23.5 C
Athens
Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΟι μεγάλες πληγές ξεκινούν να επουλώνονται

Οι μεγάλες πληγές ξεκινούν να επουλώνονται


Της Θεοδώρας Αγγελοπούλου,

Το τελευταίο εξάμηνο, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εργάζεται τακτικά και ήσυχα, θα σχολίαζε κανείς, στο πεδίο της ελληνικής οδοποϊίας. Πρωταρχικός στόχος, στο εν λόγω έργο, αποτελεί αδιαμφισβήτητα η οδική ασφάλεια, ώστε να εκλείψουν στο μέτρο του δυνατού τα υψηλά ποσοστά τροχαίων δυστυχημάτων, τα οποία ανεξαρτήτως των υπολοίπων οικονομικών προβλημάτων που επικρατούν στη χώρα, αποτελούν μόνιμο φόβο σε κάθε ελληνική οικογένεια, εάν όχι ήδη εμπεδωμένη εμπειρία. Δύο μεταβλητές δύναται να επηρεάσει το κράτος με τον τρόπο του, ώστε να εξασφαλιστεί η ακεραιότητα της ανθρώπινης ζωής στους δρόμους: τη σύγχρονη υποδομή με ασφαλείς προδιαγραφές για τους οδηγούς και την οδική συμπεριφορά.

Αναλυτικότερα, η πρώτη μεταβλητή αφορά την ίδια την κρατική ικανότητα να παρεμβαίνει στην επικράτειά της και να διασφαλίζει στους πολίτες της την ενότητα και τη συνοχή διά μέσου της οδικής επικοινωνίας των αστικών περιοχών και των κατά τόπους οικισμών, τόσο για οικονομικούς όσο και για κοινωνικούς σκοπούς. Για να καλείται, όμως, ένα τέτοιου είδους έργο επιτυχημένο απαιτείται πρωταρχικά να παρέχει ασφάλεια στους χρήστες του και σε αυτό το πεδίο το κράτος φέρει την πρώτη ευθύνη. Οφείλει να αναβαθμίζει τους οδικούς άξονες της επικράτειας, να τους συντηρεί, χωρίς να θεωρεί πως η δουλειά του τελείωσε στην παράδοση του έργου, αφήνοντάς το να φθείρεται, και να παρεμβαίνει όπου χρειάζεται οδική βοήθεια, δημιουργία σήμανσης, εκ νέου ασφαλτόστρωση κ.ο.κ., ώστε να παρέχει στους οδηγούς, κατά το δυνατόν, ένα ασφαλές οδικό περιβάλλον.

Πηγή εικόνας: Reporter.gr

Η μεταβλητή της οδικής συμπεριφοράς είναι σίγουρα πιο δύσκολα επιτεύξιμη. Η νομοθεσία υπάρχει, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ορίζει τα πρέπει και τα μη, ωστόσο η νοοτροπία της ταχύτητας και δη στους νέους αποτελεί ένα πολυπαραγοντικό έργο απαγκίστρωσης από το συνειδησιακό των οδηγών και εναποτίθεται στο μεγαλύτερο μέρος του στην παιδεία. Παιδεία, πρωτίστως, οικογενειακή και μετέπειτα σχολική, όπου το κράτος πρέπει να εντάξει από τις μικρές σχολικές βαθμίδες το μάθημα της οδικής συμπεριφοράς, ώστε ο κάθε μαθητής να ενστερνιστεί εν τοις πράγμασι, ήδη από πολύ νωρίς αυτό που απλά διαβάζει σε ένα βιβλιαράκι κάποιες μέρες για να περάσει τις εξετάσεις και να πάρει το δίπλωμα οδήγησης.

Στο πρώτο σκέλος, λοιπόν, το κράτος έχει ήδη συνειδητοποιήσει τις δυνατότητές του, αλλά και τα υλοποιητικά εργαλεία τα οποία μπορεί να εκμεταλλευτεί στον ιδιωτικό τομέα για την ταχύτερη επίτευξη του εν λόγω στόχου, ενώ στο δεύτερο έχει ακόμη πολλά χιλιόμετρα να καλύψει. Ύστερα από την ανακοίνωση, λοιπόν, για την κατασκευή του Διαγωνίου Οδικού Άξονα «Μπράλος-Άμφισσα» στον Ε65, ο οποίος θα καλύπτει τη διαδρομή Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο, αλλά και τη δυναμική κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, ο οποίος έχει βρει πολλά εμπόδια κατά το παρελθόν, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης βρέθηκε την περασμένη Πέμπτη στην Αμαλιάδα, για το ξεκίνημα της κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας-Πύργου, που θα συνδεθεί με νέο, αναβαθμισμένο δρόμο με την Αρχαία Ολυμπία, ένας δρόμος ο οποίος με τις σημερινές συνθήκες που επικρατούν σημειώνει από τα υψηλότερα ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων στη χώρα, ενώ τώρα σύμφωνα με τα λεγόμενα του Πρωθυπουργού «ο νέος δρόμος θα είναι ένας δρόμος αισιοδοξίας».

Πηγή εικόνας: zougla.gr

Ο Υπουργός Υποδομών, μάλιστα, Κώστας Καραμανλής δεν άφησε ασχολίαστο το ότι «αν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε ακυρώσει τον διαγωνισμό (σσ. το 2015), το έργο θα είχε ολοκληρωθεί. Χάσαμε μία πενταετία», συνεχίζοντας με το ότι «η τότε κυβέρνηση ακύρωσε αδικαιολόγητα τον διαγωνισμό και έσπασε το έργο σε 8 κομμάτια για να εξυπηρετήσει συμφέροντα που όλοι γνωρίζουμε. Θέλω να θυμίσω ότι οι μισές εργολαβίες του έργου δόθηκαν σε αγαπητό κόκκινο εργολάβο για την ιστορία των τηλεοπτικών αδειών. Όμως, η υπόθεση αυτή είναι ήδη στη Δικαιοσύνη και ερευνάται. Με περίσσευμα πολιτικού θράσους προσπαθούν να μας πουν ότι δήθεν το έργο προχωρούσε, ενώ ήταν καταδικασμένο». Σημειώνουμε εδώ ότι ως προς το κατασκευαστικό σκέλος, ο οδικός άξονας συνολικού μήκους 74,8 χλμ. έχει χωριστεί σε τρία τμήματα: Από Μιντιλόγλι έως Καραίικα (0-21ο χλμ.), το οποίο θα κατασκευαστεί από την εταιρεία ΑΒΑΞ. Από Καραίικα έως Γαστούνη (22ο – 54ο χλμ.), που θα κατασκευαστεί από την εταιρεία ΑΚΤΩΡ.

Τέλος, ο Υφυπουργός Δημοσίων Έργων, Γιώργος Καραγιάννης, αναφέρθηκε στο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου τονίζοντας ότι «ολόκληρος ο οδικός άξονας Πάτρας-Πύργου, μήκους 74,8χλμ θα έχει ολοκληρωθεί σε 40 μήνες, ενώ νωρίτερα (στα 3 έτη) θα παραδοθεί το μεγαλύτερο μέρος του, από Κάτω Αχαΐα έως Πύργο», ενώ ο Παναγιώτης Παπανικόλας, διευθύνων σύμβουλος στην Ολυμπία Οδό ανέφερε ότι «η διαδρομή Κορίνθου-Πάτρας ήταν ένας εφιάλτης για τους οδηγούς. Έως σήμερα, τα θανατηφόρα τροχαία έχουν μειωθεί κατά 93%» και πως «ο νέος αυτοκινητόδρομος θα μειώσει κατά 40 λεπτά την απόσταση Πάτρας-Πύργου, αλλά κυρίως θα προσφέρει ασφάλεια», λειτουργώντας εξαρχής με χρέωση ανάλογα με τα διανυόμενα χιλιόμετρα, όπως στην υπόλοιπη Ολυμπία Οδό, ακολουθώντας ένα υβριδικό σύστημα με τη χρήση του πομποδέκτη της Ολυμπίας.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Δέσμευση Μητσοτάκη για σύνδεση του αυτοκινητόδρομου Πάτρας – Πύργου με την Αρχαία Ολυμπία, kathimerini.gr, διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Θεοδώρα Αγγελοπούλου
Θεοδώρα Αγγελοπούλου
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1998, όπου διαμένει μέχρι και σήμερα. Είναι απόφοιτη του Πρότυπου ΓΕΛ Αναβρύτων και πλέον πτυχιούχος του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του ΕΚΠΑ. Έχει συμμετάσχει σε πλήθος σεμιναρίων, ημερίδων και προσομοιώσεων σχετικά με την πολιτική, τις διεθνείς σχέσεις, την άμυνα και τη δημόσια διοίκηση ήδη από τα σχολικά χρόνια και το ενδιαφέρον της προς αυτά συνεχίζει αμειώτο. Γνωρίζει άριστα αγγλικά και γαλλικά ενώ στον ελεύθερό της χρόνο ασχολείται με τον κλασσικό και σύγχρονο χορό.