23.5 C
Athens
Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΠώς η κλιματική αλλαγή καθορίζει την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων;

Πώς η κλιματική αλλαγή καθορίζει την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων;


Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου,

Σύμφωνα με πρόσφατο δελτίο τύπου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, δόθηκαν στη δημοσιότητα στοιχεία από την τελευταία της έρευνα γύρω από την κλιματική αλλαγή και το πώς οι πολίτες ανά την Ευρώπη την αντιμετωπίζουν. Στην εν λόγω έρευνα έλαβαν μέρος και πολίτες της χώρες μας, με τα αποτελέσματα να αναλύονται ακολούθως. Συνοπτικά,

  • Το 79% των Ελλήνων αισθάνονται ότι κάνουν ό,τι μπορούν για να καταπολεμήσουν την κλιματική αλλαγή στην καθημερινή τους ζωή, αλλά οι περισσότεροι θεωρούν ότι οι συμπατριώτες τους δεν κάνουν το ίδιο.
  • Το 81% των Ελλήνων δηλώνουν ότι θα επιλέξουν είτε υβριδικό είτε ηλεκτρικό αυτοκίνητο την επόμενη φορά που θα αγοράσουν όχημα (14 μονάδες πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ), ενώ το 19% εξακολουθεί να προτιμά βενζινοκίνητο ή ντιζελοκίνητο αυτοκίνητο.
  • Το 67% των Ελλήνων δηλώνουν ότι λαμβάνουν υπόψη την κλιματική αλλαγή όταν επιλέγουν προορισμό για τις διακοπές τους.
  • Το 48% των νέων Ελλήνων λαμβάνουν υπόψη την κλιματική αλλαγή όταν αναζητούν εργασία.
  • Το 44% των νέων Ελλήνων ήδη αγοράζουν μεταχειρισμένα ρούχα αντί για καινούργια.
Πηγή εικόνας: travelers.com

Μεγαλύτερη ζήτηση για υβριδικά ή ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Στην ερώτηση σχετικά με μελλοντική αγορά αυτοκινήτου, το 81% των Ελλήνων δηλώνουν ότι θα αγοράσουν είτε υβριδικό είτε ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Αυτό το ποσοστό είναι κατά 62 μονάδες υψηλότερο από το ποσοστό των Ελλήνων που δηλώνουν ότι θα αγόραζαν ντιζελοκίνητο ή βενζινοκίνητο όχημα (19%). Ειδικότερα, το 41% θα αγόραζε υβριδικό όχημα και το 40% θα επέλεγε ηλεκτρικό όχημα.

Εντωμεταξύ, το 14% των Ελλήνων δηλώνουν ότι δεν διαθέτουν όχημα επί του παρόντος και ότι δεν σχεδιάζουν να αγοράσουν.

Καθώς το 81% των Ελλήνων αγοραστών αυτοκινήτου δηλώνουν ότι θα επέλεγαν υβριδικό ή ηλεκτρικό όχημα, φαίνεται ότι οι Έλληνες τείνουν περισσότερο να στραφούν σε νέες τεχνολογίες αυτοκινήτου συγκριτικά με τους Γερμανούς (52%) και τους Ευρωπαίους κατά μέσο όρο (67%), αλλά τείνουν ελαφρώς λιγότερο προς αυτήν την κατεύθυνση συγκριτικά με τους Κύπριους (85%).

Ειδικότερα, φαίνεται ότι η κυρίαρχη τάση των Ελλήνων είναι να επιλέξουν υβριδικό όχημα· το 41% των Ελλήνων αγοραστών αυτοκινήτου δηλώνουν ότι το επόμενο αυτοκίνητό τους θα έχει αυτόν τον τύπο κινητήρα. Φαίνεται ότι τείνουν να επιλέξουν υβριδικό αυτοκίνητο πολύ περισσότερο από ό,τι οι Γερμανοί (29%) και ελαφρώς περισσότερο από ό,τι οι Ευρωπαίοι εν γένει (39%). Ωστόσο, οι Κύπριοι (51%) φαίνεται ότι τείνουν να αγοράσουν υβριδικό όχημα περισσότερο από ό,τι οι Έλληνες.

Οι Έλληνες αγοραστές αυτοκινήτου φαίνεται ότι τείνουν περισσότερο να επιλέξουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο (40%) συγκριτικά με τους Γερμανούς (23%), τους Κύπριους (34%) και τους Ευρωπαίους κατά μέσο όρο (28%).

Γενικά, οι Ευρωπαίοι αγοραστές αυτοκινήτου τείνουν να προτιμούν τα υβριδικά οχήματα (39%), ενώ τα βενζινοκίνητα ή ντιζελοκίνητα οχήματα βρίσκονται στη δεύτερη θέση (33%) και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην τρίτη (το 28% δηλώνει ότι θα αγόραζε ηλεκτρικό αυτοκίνητο). Ενώ οι Κινέζοι αγοραστές αυτοκινήτου τείνουν περισσότερο από όλους να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο (44%), οι Αμερικανοί θα επέλεγαν πρώτα υβριδικό όχημα (38%), ύστερα βενζινοκίνητο ή ντιζελοκίνητο όχημα (33%) και τέλος ηλεκτρικό αυτοκίνητο (29%).

Προστασία του κλίματος έναντι ταξιδιού με αεροπλάνο στις διακοπές

Το 65% των νέων Ελλήνων δηλώνουν ότι λαμβάνουν υπόψη την κλιματική αλλαγή όταν επιλέγουν προορισμό διακοπών. Ωστόσο, οι μισοί από αυτούς (το 49%, συγκριτικά με το 40% για τα άτομα ηλικίας 30-64 ετών και το 31% για τα άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω) δηλώνουν ότι θα ταξιδέψουν με αεροπλάνο για τις καλοκαιρινές διακοπές τους το 2022. Ο ένας στους πέντε από αυτούς (το 20%, συγκριτικά με το 18% για τα άτομα ηλικίας 30-64 ετών και το 11% για τα άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω) δηλώνουν ότι θα ταξιδέψουν με αεροπλάνο προς κάποιον μακρινό προορισμό.

Πηγή εικόνας: thefinancialdiet.com

Αγορά ενδυμάτων, αναζήτηση εργασίας, επιλογή τράπεζας: Πώς οι κλιματικές παράμετροι επηρεάζουν τις αποφάσεις των ανθρώπων

Το 29% των Ελλήνων δηλώνουν ότι αγοράζουν μεταχειρισμένα ρούχα αντί για καινούργια (13 μονάδες κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ). Οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να αγοράσουν τέτοια ρούχα από ό,τι οι άντρες (35% για τις γυναίκες έναντι 23% για τους άντρες).

Το 42% των Ελλήνων λαμβάνουν υπόψη την κλιματική αλλαγή όταν αναζητούν εργασία. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τους συμμετέχοντες στην έρευνα ηλικίας 15-29 ετών: το 48% από αυτούς λαμβάνουν υπόψη την κλιματική αλλαγή όταν αναζητούν εργασία, συγκριτικά με το 42% για τους ανθρώπους ηλικίας 30-64 ετών (έξι μονάδες χαμηλότερα).

Συνολικά, το 50% των Ελλήνων λαμβάνουν υπόψη την κλιματική αλλαγή όταν επιλέγουν τράπεζα ή όταν επενδύουν τις αποταμιεύσεις τους.

Ο Αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ, Christian Kettel Thomsen, δήλωσε: «Αν εξαιρέσουμε ορισμένα ευρήματα που αποδίδονται ξεκάθαρα στο χάσμα των γενεών, οι Έλληνες προσαρμόζουν ολοένα και περισσότερο τις συνήθειές τους όσον αφορά την κινητικότητα και τις καταναλωτικές συνήθειές τους σε έναν πιο βιώσιμο τρόπο για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Αυτές οι μεταστροφές στην ατομική συμπεριφορά δείχνουν ότι οι άνθρωποι όλων των ηλικιών προτίθενται να αναλάβουν ισχυρότερες δεσμεύσεις στην καθημερινή τους ζωή ώστε να συμβάλουν στον μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης. Αυτές οι προθέσεις διατυπώθηκαν στην 26η διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική αλλαγή (COP 26) και αποτελούν σαφή ένδειξη στήριξης των προσπαθειών μας να προωθήσουμε την πράσινη μετάβαση. Ως η κλιματική τράπεζα της ΕΕ, ένας από τους βασικούς ρόλους της ΕΤΕπ είναι να χρηματοδοτεί καινοτόμα έργα τα οποία επικεντρώνονται στην ηλεκτρική κινητικότητα καθώς και σε άλλες βιώσιμες λύσεις κινητικότητας που συμβάλλουν στην οικοδόμηση ενός μέλλοντος χωρίς άνθρακα για όλους».


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ

  • Climate protection versus flying for holidays: An impossible choice for young people, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Διαθέσιμο εδώ.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Παναγιώτης Παναγιωτακόπουλος
Παναγιώτης Παναγιωτακόπουλος
Είναι τελειόφοιτος του τμήματος Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιά. Τον ενδιαφέρει η καινοτομία στον κλάδο των οικονομικών και έχει συμμετάσχει σε αρκετά συνέδρια και προσομοιώσεις. Λατρεύει τα ταξίδια, γι' αυτό και δεν σταματά να παρακολουθεί διάφορα προγράμματα Erasmus+ ανά την Ευρώπη και τον κόσμο. Από τα μέσα Ιουνίου 2020 ως τα τέλη Μάρτιου 2022 διετέλεσε Αρχισυντάκτης Οικονομικών του OffLine Post.