22.7 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαBlack...Perspective

Black…Perspective


Της Ιωάννας Λουκά,

Η Black Friday πλησιάζει και οι απανταχού καταναλωτές του πλανήτη αρχίζουν να επεξεργάζονται το σχέδιο δράσης τους. Σαν «σύγχρονοι Τσώρτσιλ» πασχίζουν να βρουν τον τρόπο, που θα κινηθούν εκείνη τη μέρα, έτοιμοι για μια σύρραξη διαφορετική από αυτές που βρίσκουμε ανατρέχοντας στην ιστορία. Μία σύρραξη με θύματα-θύτες, που θύουν στο βωμό του καταναλωτισμού .

Το ξενόφερτο αυτό έθιμο έχει παρεισφρήσει με τον καλύτερο και τεχνηέντως επιδέξιο τρόπο στη χώρα μας, σε μία προσπάθεια «δήθεν εκμοντερνισμού». Το συμπλεγματικό αυτό κατάλοιπο των Ελλήνων δεν έχει αποσοβηθεί όσα χρόνια κι αν περάσουν και κρατάει ήδη από την τουρκοκρατία)… Αλλά, με μία πιο προσεκτική ματιά, ίσως δούμε πως το ρεύμα αυτό δεν αγγίζει μόνο τους Έλληνες, που προσπαθούν να μοιάσουν στους φίλους τους, τους Αμερικανούς ,αλλά είναι ένα ολιστικό φαινόμενο, που κινείται απειλητικά, με ρυθμούς γεωμετρικής προόδου.

Όλο και περισσότερα καταστήματα – αλυσίδες δήλωσαν τη συμμετοχή τους σ΄ αυτήν τη γιορτή του καταναλωτισμού κατά την οποία θα προσφέρονται αγαθά σε τιμές- κόστους. Οι επιχειρήσεις σκεπτόμενες καθαρά ορθολογιστικά, επιστρατεύοντας κάθε μέσο, θα αποσπάσουν κέρδη εκατομμυρίων, αφού πλήθος ανθρώπων θα συρρεύσουν στα καταστήματα. Τα ειδησεογραφικά sites και φέτος πάλι θα αναφερθούν στα ατυχή περιστατικά όπως τσακωμούς , ακόμη και λιποθυμίες, λόγω του υπερβολικού κόσμου.

Και αναρωτιέμαι “αξίζει τέτοιος πανικός για την αγορά προϊόντων σε κάποια καλύτερη τιμή; Οι περισσότεροι θα απαντήσουν φυσικά και ΝΑΙ. Και εγώ, θετική θα ήμουν σε αυτό το ερώτημα, αν, όμως, βεβαιωνόμουν ότι τα αγαθά αυτά, τα έχουμε πραγματικά ανάγκη και δεν παρασυρόμαστε στην αγορά τους , λόγω της αδηφάγου για κατανάλωση συμπεριφοράς μας. Πρέπει να σκεφτούμε αν αυτά τα αγαθά ικανοποιούν πραγματικές μας ανάγκες και όχι κατ΄ επίφαση υπάρχουσες. Γιατί, αν συμβαίνει το πρώτο, οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν πετύχει τον στόχο τους, να προσελκύσουν μερικά εκατομμύρια ακόμη δολάρια, γιατί , έτσι, ακριβώς βλέπουν τους καταναλωτές , ως χαρτονομίσματα, δηλαδή, και όχι ως προσωπικότητες. Αφού, λοιπόν, έχουν αυτή την οπτική οι επιχειρήσεις δε θα είχαν κανέναν ενδοιασμό, ακόμη και έκτροπα να προκληθούν για την αγορά των προϊόντων τους.

Το ζήτημα είναι τελικά τι κάνουμε εμείς. Όχι, δεν θα συνιστούσα να απέχουμε από την Black Friday, όταν ο διπλανός μας θα αγοράσει το κινητό που επιθυμούμε  σε χαμηλή τιμή. Ίσως από άποψη ιδεολογίας, λοιπόν, θα έπρεπε μόνο και μόνο από αντίσταση στο ρεύμα, αλλά ποιος θα το κάνει άραγε;


Ιωάννα Λουκά
Γεννήθηκε το 1999 στη Λάρισα και είναι δευτεροετής φοιτήτρια του Τμήματος Νομικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Μιλάει Αγγλικά, Γαλλικά και Γερμανικά. Έχει συμμετάσχει σε μοντέλα προσομοίωσης ενώ ήταν αρθρογράφος στην ηλεκτρονική εφημερίδα του σχολείου της.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ