Της Σοφίας – Ζωής Παράσχου,

  1. Η σωτηρία της ψυχής

Το γνωστό ελληνικό άσμα τονίζει: «η σωτηρία της ψυχής είναι πολύ μεγάλο πράγμα». Ένα ταξίδι αναψυχής, μερικές μέρες ηρεμίας, στιγμές· μα πάνω απ’ όλα μια συνεχής, αναλλοίωτη ισορροπία, ψυχική και σωματική… Αυτά αποτελούν τη σωτηρία της ψυχής και αυτά μας βοηθούν να ζούμε ανώδυνα, σκεπτόμενοι πάντα το παρόν και το μέλλον με αισιοδοξία.

  1. Ο βωμός

Πολλές φορές, όμως, θυσιάζουμε τη σωτηρία της ψυχής, άλλοτε ασχολούμενοι με ανούσια πράγματα και αφήνοντάς τα να μας κατασπαράξουν, και άλλοτε υποκύπτοντας στις υποχρεώσεις και στη βαριά καθημερινότητα, που σαν τεράστιο βουνό υψώνεται μπροστά μας και μας ωθεί στην πίεση, τη μιζέρια και την αγανάκτηση. Αξίζει να θυσιάσουμε, όμως, τον ίδιο μας τον εαυτό για να έχουμε τα βέλτιστα αποτελέσματα στους καθημερινούς αγώνες που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε; Και αν ναι, πρέπει για όλους ή για μερικούς αγώνες να θυσιάζουμε ένα κομμάτι μας; Αξίζουν όλοι ή αξίζουν οι λίγοι και καλοί και αυτοί πάντα με μέτρο;

  1. Εξετάσεις και εκπαιδευτικό σύστημα

Ίσως και η πιο κλασσική περίπτωση, στην οποία εντοπίζονται οι περισσότερες περιπτώσεις αυτοθυσίας, είναι οι εξεταστικές περίοδοι, σε κάθε φάση της ζωής μας. Σχολείο, πανεπιστήμιο, εργασία, γενικότερη καλλιέργεια και εκπαίδευση με ξένες γλώσσες κ.α. Παντού και πάντα ο φόβος των εξετάσεων και η καταδυναστευμένη από τον τελευταίο μορφή του «μαθητή», ο οποίος σχηματίζει πλέον μια καθημερινότητα με: τόνους καφέ, αϋπνία, συνεχές και αδιάκοπο άγχος, εσωστρέφεια, εκδήλωση εκνευρισμού και νεύρων, απελπισία, αυτοτιμωρία και εν τέλει, ενδεχομένως και μη απόδοση, λόγω της καταστροφής που υπέστη ο οργανισμός μέχρι την ημέρα της κρίσης. Και το κερασάκι στην τούρτα; Επιπρόσθετη πίεση από το οικείο περιβάλλον (συχνά -όχι πάντα-), το οποίο προσπαθεί να εκπληρώσει δικές του προσδοκίες με μαριονέτα το μαθητή ή προσπαθεί να εξυψώσει το εγώ του, αξιοποιώντας τον ανταγωνισμό και εκπέμποντας πίεση στο «συν-αγωνιστή» του.

Μια από τις μεγαλύτερες θυσίες της ψυχής γίνεται, λοιπόν, για χάρη των εξετάσεων πάσης μορφής. Ευτυχώς, όμως, αυτή η ασθένεια είναι δεκτική αντιβίωσης. Πώς μπορεί κάποιος να οχυρωθεί απέναντι στη μάστιγα της πίεσης, του άγχους και της βαθμοθηρίας; Με μια συνταγή «φαρμάκων» που μετατρέπουν και ανίατες αρρώστιες σε ιάσιμες.

  1. Το μεγάλο «πώς»
  • Σταμάτα να μεγαλοποιείς τη διαδικασία μιας εξέτασης – δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια εκ των πολλών ευκαιριών να αποδόσεις αυτά που έχεις διαβάσει. Κι αν δεν πάει καλά, επαναφορτίζεις μπαταρίες και συνεχίζεις. Οι καταστροφολογίες είναι καθαρά δημιούργημα της φαντασίας και της απαισιοδοξίας των ανθρώπων. Απόβαλέ τες και αντιμετώπισε ό,τι σου έρθει με δύναμη.
  • Μη φθάνεις τον εαυτό σου στα άκρα – οι εξετάσεις δεν αποτελούν «περιόδους άκρων ορίων». Μην καταναλώνεις άπλετο καφέ για να μείνεις ξύπνιος μέχρι τις 4, μη θυσιάζεις την ξεκούρασή σου σε τέτοιο βαθμό. Αν το κάνεις, η υπερκόπωση θα σου χτυπήσει την πόρτα – και τότε, ναι, θα είναι μια πραγματικά χαμένη ευκαιρία για εσένα.
  • Οχύρωσε τον εαυτό σου από τους γύρω. Μην αυτοτιμωρείσαι αν δε φθάνεις τον εαυτό σου στα άκρα όπως κάποιος άλλος, αν δε διαβάζεις 9 ώρες τη μέρα, όπως ακούς ότι κάνει η φίλη σου ή αν δεν ξέρεις και την κάθε λεπτομέρεια, όπως διατυμπανίζει ότι κάνει ο συναγωνιστής σου. Παίξε «στρατηγικά», προετοίμασε τον εαυτό σου με βάση τα δικά σου δεδομένα και τις δικές σου μεθόδους. Έτσι, θα θριαμβεύσεις γιατί εν τέλει, θα είσαι απόλυτα εντάξει και ικανοποιημένος με εσένα. Η διαφορετικότητα είναι δεδομένη, μην το ξεχνάς, δε δουλεύουν όλοι με τον ίδιο τρόπο. Και οι ακραίες μέθοδοι, σπανίως επιφέρουν αποτελέσματα. Μην εγκαταλείπεις την υπόλοιπη ζωή σου σε περιόδους εξεταστικής. Εάν το κάνεις, η πίεση που θα αισθάνεσαι θα είναι διπλή, αφού θα νιώθεις ότι βρίσκεσαι σε μια παράλληλη πραγματικότητα, καταπιεστική, που σου απαγορεύει να ασχοληθείς με κάτι άλλο εκτός του διαβάσματος και θα παρακαλάς να τελειώσει τόσο πολύ, που δε θα είσαι απόλυτα συγκεντρωμένος στο στόχο σου. Οι εξετάσεις δεν απαιτούν θυσίες, όπως λένε όλοι, απαιτούν μια μικρή αναπροσαρμογή του χρόνου που αφιερώνεις στο καθετί. Μεγάλες και απότομες αλλαγές μπορεί να αποβούν καταστροφικές.

  • Διατήρησε έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Μη βιαστείς να πεις ότι είναι τετριμμένο… Εάν παραμελήσεις τον εαυτό σου, με τη δικαιολογία ότι βρίσκεσαι σε περίοδο εξετάσεων, θα οδηγηθείς σε ένα φαύλο κύκλο μιζέριας, άσχημων συναισθημάτων για εσένα τον ίδιο και αποσυγκέντρωσης… Πόσες φορές έχουμε όλοι σκεφτεί: «Πώς έχω γίνει έτσι; Όταν τελειώσει η εξεταστική, θα επανασυγκροτηθώ». Αντίθετα, εάν διατηρήσεις σε ισορροπία και αυτό το κομμάτι, οι μέρες θα περνούν αβίαστα, ενώ θα μπορέσεις να αφοσιωθείς στο στόχο σου άνευ δεύτερων σκέψεων και με θετική διάθεση – που δημιουργείται όταν φροντίζουμε τον εαυτό μας. Μάλιστα, οι εξεταστικές περίοδοι προσφέρονται για αλλαγές στις συνήθειές μας. Λίγη άθληση τη μέρα, μια πιο υγιεινή διατροφή, αρχή ενός χόμπι… Όλα αυτά μας δίνουν στόχο και δύναμη να παλέψουμε, ξέροντας ότι, μέσα σε μια τόσο δύσκολη περίοδο, γινόμαστε καλύτεροι από όλες τις απόψεις.
  • Καμία, λοιπόν, θυσία δεν απαιτείται. Αντιθέτως, είναι κρίσιμη η προφύλαξη του εαυτού μας και η διατήρηση ισορροπίας, σε όλα τα επίπεδα. Αυτή η διαφορετική προσέγγιση, φίλε αναγνώστη, είναι αυτή που θα σε σώσει από τη μάστιγα των τελευταίων χρόνων και θα σε κάνει να αντιμετωπίσεις τις υποχρεώσεις, όχι σαν βάρος και διεκπεραιωτικά, αλλά σαν μέσο της αυτοβελτίωσής σου. Άλλωστε, η συνεχής πρόοδος και αυτοβελτίωση είναι αυτή που δίνει νόημα στη ζωή μας.

Try it and go for it!


Σοφία-Ζωή Παράσχου

Γεννηθείσα το 1999. Είναι φοιτήτρια Νομικής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Από πολύ μικρή ηλικία, ξεκίνησε να ασχολείται με διάφορες δραστηριότητες, εκ των οποίων ξεχώρισε τα debate και την αρθρογραφία. Συμμετέχει ενεργά σε μοντέλα προσομοιώσεων, ενώ ήταν αρχισυντάκτρια και αρθρογραφούσε τακτικά στην εφημερίδα του σχολείου της. Ιδιαίτερα πεδία ενδιαφέροντός της αποτελούν η Μέση Ανατολή και τα κοινωνικά ζητήματα.