4.9 C
Athens
Σάββατο, 16 Ιανουαρίου, 2021
Αρχική Πολιτισμός Το στέμμα (The crown): μια ιστορική σειρά

Το στέμμα (The crown): μια ιστορική σειρά


Του Σωτήρη Αγράφα,

Το σύνθημα «μένουμε σπίτι» τις δύσκολες αυτές μέρες της καραντίνας, λόγω της έξαρσης του γνωστού σε όλους πλέον ιού, είναι πιο διαδεδομένο από ποτέ. Στην αναζήτηση απασχόλησης κατά την διάρκεια των πολλών ωρών στο σπίτι, μια από τις πιο δημοφιλείς επιλογές είναι η παρακολούθηση σειρών και ταινιών. Μία από τις σειρές που αναμφίβολα με έχει εντυπωσιάσει για πολλούς λόγους είναι Το στέμμα.

Πρόκειται για ένα ιστορικό δράμα που διαδραματίζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο –κυρίως στα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ– και περιγράφει την ζωή της βασιλικής οικογένειας. Είναι μια δημιουργία του Πίτερ Μόργκαν, παραγωγής του Netflix, που αποτελείται από συνολικά τρεις κύκλους και τριάντα επεισόδια. Ωστόσο, η γρήγορη εξέλιξη και η πλοκή σε συνδυασμό με τα καταπληκτικά σκηνικά και την εξαιρετική ερμηνεία των πρωταγωνιστών καθηλώνουν τον θεατή. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που έχει κερδίσει δύο Χρυσές Σφαίρες το 2017 ως η καλύτερη δραματική σειρά και η πρωταγωνίστρια (Κλέρ Φόι) ως η καλύτερη δραματική ηθοποιός

Ο πρώτος κύκλος ξεκινά με τον γάμο της Πριγκίπισσας Ελισάβετ με τον ελληνικής καταγωγής Πρίγκιπα Φίλιππο και την στέψη της σε Βασίλισσα μετά τον θάνατο του πατέρα της. Έτσι, η Ελισάβετ γίνεται η νεότερη μονάρχης του Βασιλείου σε ηλικία μόλις 25 ετών. Παράλληλα, απεικονίζεται η σφυρηλάτηση στενών σχέσεων της βασιλεύουσας με τον τότε πρωθυπουργό της Αγγλίας, Ουίνστον Τσόρτσιλ, σε μια περίοδο κρίσης και η δυσκολία τόσο διαχείρισης εθνικών ζητημάτων από την νέα μονάρχη όσο και η προσαρμογή της στην νέα της θέση. Ο κύκλος τελειώνει με την ματαίωση του αρραβώνα της Πριγκίπισσας Μαργαρίτας –αδερφής της Ελισάβετ-  με τον Πίτερ Τάουνσεν, καλύπτοντας έτσι γεγονότα από το 1947 έως το 1955.

Ο δεύτερος κύκλος ξεκινά την επόμενη ακριβώς χρονιά (1956), όταν ξέσπασε κρίση για την διαχείριση της διώρυγας του Σουέζ. Ταυτόχρονα, η πολιτική κατάσταση δυσχεραίνει, με πολλούς λαούς της επικράτειας να ζητούν την αυτοδιάθεση και την ανεξαρτησία τους. Ένα σκάνδαλο ξεσπά που έρχεται να ταράξει τον βασιλικό γάμο και η βασίλισσα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια τριπλή κρίση. Την ίδια στιγμή, μετά τον θάνατο του Τσόρτσιλ, την ανάληψη της διακυβέρνησης από τον Ίντεν και την παραίτησή του, αποσύρεται και ο τρίτος πρωθυπουργός, ο Χάρολντ Μακμίλαν. Το χαρούμενο τέλος έρχεται με την γέννηση του τέταρτου παιδιού της βασιλικής οικογένειας, Πρίγκιπα Εδουάρδου (1964).

Ο τρίτος κύκλος επικεντρώνεται στις δύο περιόδους πρωθυπουργίας του Χάρολντ Ουίλσον, ηγέτη του εργατικού κόμματος. Η κοινωνία εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά του προς τις αρχές, και κυρίως του πρωθυπουργού, ο οποίος προσπαθεί να εκπληρώσει με δυσκολία τις προεκλογικές του δηλώσεις και να ικανοποιήσει την εργατική τάξη την οποία εκπροσωπεί. Καθώς το χρέος της Αγγλίας γιγαντώνεται, τα λαϊκά στρώματα είναι δυσαρεστημένα με την βασιλική οικογένεια αφού στοιχίζει πολύ στον κρατικό προϋπολογισμό, ποσό που εκμαιεύεται από την φορολογία και αναγκάζει τα κατώτερα στρώματα σε καθεστώς πείνας. Ενώ το παλάτι προσπαθεί με διάφορους τρόπους να κερδίσει την εύνοια του λαού, το πραξικόπημα στην Ελλάδα φέρνει στο προσκήνιο την Πριγκίπισσα Αλίκη, μητέρα του Φιλίππου, που ήταν μέχρι τώρα εξαφανισμένη.

Υπάρχουν διαφορετικές απόψεις σχετικά με την ιστορική ακρίβεια της σειράς και κατά πόσο συνάδει με την πραγματική ροή των γεγονότων. Κατά την γνώμη μου, δεδομένου ότι η σειρά δεν αποτελεί ντοκιμαντέρ αλλά ιστορικό δράμα, εστιάζει κυρίως στις σκέψεις και τα συναισθήματα των ατόμων και όχι στην ιστορική αφήγηση. Ο δημιουργός προσπαθεί να απομυθοποιήσει την ψυχρότητα πίσω από το πρόσωπο μιας εθνάρχη, να τονίσει την ανθρώπινη πλευρά την βασιλικής οικογένειας και την καταπίεση που νιώθουν μέσα από επιφανειακές αντιδράσεις σε υποχρεώσεις ώστε να μην παρεκκλίνουν από το πρωτόκολλο. Υπερτονίζεται ότι η Βασίλισσα δεν δρα αυτόβουλα και πολλές φορές, παρά την προσωπική της διαφωνία, αναγκάζεται να προβεί σε αποφάσεις που της επιβάλλουν η βουλή και οι συνεργάτες της. Πίσω από την γεμάτη χλιδή ζωή κρύβεται μια τυποποιημένη και αυστηρά καθορισμένη καθημερινότητα που μας κάνει να ξεχνάμε την ανθρώπινη υπόσταση της Ελισάβετ. Έτσι, για τις ανάγκες αυτές, μπορεί η σειρά να μην ταυτίζεται στο μέγιστο με τα ιστορικά γεγονότα αλλά δεν απομακρύνεται τελείως από αυτά.


Σωτήρης Αγράφας

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 2001 όπου και μεγάλωσε. Είναι πρωτοετής φοιτητής του τμήματος Επικοινωνίας & Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μιλάει Αγγλικά και Γαλλικά. Λατρεύει τις φωτογραφίες και τα ταξίδια, για τα οποία γράφει στο OffLine Post.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Αλέξανδρος Υψηλάντης: Ο πατριώτης που θυσίασε τα πάντα

Του Νίκου Μελιτσιώτη, Ένας φλογερός πατριώτης, ένας γενναίος στρατιωτικός, ένας σπουδαίος ηγέτης. Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα ανθρώπου, ο οποίος θυσιάζει τα πάντα,...

Η επιτυχής συναλλαγματική σταθεροποίηση της Βουλγαρίας

Του Εμμανουήλ Προκάκη, Η Βουλγαρία, όπως άλλωστε και άλλες χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, ήρθε αντιμέτωπη με πολλές οικονομικές και κοινωνικές δυσκολίες κατά την μετάβαση...

Βοήθα, καλέ μου, μη φαγωθούμε μεταξύ μας

Της Σοφίας-Δυσσέλιας Λίτσα, Η παραπάνω φράση αποτελεί στίχο του τραγουδιού «Χίλια μύρια κύματα», του Νίκου Ξυλούρη και θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως η πολυτιμότερη παράκληση...

Το μικρότερο ποίημα του κόσμου

Της Αριάδνης-Παναγιώτας Φατσή, Αναρωτηθήκατε ποτέ ποιο είναι το μικρότερο ποίημα του κόσμου; Ακόμη κι αν εσείς προσωπικά δεν έχετε αναρωτηθεί, μέχρι το 2012 υπήρχε στο World...
Κωνσταντίνος-Ειρηναίος Σταμούλης
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 2000. Σπουδάζει Πολιτική Επιστήμη και Διεθνείς Σχέσεις στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Ασχολείται ενεργά με το αντικείμενο των σπουδών του, αρθρογραφώντας και συμμετέχοντας σε συνέδρια και εκδηλώσεις σχετικά με την Πολιτική, τη Διεθνή διπλωματία και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.