13.2 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΤέλος στο παραδοσιακό τρένο από την ΕΤΕπ

Τέλος στο παραδοσιακό τρένο από την ΕΤΕπ


Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου,

Ένα μέλλον μηδενικών εκπομπών άνθρακα είναι στον ορίζοντα για τα περιφερειακά τρένα μεταξύ του Βερολίνου και της γύρω περιοχής του Βρανδεμβούργου. Η σιδηροδρομική εταιρεία Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) σχεδιάζει να αντικαταστήσει τις ατμομηχανές ντίζελ με τα πρώτα τρένα με μπαταρία από τον Δεκέμβριο του 2024. Έχει παραγγείλει 31 νέα τρένα Mireo Plus B από τη Siemens για τις δέκα γραμμές του Ανατολικού Βρανδεμβούργου μεταξύ του Βερολίνου και των συνόρων με την Πολωνία.

Οι συγκεκριμένες αμαξοστοιχίες θα χρησιμοποιούν τις εναέριες γραμμές επαφής σε ηλεκτροφόρα τμήματα της διαδρομής για να φορτίζουν τις μπαταρίες και να τροφοδοτούν τα τρένα σε μη ηλεκτροδοτημένα τμήματα. Ως εκ τούτου, είναι εξαιρετικά ενεργειακά αποδοτικά και δεν προκαλούν ατμοσφαιρική ρύπανση, ειδικά σε σύγκριση με τα τρένα ντίζελ που χρησιμοποιούνται σήμερα. Μόλις η ηλεκτρική ενέργεια του σιδηροδρόμου προέρχεται εξ ολοκλήρου από ανανεώσιμες πηγές, τα τρένα θα κινούνται με μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) χρηματοδοτεί το έργο με επενδυτικό δάνειο έως 95 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη και την αγορά των τρένων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει το έργο με πόρους από τη διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF) για τις Μεταφορές και το πρόγραμμα NER.

Πηγή εικόνας: europeanacademy.com

Αυτό το σιδηροδρομικό έργο είναι μία από τις πρώτες επιχειρήσεις που ανταποκρίνονται πλήρως στους στόχους για το κλίμα και τη βιωσιμότητα της τράπεζας προώθησης της Ε.Ε. Τα κεφάλαια της ΕΤΕπ θα συγκεντρωθούν μαζί με περίπου 70 εκατ. ευρώ από την KfW IPEX-Bank και έως 34 εκατ. ευρώ από τη NordLB σε ένα όχημα ειδικού σκοπού υπό την ομπρέλα της Alpha Trains.

Η Alpha Trains, είναι μια εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης του Λουξεμβούργου που ειδικεύεται στο τροχαίο υλικό που θα συνεισφέρει επίσης σε ίδια κεφάλαια. Το όχημα ειδικού σκοπού θα είναι ιδιοκτήτης των τρένων και θα τα μισθώνει στο Niederbarnimer Eisenbahn. Η NordLB θα ενεργεί ως διακανονιστής και αντιπρόσωπος στη χρηματοδότηση.

Σύμφωνα με αυτήν τη δομή μίσθωσης, η χρηματοδότηση των τρένων δεν επηρεάζεται από τη διάρκεια της σύμβασης λειτουργίας που συνήφθη μεταξύ της Niederbarnimer Eisenbahn και της ένωσης μεταφορών Verkehrsverbund Βερολίνου-Βρανδεμβούργου (VBB) το καλοκαίρι για περίοδο 12 ετών, αρχής γενομένης από τον Δεκέμβριο του 2024.

Στη Γερμανία, οι περιφερειακές σιδηροδρομικές μεταφορές συγχρηματοδοτούνται από τα ομοσπονδιακά κράτη. Εταιρείες δημόσιων μεταφορών όπως η VBB πραγματοποιούν τακτικά πανευρωπαϊκές προσκλήσεις υποβολής προσφορών για συμβάσεις διάρκειας μεταξύ 10 και 15 ετών, προκειμένου να τονώσουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των προμηθευτών.

Η VBB μπορεί να εκδώσει νέα πρόσκληση υποβολής προσφορών στο τέλος της περιόδου υπηρεσίας. Σε όποιον ανατεθεί η σύμβαση μπορεί να συνεχίσει να χρησιμοποιεί τη σύμβαση μίσθωσης και τα τρένα, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν για 24 χρόνια. Αυτό μειώνει σημαντικά το κόστος κεφαλαίου για τους πλειοδότες που συμμετέχουν στην πρόσκληση υποβολής προσφορών. Ως αποτέλεσμα, οι τιμές προσφοράς είναι χαμηλότερες, γεγονός που αποτελεί πλεονέκτημα για τις ομοσπονδιακές πολιτείες.

Ενεργώντας για λογαριασμό των ομοσπονδιακών πολιτειών του Βερολίνου και του Βρανδεμβούργου, η VBB εγγυάται ότι το κόστος μίσθωσης θα καλυφθεί από τα έσοδα από τα εισιτήρια όταν τα τρένα τεθούν σε κυκλοφορία τον Δεκέμβριο του 2024.

Ο Αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ, Ambroise Fayolle, χαιρετίζει το υποδειγματικό έργο πράσινων μεταφορών: «Είμαστε στην ευχάριστη θέση να κάνουμε ένα τόσο μεγάλο βήμα στον δρόμο για περιφερειακές μεταφορές με ουδέτερες εκπομπές άνθρακα στη γύρω περιοχή του Βερολίνου. Τα ελκυστικά περιφερειακά τρένα είναι απαραίτητα για τη μετάβαση σε φιλική προς το κλίμα κινητικότητα, καθώς ενθαρρύνουν τους επιβάτες να μεταβαίνουν από οδικό σε σιδηρόδρομο, αποφεύγοντας έτσι τις εκπομπές CO2 και τη συμφόρηση που προκαλούνται από τη χρήση ιδιωτικών μεταφορών».

Η Ευρωπαία Επίτροπος Μεταφορών, Adina Vălean, δήλωσε: «Λύσεις όπως οι καινοτόμοι περιφερειακοί σιδηρόδρομοι που συνδυάζουν τη χρήση εναέριων γραμμών επαφής και τροφοδοσίας μπαταρίας, συμβάλλουν στο να γίνουν οι σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ευρώπη ακόμα πιο βιώσιμες. Όπως καταδεικνύει αυτή η πρωτοβουλία, συνδυάζοντας τα δάνεια της ΕΤΕπ και τα κονδύλια του μηχανισμού Connecting Europe Facility, μπορούμε να μεγιστοποιήσουμε τον αντίκτυπο των επενδύσεών μας για την επίτευξη αυτού του στόχου».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Alpha Trains, Shaun Mills, δήλωσε: «Η Alpha Trains προσφέρει βιώσιμες και οικονομικά αποδοτικές λύσεις. Τα τρένα με ηλεκτρική μπαταρία για το Niederbarnimer Eisenbahn αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού, καθώς οι ελκυστικές προσφορές χρηματοδοτικής μίσθωσης και τα φιλικά προς το περιβάλλον συστήματα κίνησης είναι βασικά για τη μετάβαση στις μεταφορές».

Ο Thomas Schmidt, Διευθύνων Σύμβουλος της Alpha Trains Europa GmbH, πρόσθεσε: «Είμαστε περήφανοι που ο μακροχρόνιος πελάτης μας Niederbarnimer Eisenbahn μας εμπιστεύτηκε για να προσφέρουμε την εμπειρία, την τεχνική τεχνογνωσία και το πάθος μας σε αυτό το φιλόδοξο, μακροπρόθεσμο έργο».

Πηγή εικόνας: itACT.de

Ο Detlef Bröcker, Διευθύνων Σύμβουλος της Niederbarnimer Eisenbahn, δήλωσε: «Η αγορά 31 ηλεκτρικών τρένων με μπαταρία για το δίκτυο του Ανατολικού Βρανδεμβούργου, είναι ένα σημαντικό βήμα προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να επιδιώκουμε αυτήν τη νέα τεχνολογία στη μετάβαση των μεταφορών μαζί με τον μακροχρόνιο συνεργάτη μας, Alpha Trains».

Ο Andreas Ufer, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της KfW IPEX-Bank, δήλωσε: «Είμαστε στην ευχάριστη θέση να χρηματοδοτούμε καθαρές, ασφαλείς και έξυπνες επενδύσεις στα μέσα μαζικής μεταφοράς όπως αυτή με τους εταίρους μας, υπογραμμίζοντας ή δεσμεύουμε για την προστασία του περιβάλλοντος και του κλίματος και την καλύτερη κινητικότητα σε Γερμανία και Ευρώπη».


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ

  • EIB finances new battery-powered regional trains to replace diesel, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Διαθέσιμο εδώ.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Παναγιώτης Παναγιωτακόπουλος
Παναγιώτης Παναγιωτακόπουλος
Είναι τελειόφοιτος του τμήματος Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιά. Τον ενδιαφέρει η καινοτομία στον κλάδο των οικονομικών και έχει συμμετάσχει σε αρκετά συνέδρια και προσομοιώσεις. Λατρεύει τα ταξίδια, γι' αυτό και δεν σταματά να παρακολουθεί διάφορα προγράμματα Erasmus+ ανά την Ευρώπη και τον κόσμο. Από τα μέσα Ιουνίου 2020 ως τα τέλη Μάρτιου 2022 διετέλεσε Αρχισυντάκτης Οικονομικών του OffLine Post.