29.6 C
Athens
Σάββατο, 23 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΑπειλείται το επάγγελμά σου από το AI;

Απειλείται το επάγγελμά σου από το AI;


Της Αντιγόνης Ζαφειροπούλου,

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει μπει δυναμικά στη ζωή μας και ειδικά στον χώρο της διοίκησης και των επιχειρήσεων. Το ερώτημα που κυριαρχεί δεν είναι αν θα επηρεάσει τις θέσεις εργασίας αλλά ποιες ακριβώς ειδικότητες θα αντικαταστήσει και ποιες όχι. Σε μια σύγχρονη επιχείρηση η διοίκηση απαρτίζεται από πολλά επίπεδα και ρόλους από την ανώτερη ηγεσία μέχρι τα τμήματα υποστήριξης. Ας δούμε λοιπόν αναλυτικά ποιες ειδικότητες μιας επιχείρησης είναι πιο πιθανό να αναλάβει σύντομα το AI και ποιες παραμένουν δύσκολο να αντικατασταθούν.

Πρώτα από όλα οι θέσεις στη λογιστική και τα οικονομικά ελέγχονται εύκολα από την τεχνητή νοημοσύνη. Η καταχώριση στοιχείων, η ανάλυση ισολογισμών και η παρακολούθηση φορολογικών υποχρεώσεων είναι διαδικασίες που ήδη αυτοματοποιούνται μέσω λογισμικών. Το AI μπορεί να μειώσει τα λάθη, να επιταχύνει τη ροή εργασίας και να παρέχει προβλέψεις βάση δεδομένων. Ωστόσο, η στρατηγική οικονομική διαχείριση και η τελική λήψη αποφάσεων για επενδύσεις  δύσκολα θα αντικατασταθούν πλήρως, καθώς εκεί απαιτείται ανθρώπινη κρίση, εμπειρία και κατανόηση του περιβάλλοντος.

Στο τμήμα ανθρώπινου δυναμικού το AI ήδη χρησιμοποιείται για την επιλογή βιογραφικών, τον εντοπισμό υποψηφίων μέσω αλγορίθμων και την παρακολούθηση της απόδοσης. Ωστόσο, η συνέντευξη και η κατανόηση της ψυχολογίας των εργαζομένων απαιτούν ανθρώπινη παρουσία. Επομένως το AI μπορεί να αναλάβει τις διαδικασίες του HR αλλά όχι τα υπόλοιπα.

Πηγή εικόνας και δικαιώματα χρήσης: Freepik

Το marketing και η διαφήμιση αποτελούν έναν τομέα όπου η τεχνητή νοημοσύνη έχει μεγάλη απήχηση. Η δημιουργία στοχευμένων καμπανιών, η ανάλυση δεδομένων καταναλωτών και η πρόβλεψη τάσεων μπορούν να αυτοματοποιηθούν σε μεγάλο βαθμό. Το AI είναι ικανό να δημιουργήσει περιεχόμενο και να διαχειριστεί social media. Παρόλα αυτά η δημιουργικότητα, η έμπνευση και η ικανότητα σύνδεσης ενός brand με βαθύτερα συναισθήματα του κοινού δεν μπορούν να αντικατασταθούν εύκολα. Έτσι, οι στρατηγικοί ρόλοι στο marketing θα παραμείνουν στους ανθρώπους ενώ τα εκτελεστικά κομμάτια θα περάσουν στα χέρια του AI.

Στο τμήμα πωλήσεων οι αυτοματοποιημένες πλατφόρμες μπορούν να αναλάβουν την επικοινωνία με πελάτες μέσω chatbots, να παρέχουν πληροφορίες για προϊόντα και να ολοκληρώνουν παραγγελίες. Ωστόσο, οι σύνθετες διαπραγματεύσεις, η ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης με πελάτες και η κατανόηση των αναγκών τους παραμένουν ανέγγιχτα. Επομένως, το AI θα αναλάβει κυρίως τις απλές και μαζικές συναλλαγές αφήνοντας το κομμάτι των στρατηγικών συνεργασιών στους ανθρώπους.

Η διοίκηση παραγωγής και οι λειτουργίες εφοδιαστικής αλυσίδας είναι τομείς όπου η τεχνητή νοημοσύνη έχει αποδεδειγμένα πλεονεκτήματα. Ο έλεγχος αποθεμάτων, η βελτιστοποίηση της διανομής, η πρόβλεψη καθυστερήσεων και η διαχείριση ρίσκου μπορούν να εκτελούνται με ακρίβεια από αλγορίθμους. Όμως, η διαχείριση κρίσεων, οι αποφάσεις σε συνθήκες αβεβαιότητας και οι διαπροσωπικές σχέσεις με προμηθευτές απαιτούν ανθρώπινη παρέμβαση.

Το νομικό τμήμα τώρα το AI μπορεί να αναζητήσει νομοθεσία, να συγκρίνει συμβόλαια και να προτείνει διορθώσεις με μεγάλη ταχύτητα. Παρόλα αυτά η ερμηνεία του νόμου, η παρουσία σε δικαστικές αίθουσες και η διαχείριση περίπλοκων υποθέσεων που απαιτούν στρατηγική σκέψη παραμένουν εκτός δυνατοτήτων της μηχανής.

Τέλος, η ανώτερη διοίκηση δηλαδή οι διευθύνοντες σύμβουλοι και τα στελέχη είναι σχεδόν απίθανο να αντικατασταθούν από το AI. Οι αποφάσεις τους αφορούν όχι μόνο αριθμούς και δεδομένα, αλλά και όραμα, ηγεσία, δημιουργία εμπιστοσύνης και επικοινωνία με πελάτες και προμηθευτές. Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να παρέχει αναλύσεις και σενάρια αλλά η τελική ευθύνη και το ηγετικό χάρισμα δεν μπορούν να προγραμματιστούν.

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δύναμη να αλλάξει ριζικά τη διοίκηση και τις επιχειρήσεις. Ειδικότητες που βασίζονται σε επαναλαμβανόμενες και προβλέψιμες διαδικασίες όπως η λογιστική, η διαχείριση δεδομένων, η εφοδιαστική αλυσίδα και οι βασικές πωλήσεις είναι οι πρώτες που θα επηρεαστούν. Από την άλλη ρόλοι που απαιτούν δημιουργικότητα, στρατηγική σκέψη, συναισθηματική νοημοσύνη και ανθρώπινη αλληλεπίδραση θα παραμείνουν στα χέρια των ανθρώπων. Η πρόκληση για το μέλλον δεν είναι να αντισταθούμε στην τεχνολογία αλλά να μάθουμε να συνεργαζόμαστε με αυτήν αξιοποιώντας τη δύναμή της χωρίς να χάνουμε τον ανθρώπινο πυρήνα που δίνει αξία στις επιχειρήσεις.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • National University, 59 AI Job Statistics: Future of U.S. Jobs, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Αντιγόνη Ζαφειροπούλου
Αντιγόνη Ζαφειροπούλου
Γεννήθηκε το 2004 και είναι προπτυχιακή φοιτήτρια στο τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Εκδηλώνει ενδιαφέρον στα επαγγέλματα του κλάδου των πωλήσεων και του ανθρώπινου δυναμικού και είναι κάτι που θα επιθυμούσε να απασχοληθεί στο άμεσο μέλλον. Έχει παρακολουθήσει αρκετά σεμινάρια και ημερίδες πάνω στην επιχειρηματικότητα, όπως επίσης έχει συμμετάσχει σε κύκλο σεμιναρίων με θέμα την καινοτομία και τα startups (ΜΕΤΩΝ). Ασχολείται επίσης με τον εθελοντισμό και ήτανε μέλος μάρκετινγκ και υπεύθυνη ομάδας πανεπιστημιακών και δημοσίων σχέσεων του οργανισμού AIESEC in Patras για ένα χρόνο. Συμμετέχει ενεργά σε εκδηλώσεις και συχνά παρευρίσκεται ως εθελόντρια και προσωπικό οργάνωσης σε events και διαγωνισμούς (Patras IQ, Robotex Hellas).