24.2 C
Athens
Τετάρτη, 24 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΤο «φαινόμενο» Otto Dix

Το «φαινόμενο» Otto Dix


Της Ελένης Μανουδάκη,

Ο Otto Dix είναι ένας αξιοσημείωτος καλλιτέχνης, που υπήρξε το φως του κινήματος Neue Sachlichkeit. Στοιχειωμένος από τις εμπειρίες του από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, δημιούργησε σκληρούς και βάναυσους πίνακες για τον πόλεμο και την κοινωνία Weimer της δεκαετίας του 1920. Αργότερα, ζωγράφισε γυμνά και ​​σατιρικά πορτρέτα διασημοτήτων από τους πνευματικούς κύκλους της Γερμανίας.

Πηγή εικόνας: dailyartfixx.com

Ο Wilhelm Heinrich Otto Dix γεννήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου 1891 στο Untermhaus στη Γερμανία. Ήταν ο μεγαλύτερος γιος μιας οικογένειας της εργατικής τάξης, αλλά η μητέρα του απολάμβανε την ποίηση και ο ξάδερφός Fritz Amann ήταν ζωγράφος. Σε ηλικία δέκα ετών, ο Otto έκανε το μοντέλο για τον Fritz και εντυπωσιάστηκε από την εμπειρία. Τότε, αποφάσισε ότι θέλει να γίνει ο ίδιος ζωγράφος.

Από το 1905 έως το 1909 εκπαιδεύτηκε τοπικά υπό τον καλλιτέχνη Carl Senf και άρχισε να ζωγραφίζει τα πρώτα του τοπία με λάδι και παστέλ.

Το 1909 γράφτηκε στη Σχολή Τεχνών και Χειροτεχνίας της Δρέσδης και παρακολούθησε μαθήματα εκεί μέχρι το 1914. Η Ακαδημία έδινε περισσότερη έμφαση στη χειροτεχνία και δεν δίδασκε ακαδημαϊκή ζωγραφική. Ως αποτέλεσμα, ο Dix δίδαξε τον εαυτό του πώς να ζωγραφίζει μέσα από μια εντατική μελέτη των παλαιών ολλανδικών, ιταλικών και γερμανικών Δάσκαλων της Αναγέννησης. Ανέλυσε τις μεθόδους τους και έμαθε, μέσα από πολλή εξάσκηση, πώς να χτίζει στρώματα βαφής που θα δημιουργήσουν βάθος και φωταύγεια.

Πηγή εικόνας: mydailyartdisplay.uk

Κατά την έναρξη του Πολέμου το 1914, κατατάχθηκε εθελοντικά στη στρατιωτική θητεία και εκπαιδεύτηκε ως πολυβολητής. Από το 1915 υπηρέτησε ως πολυβολητής και αρχηγός διμοιρίας στην πρώτη γραμμή στη Φλάνδρα, Πολωνία και Ρωσία. Τραυματίστηκε πολλές φορές και παραλίγο να πεθάνει, όταν τον χτύπησε ένα θραύσμα στο λαιμό. «Ο πόλεμος», είπε, «είναι τόσο κτηνώδης: η πείνα, οι ψείρες, η λάσπη, αυτοί οι παράφρονες θόρυβοι». Το 1916 έκανε την πρώτη του έκθεση πολεμικών σχεδίων στην Galerie Arnold στη Δρέσδη. Με το τέλος του πολέμου το 1918, επέστρεψε στη Γέρα. Μαζί με τον συμπατριώτη του και φίλο George Grosz υιοθέτησε αριστερές απόψεις και αποκαλούσε τον εαυτό του ως «επαναστάτη ειρηνιστή». Ο Otto ήταν θυμωμένος, ειδικά για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονταν οι τραυματίες και οι ανάπηροι πρώην στρατιώτες στη Γερμανία. Αυτό φαίνεται στους πίνακες The War Cripples, The Prager Street and the Match Vendor. Η τέχνη του Dix γινόταν όλο και πιο νοσηρή και ρεαλιστική. Στον πίνακα Skat Players απεικονίζει τρεις βετεράνους του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Ο καταστροφικός απολογισμός του πολέμου «μείωσε» τους βετεράνους σε συνθέσεις από ανθρώπινη σάρκα και τεχνητά μέρη του σώματος. Τα κατεστραμμένα από τον πόλεμο σώματα και παραμορφωμένα πρόσωπα ανάγονται σε μια ζωή πλαισιωμένη από εφημερίδες και τραπουλόχαρτα. Το έργο του Dix στράφηκε προς την κοινωνική σάτιρα, αναπτύσσοντας μια γκροτέσκη και υπερβολική αισθητική. Με τους Georges Grosz, Max Beckmann και άλλους αποτέλεσαν τη βάση του Neue Sachlichkeit, το κίνημα της Νέας Αντικειμενικότητας, που προσπαθούσε να εκπροσωπήσει τη σκληρή κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης. Σε αυτήν την περίοδο αφοσιώθηκε, προωθώντας τη μελέτη του για τις παλιές τεχνικές ζωγραφικής σχεδιάζοντας αρχικά σε αυγοτέμπερα, ακολουθούμενα από λεπτά λούσα ψυχρών και ζεστών τόνων σε λαδομπογιά.

Το 1923, ο πίνακάς του Salon Ι κατασχέθηκε στο Darmstadt. Θεωρήθηκε συγκλονιστικό γιατί εξέτασε τη ζωή των γυναικών μετά τον πόλεμο. Πολλοί, παρά την ηλικία τους, είχαν στραφεί στην πορνεία σε απεγνωσμένες προσπάθειες να κερδίσουν χρήματα για να θρέψουν τις οικογένειές τους. Δεν ήταν πρόθεσή του να σοκάρει, αλλά απλώς να πει την αλήθεια για το τίμημα που πλήρωσαν οι άνθρωποι, όταν οι κυβερνήσεις τους τούς πήγαν στον πόλεμο. Το 1925, ο Dix εγκαταστάθηκε στο Βερολίνο, όπου το έργο του γινόταν ολοένα και πιο επικριτικό στη σύγχρονη γερμανική κοινωνία. Εφιστώντας την προσοχή του στην πιο ζοφερή πλευρά της ζωής, απεικονίζει χωρίς φειδωλότητα την πορνεία, τη βία, τα γηρατειά και τον θάνατο. Για αυτόν, το καθημερινό έγκλημα ήταν το αντανακλαστικό και η συνέχεια της τρέλας του πολέμου.

Πηγή εικόνας: Futopiadystopiawwi.wordpress.com

Το 1926, ζωγράφισε το εμβληματικό του πορτρέτο της δημοσιογράφου Sylvia von Harden. Ο πίνακας «ήρθε» τόσο για να χαρακτηρίσει την περίοδο όσο και την ίδια τη γυναίκα. Ο Dix ισχυρίστηκε ότι ήταν μια τέλεια εικόνα για μια κοινωνία που νοιαζόταν περισσότερο για την ψυχολογική κατάσταση μιας γυναίκας, παρά για την εξωτερική της εμφάνιση. Το 1927 διορίστηκε καθηγητής τέχνης στην Ακαδημία Τέχνης της Δρέσδης.

Οι πίνακες του Otto Dix παρουσιάστηκαν στη 16η Μπιενάλε στη Βενετία και στη διεθνή έκθεση μοντέρνας τέχνης στο Μουσείο του Μπρούκλιν στη Νέα Υόρκη το 1928. Το μεγάλο του αριστούργημα, το Metropolis. Όταν άρχισε να το δημιουργεί, ο υπερπληθωρισμός είχε επικρατήσει και η οικονομία είχε αποδεκατιστεί, λόγω πληρωμών αποζημίωσης ως αποτέλεσμα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Συνεπώς, η μεσαία τάξη είχε εξοντωθεί, αφήνοντας μόνο τους εξαιρετικά πλούσιους και φτωχούς. Υπήρχε εκτεταμένη ανεργία, πείνα και υποσιτισμός. Στο Metropolis, δείχνει τη φθορά της κατάστασης που αντιμετώπισε η Δημοκρατία της Βαϊμάρης τη δεκαετία του 1920. Στο κεντρικό πάνελ απεικονίζει τις ανώτερες τάξεις, οι οποίες κάνουν πάρτι, περνούν υπέροχα, ενώ λίγο έξω, οι άνθρωποι λιμοκτονούν και καταφεύγουν στην πορνεία. Στα δύο πλαϊνά του τρίπτυχου φαίνεται ξεκάθαρα η απόγνωση.

Κατά τη δεκαετία του 1930, ήταν ζωγράφος πορτρέτων, σε μια εποχή που τα πορτρέτα είχαν γίνει πολύ πιο μοδάτα. Ο Dix σχολίασε «Η ζωγραφική πορτρέτων θεωρείται από μοντερνιστές καλλιτέχνες ως κατώτερη καλλιτεχνική ενασχόληση και όμως είναι ένα από τα πιο συναρπαστικά και δύσκολα καθήκοντα για έναν ζωγράφο!». Δημιούργησε πολλά παιδικά και πολλά σατιρικά πορτρέτα Γερμανών διανοουμένων. Όταν ο Χίτλερ και οι Ναζί ήρθαν στην εξουσία το 1933, ο Dix απολύθηκε από τη θέση του και του απαγόρευσαν να εκθέτει τα έργα του. Φυλακίστηκε στη Γαλλία και ελευθερώθηκε το 1946. Τότε, η ζωγραφική του πήρε μια νέα κατεύθυνση, καθώς άρχισε να παράγει έργα με θρησκευτικά θέματα. Το 1955 έγινε μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Τεχνών στο Δυτικό Βερολίνο και τον επόμενο χρόνο μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Τεχνών στο Ανατολικό Βερολίνο.

Πηγή εικόνας: Futopiadystopiawwi.wordpress.com

Τον Νοέμβριο του 1967, υπέστη το πρώτο του εγκεφαλικό που είχε ως αποτέλεσμα το αριστερό του χέρι να παραλύσει. Έγινε επίτιμο μέλος της Ακαδημίας Τέχνης της Καρλσρούης και έλαβε επίσης πολλά βραβεία από τη Γερμανική κοινωνία. Στις 25 Ιουλίου του 1969 πέθανε από καρδιακή προσβολή σε ηλικία 78 ετών. Ο Otto κατασκεύασε τους πίνακές του σαν να σκηνοθετούσε τον κόσμο ως θεατρικό έργο. Αλλά είναι ίσως περισσότερο γνωστός για τα πορτρέτα του που συμβολίζουν και τη Δημοκρατία της δεκαετίας του 1920. Επίσης, επηρέασε πολλούς καλλιτέχνες πορτρέτων κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 
  • Otto Dix, artnet.com, διαθέσιμο εδώ
  • Explore the Provocative Art of Otto Dix: A Master of Expressionism – Art History School, youtube.com, διαθέσιμο εδώ
  • Otto Dix, wikipedia.org, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ελένη Μανουδάκη
Ελένη Μανουδάκη
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Είναι φοιτήτρια στο Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου Πανεπιστημίου στην κατεύθυνση των Δημοσίων Θεσμών. Κατέχει άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας και καλή της γερμανικής. Είναι μέλος σε 2 χορευτικές ομάδες, μία ομάδα dancehall και μία ομάδα hip hop. Αφιερώνει πολύ χρόνο στην ζωγραφική και τη κατασκευή χειροποίητων έργων, όπου στοχεύει να ασχοληθεί επαγγελματικά με αυτό. Στον ελεύθερό της χρόνο πηγαίνει στο θέατρο και βλέπει σειρές και ταινίες, ενώ έχει ιδιαίτερη αδυναμία στον ελληνικό κινηματογράφο.