει όχι μία, όχι δύο, αλλά τέσσερις πηγές εισοδήματος, κάτι που δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο.

Επιπρόσθετα, η Tesla είναι η μοναδική αυτοκινητοβιομηχανία, όπου η μετοχή της έχει θετικά πρόσημα από την αρχή της χρονιάς.

Είναι λοιπόν η μετοχή της Tesla υπερτιμημένη ή υποτιμημένη; Αν και τα στοιχεία τείνουν προς το τελευταίο (υποτιμημένη), δεν υπάρχει απόλυτη απάντηση, γιατί εξαρτάται από την οπτική γωνία καθενός.

Το γεγονός ότι η εταιρία έχει φέρει επανάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία και είναι πολλά χρόνια μπροστά στην ηλεκτροκίνηση, είναι δεδομένο και κάτι στο οποίο όλοι συμφωνούν. Στο αν η τιμή της μετοχής της είναι αδικαιολόγητα παραφουσκωμένη, οι απόψεις διίστανται. Οπότε, μένει να δούμε τι θα γίνει στην πορεία και πώς θα αντιδράσουν οι αγορές. Όπως και να έχει, το μέλλον της ηλεκτροκίνησης και του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας μοιάζει λαμπρό και η Tesla σίγουρα θα είναι στην πρώτη γραμμή και τα επόμενα χρόνια.


Παναγιώτης Μέκρας

Απόφοιτος του τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Ενεργός επενδυτής από 18 χρονών, ασχολείται με την επικαιρότητα και την οικονομία σε καθημερινή βάση και τα κύρια ενδιαφέροντά του είναι τα χρηματοοικονομικά, οι επενδύσεις και οι νέες τεχνολογίες.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Taiwan’s role in the US-China dispute

By Anna Nguyen, International relations and political science students have learnt about the “Great Powers” during their studies. This term refers to countries that, during...

Αμερικανικές Εκλογές 2020: Το προφίλ των ψηφοφόρων και η «αχίλλειος πτέρνα» του Προέδρου

Του Τάσου Μοσχονά, Με το δεύτερο Προεδρικό debate να αποτελεί παρελθόν, η αποφασιστική μέρα της 3ης Νοεμβρίου για τις Η.Π.Α. πλησιάζει. Η εκλογική αναμέτρηση, που,...

Έτσι προσπαθεί η Aston Martin να «σώσει» το brand της

Του Άρη Κατσίδη, Η Aston Martin για πολλές δεκαετίες ήταν συνδεδεμένη με τον χαρακτήρα James Bond και το brand της θεωρούταν ένα από τα πιο...

Η ισλαμική μαντήλα στο σύγχρονο σχολείο: Ελευθερία έκφρασης ή στοιχείο αναχρονισμού;

Της Γεωργίας Δέδε, Η συζήτηση για την απαγόρευση της μαντήλας, της μπούργκας, του χιτζάμπ και του νικάμπ, σε γυναίκες που ασπάζονται τον Ισλαμισμό αποτελεί ένα...
Παναγιώτης Μέκρας
Απόφοιτος του τμήματος Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Ενεργός επενδυτής από 18 χρονών, ασχολείται με την επικαιρότητα και την οικονομία σε καθημερινή βάση και τα κύρια ενδιαφέροντά του είναι τα χρηματοοικονομικά, οι επενδύσεις και οι νέες τεχνολογίες.