Του Θάνου Κουλουβάκη,

Αυτή η ταινία δεν αποτελεί μία χολιγουντιανή παραγωγή· δεν έχουν επενδυθεί τερατώδη ποσά σε γραφικά και κουστούμια. Αυτή η ταινία δε θα καλύψει όλους τους θεατές· κατά πάσα πιθανότητα θα απογοητεύσει μερικούς που θα τη δουν. Αυτή η ταινία, όμως, με σημάδεψε και είχα πραγματικά την ανάγκη να μοιραστώ τα συναισθήματα που μου δημιούργησε. Ξεκινώντας να γράφω γι’ αυτήν, θυμήθηκα –για μερικές στιγμές– το πόσο είχε καταφέρει να με επηρεάσει πριν έξι χρόνια, όταν την είδα για πρώτη φορά. Δίχως να θέλω να υπερβάλω, πρέπει να ομολογήσω ότι αισθάνομαι ότι η συγκεκριμένη ταινία με «διαμόρφωσε» αισθητά, σε συνδυασμό, βεβαίως, με τις τότε αναζητήσεις μου.

Όπως είναι έκδηλο ήδη από τον τίτλο του άρθρου, γίνεται λόγος για την ταινία «Όλα για τη μητέρα μου» (“Todo sobre mi madre”), η οποία βγήκε στη μεγάλη οθόνη το 1999, με σενάριο και σκηνοθεσία του Πέδρο Αλμοδόβαρ. Βεβαίως, πρέπει να αναφέρω ότι δεν είναι η μοναδική ταινία του Πέδρο Αλμοδόβαρ που λάτρεψα· θα αναφέρω ενδεικτικά την “Julieta”, η οποία με συγκλόνισε, επίσης, και πραγματικά αξίζει να τη δείτε. Όμως, καθότι αποφάσισα να γράψω μερικά πράγματα για το All about my mother, θα επανέλθω σε αυτό και θα μοιραστώ μαζί σας την πλοκή του.

Στην εν λόγω ταινία, λοιπόν, παρουσιάζεται η ιστορία μιας γυναίκας, η οποία χάνει το γιο της σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα και αποφασίζει να ταξιδέψει ως την Βαρκελώνη, προκειμένου να αναζητήσει τον πρώην σύντροφό της, με τον οποίο είχαν χωρίσει πριν γεννηθεί ο γιος τους. Η μητέρα του παιδιού, την οποία υποδύεται εκπληκτικά η Cecilia Roth, γνωρίζει ορισμένους ανθρώπους, κατά τη διάρκεια της πορείας της –μετά το δραματικό γεγονός που σημάδεψε τη ζωή της–, οι οποίοι φαίνεται ότι πραγματικά τη βοηθούν, ο καθένας με το δικό του τρόπο, προκειμένου να διαχειριστεί το χαμό, αλλά και μερικά επιμέρους γεγονότα, που αποκαλύπτονται στους θεατές κατά τη διάρκεια της ταινίας.

Καθότι, η περίληψη είναι εν μέρει ασαφής –διότι οποιαδήποτε άλλη πληροφορία θα κατέστρεφε την ίδια την ταινία–, θα αναλύσω περιληπτικά τις θεματικές, γύρω από τις οποίες κινείται η συγκεκριμένη ταινία. Με αυτόν τον τρόπο θεωρώ ότι θα σας βοηθήσω να καταλάβετε μερικά βασικά χαρακτηριστικά της δίχως να αποκαλύπτω γεγονότα, τα οποία θα σας προϊδέαζαν σχετικά με το τέλος ή μερικά πολύ σημαντικά γεγονότα, που πρέπει να γίνουν γνωστά στο σωστό χρόνο κατά την παρακολούθησή της.

Εν γένει, το «Όλα για τη μητέρα μου» πραγματεύεται θέματα, όπως τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, τη φυλομετάβαση, τις ταυτότητες φύλου, καθώς και θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού. Ο Πέδρο Αλμοδόβαρ αναλύει –μέσω της ιστορίας αυτής– με τρόπο πολύ ορθό, κατά τη γνώμη μου, θέματα που λίγοι έχουν κατορθώσει να αναλύσουν και να αγγίξουν. Να αναφέρω ότι η συγκεκριμένη ταινία απέσπασε βραβείο Όσκαρ και βραβεύτηκε, επίσης, στο φεστιβάλ Καννών.

Όπως και να ‘χει, θεωρώ ότι ο Πέδρο Αλμοδόβαρ έχει κάνει εκπληκτική δουλειά, τόσο όσον αφορά τη σκηνοθεσία, όσο και το σενάριο· όμως, πάνω απ’ όλα, με εντυπωσιάζει το γεγονός ότι δε φοβήθηκε να εκθέσει δημόσια ζητήματα, που αποτελούσαν και εξακολουθούν να αποτελούν ταμπού για την κοινωνία.


Θάνος Κουλουβάκης, Αρχισυντάκτης Ελεύθερου

Γεννήθηκε το 1997 στην Αθήνα. Σπουδάζει στο τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης, στο Ρέθυμνο. Αφοσιώθηκε από μικρή ηλικία στη λογοτεχνία – τόσο ως αναγνώστης όσο και ως δημιουργός. Στα εφηβικά του χρόνια ξεκίνησε την ενασχόλησή του με την αρθρογραφία, η οποία συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με τον χώρο των εκδόσεων και δύο βιβλία του έχουν εκδοθεί.