16.1 C
Athens
Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΤμήμα Υποδοχής: Μία τάξη κοινωνικής, μαθησιακής και συναισθηματικής υποστήριξης για τα ευάλωτα...

Τμήμα Υποδοχής: Μία τάξη κοινωνικής, μαθησιακής και συναισθηματικής υποστήριξης για τα ευάλωτα παιδιά


Της Κυριακής Μαλλιαρίδου,

Είναι γεγονός, πως τα τελευταία χρόνια συναντάμε στο ελληνικό σχολείο πληθώρα παιδιών, τα οποία προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (αλλοδαπούς, παλιννοστούντες, ρομά, μουσουλμανόπαιδες) και χρειάζονται μια «χείρα» βοηθείας ώστε να ενταχθούν ομαλά στο σχολικό περιβάλλον και κατ’ επέκταση στο ευρύτερο πλαίσιο της κοινωνίας. Αυτή τη βοήθεια έρχεται να προσφέρει το τμήμα υποδοχής στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Πρόκειται για ένα μεγάλο άλμα, με σκοπό καθηγητές και μαθητές να αγκαλιάσουν κάθε παιδί, που ανήκει στην ετερότητα. Ποιος είναι, όμως, ο ακριβής ρόλος του τμήματος αυτού;

Θα μας λύσουν την απορία τα λόγια της κ. Γεωργίας, η οποία εργάζεται σε τμήμα υποδοχής τα τελευταία δύο χρόνια. «Ειλικρινά, καθημερινά που ολοκληρώνω το ωράριό μου αισθάνομαι ότι έχω προσφέρει έστω κι ένα μικρό λιθαράκι στα παιδιά αυτά. Στα τόσα χρόνια προϋπηρεσίας, πρώτη φορά έχω νιώσει πως αυτά που υπαγορεύω τα ρουφάνε σαν σφουγγάρια και τα χρησιμοποιούν ως «όπλο» για την αποδοχή και την ένταξη. Δε θα ξεχάσω το πλατύ χαμόγελο του πρώτου μουσουλμανόπαιδου, όταν κατάφερε να διαβάσει ολομόναχο μια πρόταση στα ελληνικά. Δάκρυα συγκίνησης με πλημμύρισαν και από τότε έβαλα σκοπό να μοιράζω μόνο χαμόγελα».

Για τη φοίτηση στα τμήματα υποδοχής χρειάζεται η διεξαγωγή διαπιστωτικών τεστ, με τα οποία ανιχνεύεται το επίπεδο ελληνομάθειας των μαθητών που έχει προταθεί από τους εκπαιδευτικούς να φοιτήσουν σ’ αυτές. Χρειάζονται ακόμα, η ενυπόγραφη δήλωση του γονέα ή κηδεμόνα ότι επιθυμεί να παρακολουθήσει το παιδί του την ΤΥ, καθώς και απόφαση του συλλόγου διδασκόντων για το ποιοι μαθητές θα φοιτήσουν σε ΤΥ. Η διεξαγωγή των διαπιστωτικών τεστ γίνεται από τους εκπαιδευτικούς σε συνεργασία με τον οικείο σχολικό σύμβουλο. Φυσικά, θα ήταν μεγάλη παράλειψη να μην αναφέρουμε τον αξιοσημείωτο ρόλο των κοινωνικών λειτουργών και των ψυχολόγων, οι οποίοι πασχίζουν καθημερινά γι’ αυτά τα παιδιά.

Πηγή εικόνας: alphavita.gr

Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με την ελληνική γλώσσα, τις ελληνικές παραδόσεις αλλά και κανόνες συμπεριφοράς. Πέρα από την εκμάθηση της ελληνικής, μυούνται στο διάβασμα βιβλίων με σκοπό την ανάπτυξη σκέψης, φαντασίας και λόγου. Ένα ακόμη θετικό είναι η συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών μέσα στο τμήμα υποδοχής. Μαθαίνουν την έκφραση και τη διαχείριση των συναισθημάτων τους. Φεύγοντας, το ηθικό τους είναι αναπτερωμένο και καθημερινά νιώθουν ότι καταλαμβάνουν μια θέση ανάμεσα στους συμμαθητές τους. Ας μην ξεχνάμε πως ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα του τμήματος υποδοχής, είναι η μείωση των φαινομένων βίας και της εκδήλωσης ρατσιστικών συμπεριφορών.

Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω πως το τμήμα υποδοχής είναι ένα «μάθημα» για όλους μας. Όλοι μας θα πρέπει να λειτουργούμε απέναντι στο διαφορετικό όπως αυτή η τάξη. Να φροντίζουμε για την ένταξη και την αποδοχή των ετεροτήτων, να έχουμε σε υψηλά επίπεδα το αίσθημα του σεβασμού, της ανεκτικότητας, της κατανόησης και της αλληλοβοήθειας. Όλοι ενωμένοι μπορούμε να αποτελέσουμε μια μεγάλη αγκαλιά για τα άτομα αυτά και να τα καλωσορίσουμε στο νέο τους ξεκίνημα, να τους δείξουμε έμπρακτα ότι βρισκόμαστε δίπλα τους!


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Οι Τάξεις Υποδοχής στο δημοτικό σχολείο: ένας θεσμός υποστήριξης και ένταξης των μαθητών από ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, avgi.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Ο ρόλος των εκπαιδευτικών σε Τάξεις Υποδοχής και Φροντιστηριακά Τμήματα, news.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κυριακή Μαλλιαρίδου
Κυριακή Μαλλιαρίδου
Γεννήθηκε και ζει στην Ξάνθη. Έχει αποφοιτήσει από το τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (Κομοτηνή). Επιμορφώθηκε στην «Ειδική Αγωγή κι Εκπαίδευση», «Στην Σχολική Ψυχολογία» και στην «Ελληνική ως Δεύτερη Ξένη Γλώσσα» από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Είναι κάτοχος διπλώματος άριστης γνώσης της Αγγλικής γλώσσας και Η/Υ. Η θέλησή της να προσφέρει «τροφή» για σκέψη και προβληματισμό την οδήγησε στην σύνταξη άρθρων. Στον ελεύθερό της χρόνο ασχολείται με το βόλεϊ, με προγράμματα Φιλαναγνωσίας και είναι λάτρης των ταξιδιών.