Του Σωτήρη Αγράφα,

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας, ενώ πολλοί υποστηρίζουν ότι σε μερικά χρόνια θα εκτοπίσουν πλήρως τα οχήματα με μηχανές εσωτερικής καύσης. Οι πωλήσεις τους έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, δείχνοντας πως αποτελούν το επόμενο στάδιο στην αυτοκίνηση. Παρ’ ότι εμφανίζουν πολλά θετικά, αρκετοί είναι εκείνοι που ακόμα διστάζουν να εξαλείψουν τους συμβατικούς βενζινοκινητήρες και να αγοράσουν ένα όχημα που τροφοδοτείται από μπαταρία.

Το πιο βασικό πλεονέκτημα είναι η φιλικότητα προς το περιβάλλον. Ακριβώς επειδή δεν λειτουργεί με ορυκτά καύσιμα, όπως είναι η βενζίνη και το πετρέλαιο, εκπέμπει μηδενικούς ρύπους στην ατμόσφαιρα και ως αποτέλεσμα έχει αμελητέο αποτύπωμα άνθρακα. Αν αναλογιστούμε και την έντονη προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία χρόνια για παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος με τη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ανεμογεννήτριες, ηλιακά πάνελ), τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν πρώτης τάξεως οικολογική λύση στις επίγειες μεταφορές. Επιπροσθέτως, πολλές κυβερνήσεις μάλιστα δημιουργούν κίνητρα στους πολίτες για να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα, μειώνοντας τα τέλη κυκλοφορίας, καταργώντας τον φόρο πολυτελείας και δίνοντας επιδοτήσεις, θεωρώντας τα ως μια λύση στο σύγχρονο περιβαλλοντικό πρόγραμμα των μεγαλουπόλεων.Στα πλεονεκτήματα αξίζει να σημειωθεί η οικονομία στη συντήρηση, καθώς τα μέρη του κινητήρα που χρειάζονται συχνά αντικατάσταση απουσιάζουν στους ηλεκτροκινητήρες, μειώνεται σημαντικά το κόστος του service. Η άνετη οδήγηση είναι από τα βασικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αφού ο οδηγός χρειάζεται απλώς να πατάει το γκάζι και όχι να δημιουργεί τις κατάλληλες σχέσεις στο κιβώτιο ταχυτήτων. Η ροπή που παράγεται είναι στιγμιαία και έτσι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα σημειώνουν εξαιρετικές επιδόσεις. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι απολύτως αθόρυβα και δεδομένου ότι όλα τα μοντέλα είναι πολύ καινούρια, διαθέτουν όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες υποβοήθησης του οδηγού και υψηλό δείκτη τόσο ενεργητικής όσο και παθητικής ασφάλειας. Τέλος, το πιο βασικό επιχείρημα για να αγοράσει κανείς ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι η οικονομία στην κατανάλωση. Η τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια και σε σύγκριση με την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος μπορεί να παρατηρηθεί τεράστιο κέρδος στο κόστος μετακίνησης.

Ο βασικός δισταγμός στην αγορά ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου είναι το κόστος αγοράς. Πολλές φορές το ίδιο μοντέλο μίας εταιρίας σε ηλεκτρική έκδοση μπορεί να κοστίζει σχεδόν διπλάσια σε σύγκριση με του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Σε αυτό το σημείο γεννιέται το ερώτημα αν μπορεί να γίνει απόσβεση αυτής της διαφοράς από τα χρήματα που εξοικονομούνται από τα καύσιμα και το service. Όσον αφορά τη συντήρηση, αυτή επικεντρώνεται κυρίως στη φροντίδα του κινητήρα. Μπορεί το κόστος να μειώνεται σημαντικά αλλά σε περίπτωση βλάβης, η αντικατάσταση μπορεί να αποβεί αρκετά ακριβή, αφού πρόκειται για μια πολύ νέα και αναπτυσσόμενη τεχνολογία με τα ανταλλακτικά να σημειώνουν υψηλό κόστος.

Ένα από τα καίρια μειονεκτήματα των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί η χαμηλή αυτονομία. Αυτό τα καθιστά κατάλληλα για χρήση μέσα στην πόλη και για κοντινές αποστάσεις, ενώ ένα ταξίδι θα αποτελούσε πρόβλημα, αφού η επαναφόρτιση θα ήταν απαραίτητη. Το δίκτυο χώρων στάθμευσης και φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πολύ περιορισμένο. Ενώ υπάρχει η δυνατότητα φόρτισης του οχήματος στο σπίτι, απαιτείται εγκατάσταση ειδικού εξοπλισμού και κλειστός χώρος στάθμευσης με σύνδεση στο ρεύμα. Παρόλο που η μερική φόρτιση της μπαταρίας σε μεγάλο βαθμό μπορεί να επιτευχθεί σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, η πλήρης φόρτιση διαρκεί από 8 έως 11 ώρες. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι το εύρος είναι πολύ περιορισμένο στην αγορά και λίγα μοντέλα είναι διαθέσιμα σε ηλεκτρική έκδοση. Ωστόσο, αναμένεται από τις εταιρίες να επικεντρωθούν στην απόκτηση ηλεκτροκίνητων μοντέλων, επεκτείνοντας έτσι τις επιλογές των αγοραστών.Όλα δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήρθαν, είναι εδώ για να μείνουν και θα μας απασχολήσουν ακόμα περισσότερο τα επόμενα χρόνια. Πρόκειται για μία νέα, ταχύτατα αναπτυσσόμενη τεχνολογία που εξελίσσεται συνεχώς και μάχεται να καλύψει τις τυχόν αδυναμίες και να μετατρέψει τα ελαττώματα σε προτερήματα.


Πηγές

Σωτήρης Αγράφας

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 2001 όπου και μεγάλωσε. Είναι πρωτοετής φοιτητής του τμήματος Επικοινωνίας & Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μιλάει Αγγλικά και Γαλλικά. Λατρεύει τις φωτογραφίες και τα ταξίδια, για τα οποία γράφει στο OffLine Post.