Της Αιμηλίας Μπέλμπα,

Αν υπάρχει μια ταινία, μία μόνο ταινία, που θα πρέπει να δει κανείς πριν πεθάνει, αυτή είναι η “Casablanca”. Και αυτό γιατί η Casablanca δεν είναι μια ταινία, αλλά πολλές μαζί και εκπροσωπεί ό,τι κάνει μαγικό τον κινηματογράφο.

Η ιστορία ξεκινά λίγο σαν ντοκιμαντέρ και έχει ιστορικό υπόβαθρο. Στην εξωτική Casablanca, λοιπόν, εν μέσω του δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, συναντάμε πλούσιους πρόσφυγες, που περιμένουν την ευκαιρία, να μπουν στο επόμενο αεροπλάνο για τις Η.Π.Α, αλλά και όχι τόσο πλούσιους πρόσφυγες, που είτε ήταν πλούσιοι και κόλλησαν στην Καζαμπλάνκα είτε θέλουν να μαζέψουν λίγα χρήματα και να φύγουν από εκεί. Πάντως, για όλους μια είναι η επιθυμία, η αποχώρηση από την Καζαμπλάνκα, που είναι μια «γκρίζα περιοχή».

Εκεί, εκτός από όλους αυτούς τους άτυχους χαρακτήρες, συναντάμε και τον Rick Blaine, ο οποίος είναι ο πρωταγωνιστής της ιστορίας μας. Ο Rick έχει ένα κλαμπ καζίνο και είναι απόλυτα ταιριαστός με αυτό το μουντό τοπίο, καθώς είναι και ο ίδιος μουντός και προσπαθεί να δείξει, πως είναι «ουδέτερος» σε όλα τα πολιτικά θέματα που εξελίσσονται. Βάσει της πολιτικής κατάστασης εκείνη την εποχή θα μπορούσε κανείς να πει, πως ο Rick εκπροσωπούσε κατά κάποιο τρόπο τις Η.Π.Α., πριν αναμειχθούν ενεργά στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Όμως, όσο και να θέλει ο κυνικός και μουντός Rick να μείνει αμέτοχος σε όλα και να μας αποδείξει, ότι δεν τον ενδιαφέρει τίποτα, τα πάντα αλλάζουν όταν πέφτουν στα χέρια του κάποια γράμματα και μπαίνει τυχαία στο μαγαζί του η μεγάλη του αγάπη, Ilsa, την οποία ερμηνεύει η πανέμορφη, Ingrid Bergman. Η Ilsa δεν βρίσκεται στην Καζαμπλάνκα μόνη, αλλά με τον σύζυγό της και ηγετικό μέλος της επανάστασης, Victor Laszlo, ο οποίος έχει όλα τα χαρακτηριστικά του ήρωα και τα επιτεύγματα του μοιάζουν σχεδόν μυθικά. Αυτή η συνάντηση φανερώνει σε εμάς τους θεατές το λόγο για το… βαρύ ύφος του Rick. Οι δυο τους ήταν εραστές στο Παρίσι και τη μέρα, που ήταν έτοιμοι να φύγουν, η Ilsa δεν πήγε ποτέ να τον συναντήσει στον σταθμό του τρένου, γιατί έμαθε πως ο άντρας της, τον οποίο νόμιζε νεκρό, ήταν ζωντανός και βαριά άρρωστος, Έτσι, επέλεξε να γυρίσει κοντά στον Victor Laszlo. Αυτή η αποκάλυψη, αλλά και η εξομολόγηση της στον Rick, πως ακόμα τον αγαπά, φαίνεται, πως αλλάζουν δραστικά τη ροή της ιστορίας. Το ερωτικό τρίγωνο ανάμεσα σε αυτούς τους τρεις χαρακτήρες είναι το τελειότερο δείγμα μελοδράματος μιας άλλης εποχής, πολύ μακρινής από τη δική μας και σχεδόν ξεχασμένης. Αλλά η Casablanca είναι επίσης και μια ταινία δράσης με ανατροπές και αρκετούς πυροβολισμούς.

Όμως στο τέλος, στον πυρήνα της, η «Casablanca» είναι μια ταινία για την ηθική και τον αλτρουισμό. Ο Rick διαλέγει να κάνει, εν τέλει, αυτό που του λένε το ήθος του και οι αρχές του και όχι αυτό που του λέει η καρδιά του και αυτή η ανιδιοτελής κίνηση καταλήγει στο τέλος να του χαρίσει μάλιστα τον πιο απρόσμενο σύμμαχο.


Αιμηλία Μπέλμπα

Γεννήθηκε το μεσημέρι ενός Νοέμβρη. Τώρα ποιανού ακριβώς Νοέμβρη, αυτό δεν πρόκειται να σας το πει. Έχει τελειώσει μια Σχολή Δημοσιογραφίας και έχει δουλέψει ως δημοσιογράφος σε site, κειμενογράφος και έχουν εκδοθεί δυο βιβλία της, εκ των οποίων το ένα στα αγγλικά.