7.3 C
Athens
Τετάρτη, 19 Ιανουαρίου, 2022
ΑρχικήΠολιτισμόςΗ «Ευτυχία» και η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου

Η «Ευτυχία» και η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου


Της Αριάδνης-Παναγιώτας Φατσή,

Στον κινηματογράφο πηγαίνω σπάνια, γι’ αυτό και όταν μια ταινία προσελκύσει το ενδιαφέρον μου, ο πήχης είναι αρκετά ανεβασμένος. Εν τω μεταξύ, όταν η βιογραφία ενός αγαπητού και δημοφιλούς προσώπου μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη, οι προσδοκίες του κοινού είναι πάντα υψηλές. Κάπως έτσι, ένα ωραίο βράδυ του Δεκεμβρίου, βρέθηκα και εγώ στον κινηματογράφο για να παρακολουθήσω την «Ευτυχία», με τις προσδοκίες εμφανώς ανεβασμένες, πράγμα στο οποίο συντέλεσε και το πολύ γνωστό και αναγνωρισμένο καστ. Η ταινία βασίζεται σε κείμενα των εγγονιών της μεγάλης στιχουργού και διάφορες μαρτυρίες της εποχής, και στοχεύει να μας μεταφέρει στον κόσμο της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου.

Από τις ζοφερές εικόνες της Μικρασιατικής καταστροφής, το ταξίδι της ζωής της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου περνά στις αίθουσες των μεγάλων θεάτρων και καταλήγει στη στιχουργική της καριέρα και τη συνεργασία της με τους μεγαλύτερους μουσικούς της εποχής, τους οποίους υποδύεται μια πλειάδα γνωστών και αγαπημένων ηθοποιών. Παράλληλα, ο θεατής γνωρίζει τη γυναίκα Ευτυχία, η οποία κάνοντας πράξη το να ζει για το τώρα και αδιαφορώντας για τα ήθη της συντηρητικής κοινωνίας, χωρίζει τον πρώτο της σύζυγο, κάνει καριέρα σε περιοδεύοντες θιάσους («μπουλούκια»), ξαναπαντρεύεται και υποθάλπει κατά καιρούς ανθρώπους που δε γίνονταν δεκτοί στις οικογένειές τους για διαφόρους λόγους, όπως τις σεξουαλικές τους προτιμήσεις, ενώ παράλληλα βυθίζεται στον εθισμό της με τη χαρτοπαιξία. Κάθε βίωμα της Ευτυχίας γίνεται ένα στιχάκι, ένα τραγούδι. Καθώς η ταινία εκτυλίσσεται μέσω αυτών των τραγουδιών σε μία τιμητική βραδιά για την καλλιτέχνιδα, ακούγονται πολλά γνωστά και αγαπημένα άσματα.

Η ιστορία της ταινίας ήταν διαρθρωμένη με ευχάριστο τρόπο, χωρίς ιδιαίτερα κενά. Ως θεατές στην αίθουσα, απολαύσαμε αρκετές στιγμές γέλιου, αλλά και κάποια δραματικά συναισθηματικά ξεσπάσματα. Οι δύο καταστάσεις διαδέχονταν η μία την άλλη με αρκετή συνέπεια, ώστε η ταινία να είναι τελικά αρκετά ισορροπημένη. Στα θετικά και η προσεκτική ενδυματολογία, αλλά και η μουσική, με πολύ ενδιαφέρουσες διασκευές παλαιότερων τραγουδιών.

Αρκετή κριτική υπέστη η επιλογή να υποδυθούν την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου δύο ηθοποιοί αντί για μία, όπως συνηθίζεται σε αντίστοιχες παραγωγές του εξωτερικού (βλ. La vie en rose). Οφείλουμε, πάντως, να αναγνωρίσουμε ότι οι δύο πρωταγωνίστριες της ταινίας, η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη ως έμπειρη και δυναμική Ευτυχία και η Κάτια Γκουλιώνη ως εκρηκτική νεαρή -αν και σε κάποιες στιγμές υπερβολικ- συνεισέφεραν ιδιαίτερα στον χαρακτήρα, έχοντας μάλιστα δουλέψει μια ομαλή μετάβαση μεταξύ τους μέσω χαρακτηριστικών όπως ο ιδιαίτερος τρόπος καπνίσματος του τσιγάρου. Εξαιρετική ήταν και η ερμηνεία του Πυγμαλίωνος Δαδακαρίδη, στον ρόλο του προοδευτικού αστυφύλακα και στοργικού συζύγου, Γεωργίου Παπαγιαννόπουλου. Δεν έλειψαν και ορισμένα τυπικά κλισέ, όπως το χιλιοειδωμένο μοτίβο του στερεοτυπικού ομοφυλόφιλου χαρακτήρα ως comic relief, τον οποίο, πάντως, ο Θάνος Τοκάκης υποδύθηκε με μεγάλη πειστικότητα και συνέπεια, τόσο στις κωμικές, όσο και στις δραματικές σκηνές.

Συνολικά, η «Ευτυχία» μπορεί να μην είναι μια καλή επιλογή για κάποιον που δυσανασχετεί και στο άκουσμα μόνο της φράσης «ελληνική ταινία», καθώς δε λείπουν κάποια από τα στερεότυπα που καλώς ή κακώς σχετίζονται με τον ελληνικό κινηματογράφο. Πάντως, αποτελεί μια αξιοπρεπέστατη προσπάθεια με αναγνωρισμένους συντελεστές, οι οποίοι απέδωσαν μια πλήρη κινηματογραφική βιογραφία και αξίζει να τη δει κανείς, τόσο για τις ωραίες ερμηνείες, όσο και για να έρθει σε επαφή με την εντυπωσιακή προσωπικότητα της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου.

Για τον ενδιαφερόμενο αναγνώστη, τραγούδια των οποίων τους στίχους έχει γράψει η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου είναι μεταξύ άλλων τα: «Πετραδάκι πετραδάκι», «Περασμένες μου αγάπες», «Όνειρο απατηλό», «Είμ’ αητός χωρίς φτερά», «Μαλάμω», «Γυάλινος Κόσμος», «Δυο πόρτες έχει η ζωή».


Αριάδνη-Παναγιώτα Φατσή, Αρχισυντάκτρια Πολιτισμού

Γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Είναι προπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Νομικής στο ΕΚΠΑ. Αναπτύσσει ιδιαίτερη δράση σε φοιτητικούς οργανισμούς και εκδηλώσεις, βρίσκεται στο διοικητικό συμβούλιο της Unique Minds και έχει συμμετάσχει σε πολλά συνέδρια και ημερίδες. Την ενδιαφέρει η συγγραφή νομικών και λογοτεχνικών άρθρων, τάσεις τις οποίες ικανοποιεί η συμμετοχή της στο OffLine Post. Γνωρίζει Αγγλικά και Γερμανικά.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Αριάδνη-Παναγιώτα Φατσή, Αρχισυντάκτρια Πολιτισμού
Γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Είναι προπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Νομικής στο ΕΚΠΑ. Αναπτύσσει ιδιαίτερη δράση σε φοιτητικούς οργανισμούς και εκδηλώσεις, βρίσκεται στο διοικητικό συμβούλιο της Unique Minds και έχει συμμετάσχει σε πολλά συνέδρια και ημερίδες. Την ενδιαφέρει η συγγραφή νομικών και λογοτεχνικών άρθρων, τάσεις τις οποίες ικανοποιεί η συμμετοχή της στο OffLine Post. Γνωρίζει Αγγλικά και Γερμανικά.